o rozpočte na rok 2003 pre banálne formálne chyby.
"Skutočnosť, že väčšinová koalícia v súčasnosti nechce rozhodnúť o speňažení lesov a prijatím uznesení zaviazala magistrát i mestské podniky, aby hľadali finančné rezervy, nemôže byť dôvodom nepodpísania rozpočtu. Interpretácie, že rozpočet nemohol byť podpísaný, lebo sme v ňom urobili závažné zmeny, sú nepravdivé. Žiadne závažné zmeny oproti návrhu magistrátu z novembra 2002 sme neurobili, po konzultáciách s bankármi i primátorom sme len vymenili názov predaj lesov za predaj iných mestských aktív v tej istej hodnote," vysvetľuje poslanec Kočiš, ktorý má pocit, že niekto chce strašne rýchlo predať lesy a tlačí to zo všetkých síl.
"Dôvodom, prečo nemohol byť rozpočet podpísaný, sú formálne chyby, napríklad chybný kód pri príjmoch z predaja mestských aktív v hodnote 300 miliónov. Nie je to obštrukcia, chyby by mohli spôsobiť problémy v budúcnosti," hovorí hlavný kontrolór Ondrej Bernát, ktorý primátorovi vypracoval stanovisko, prečo nemá uznesenie podpísať.
"V ďalšej časti stanoviska som vyjadril svoj názor na nahradenie príjmov zo speňaženia lesov za príjmy z bližšie nešpecifikovaných mestských aktív. Podľa vykonaných analýz mesta nie sú k dispozícií voľné, resp. likvidné aktíva, zhodnotením ktorých by bolo možné vygenerovať potrebný objem bežných prostriedkov. To znamená, že ak aj odstránime formálne chyby, situáciu mesta neporiešime, len problém tlačíme pred sebou," vysvetľuje kontrolór.
V stanovisku kontrolór uviedol, že mesto má v bankách založený majetok v hodnote cca 125 miliónov korún. V prípade, že by ho chcelo odpredať, muselo by ho nahradiť iným majetkom do zálohy. Do úvahy by prichádzali len mestské lesy. Ďalších 175 miliónov by podľa kontrolóra bolo možné získať z predaja nebytových priestorov na Hlavnej ulici.
Hovorkyňa magistrátu Z. Bobríková v stanovisku pre médiá uviedla, že schválený návrh rozpočtu, ktorý primátor nepodpísal, je pre mesto nevýhodný, pretože nerieši splatenie komunálnych obligácií v plnom rozsahu a tým vznikajú mestu vysoké neproduktívne náklady.
"Toto tvrdenie je úplne účelové, pretože návrh rozpočtu z dielne magistrátu s predčasným splatením celých obligácií nepočítal, takže sme to ani nemohli nijako zmeniť v neprospech mesta. Tento zámer mesto zapracovalo až do aktualizovaného rozpočtu, o ktorom sme ani nemohli rokovať, pretože nám ho predložili až v deň rokovania zastupiteľstva. Nebol teda prejednaný v komisiách, vyvesený na verejnej tabuli, takže sme o ňom ani nerokovali. Na všetkých stretnutiach s primátorom i bankármi sme sa bavili o pôvodnom návrhu a o tom sme aj hlasovali," vysvetľuje Kočiš.
"Chyby sa stali na oboch stranách," priznáva kontrolór, ktorý potvrdil, že so splatením celých obligácií rátal až aktualizovaný rozpočet, nie ten pôvodný z novembra 2002.
"Problém vidím v nedostatočnej komunikácií s primátorom. Poslanecké kluby KDH-DS-SDKÚ-OKS nevideli žiadne analýzy, či sa dajú speňažiť iné mestské aktíva a čo by to prinieslo. Preto sme dali magistrátu i riaditeľom mestských spoločností úlohy, aby celý stav zaanalyzovali. Predať lesy je to posledné riešenie, nemôžeme za to hlasovať, kým nevieme, že naozaj niet iných možností," hovorí Kočiš.
Kontrolór vidí riešenie v ďalších spoločných jednaniach, pričom na najbližšom mimoriadnom rokovaní je potrebné opraviť formálne chyby v uzneseniach a následne začať pracovať na úprave rozpočtu tak, aby nebol virtuálny, to znamená len na papieri, ale aby sa dal aj v praxi realizovať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári