platný od vlaňajška vyžaduje na toto miesto vysokoškolské vzdelanie. Poniektorí pracovníci odborov školstva na okresných úradoch majú za to, že na základných školách nastane veľký problém spôsobený nedostatkom učiteľov.
Kvalifikovaní ľudia totiž nemajú o učenie pre nízke platy (ich nástupný plat je len 8 910 korún) záujem, základné školy sú najmä na prvom stupni odkázané na nekvalifikovaných pedagógov. Aj keď zákon hlása jedno, prax si vyžaduje čosi iné.
"Je pravdou, že by sa mali zamestnávať len kvalifikovaní ľudia, no viete, kvalifikovaných učiteľov je akútny nedostatok. Preto riaditelia škôl prijímajú do stavov aj nekvalifikované sily na dobu určitú. Problémy sú hlavne v aprobáciách jazyky, či dejepis," dozvedeli sme sa od vedúcej metodického oddelenia odboru školstva a kultúry Okresného úradu Košice IV.
Podľa informácií z ministerstva školstva zákon o verejnej službe sleduje snahu zvýšiť kvalifikáciu učiteľov. Ak však riaditelia nebudú môcť nájsť na uvoľnenú pozíciu kvalifikovaného náhradníka, stále môžu prijať aj nekvalifikovaného učiteľa. Platí tu však obmedzenie: len na dohodu o vykonaní práce (teda 300 hodín v kalendárnom roku), alebo ho môžu prijať do školského klubu a popritom ho zamestnať na čiastočný úväzok.
Každá minca má však dve strany a to platí aj v tomto prípade. Podľa riaditeľa Špeciálnej základnej školy na Inžinierskej ulici č. 24 v Košiciach PhDr. Karola Fízeľa problém nie je ani tak v nedostatku kvalifikovaných síl, ako neraz v neochote zamestnať ich. "Zákon o verejnej službe dáva riaditeľom škôl dve možnosti. Máme podmienku, že každý nekvalifikovaný učiteľ si musí do roku 2010 doplniť svoje vzdelanie a to znamená, že najneskôr do roku 2005 musí začať študovať. Ak totiž nenastúpi na požadované štúdium stratí miesto. Niektorí riaditelia využívajú nekvalifikované sily, keď sa však o prácu príde uchádzať absolvent pedagogiky tak ho nezoberú," hovorí K. Fízeľ.
Dôvody sú podľa neho rôzne. Riaditeľ sa neraz obáva o svoju pozíciu, že by ho mohla kvalifikovaná a možno aj schopnejšia sila skôr, či neskôr pripraviť o miesto. "Nekvalifikovaní ľudia sú následne stavaní do úlohy pätolízačov. A zdá sa, vyhovuje to každému. Nik riaditeľov nekontroluje, či naozaj berú kvalifikovaných ľudí. Každý len hovorí, že je ich nedostatok. Len ja mám na škole osem takých ľudí, ktorý si podali žiadosti na základné školy, dokonca v jednom prípade aj na desať. Nakoniec som ich prijal ja a oni vravia, že na tých školách pracujú dôchodcovia, nekvalifikovaní ľudia a riaditeľ ich napriek tomu nezobral. Prijať na voľné miesto nekvalifikovanú silu je navyše výhodnejšie aj z finančného hľadiska. Nekvalifikovaný učiteľ je po nástupe zaradený do deviatej platovej triedy, kvalifikovaný musí byť zaradený do minimálne jedenástej. Podľa praxe," vysvetľuje K. Fízeľ, ktorý dodáva, že v tejto sfére je viacero paradoxov. "Musíme umožniť nekvalifikovaným učiteľom študovať a doplniť si vzdelanie. Príde začiatok školského roka a ja si nemôžem dovoliť prijať kvalifikovanú silu, pretože musím čakať do roku 2005, či nastúpia na školu. Pritom už dnes viem, že je veľa takých, ktorí učia aj vyše dvadsať rokov a tí už študovať nepôjdu. Oni sú chránení, riaditeľ musí čakať a kvalifikovaný učiteľ skončí na úrade práce."
Podľa údajov ústavu informácií a prognóz v školstve pracuje v školstve okolo 12 % kvalifikovaných učiteľov v dôchodkovom veku a okolo 11 % nekvalifikovaných učiteľov, ktorí si musia vzdelanie doplniť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári