objavíte," posťažoval sa majiteľ červenej Fábie Mikuláš Horváth, zo sídliska KVP.
Jeho každodenná skúsenosť nie je ojedinelá. Práve naopak, podobné rozčarovanie zažíva drvivá väčšina vodičov na košických sídliskách. Parkovacích miest je málo. I keď veľké plochy parkovísk na odľahlejších častiach sú, tam parkovať nikto nechce.
"Raz som musel odstaviť až pri poliklinike a do rána mi zmizli puklice. Som pokojnejší, keď vidím na auto z okna," dodal M. Horváth.
Keď sa začal v roku 1941 stavať Pentagon, čiže sídlo Ministerstvo obrany USA, projektanti už vtedy naplánovali v jeho blízkom okolí veľkých 16 parkovísk s vyše 8 700 parkovacích miest. Vtedy sa mnohým zdalo, že tých miest je neúmerne veľa, ale budúcnosť im dala za pravdu. Kapacitovo ešte stále stačia, a to sme už v treťom tisícročí.
Ale vráťme sa do košických reálií. Parkovacie miesta sa v minulosti v Košiciach stavali dostačujúce iba na tú dobu, chudobnú na automobily.
"Aj v tých časoch sa navrhovali hromadné parkovacie miesta, ale tieto plány sa nerešpektovali. Na každých plánoch boli vyčiarkané lokality, kde v budúcnosti mali stáť veľkoplošné garáže. Čiže návrhy boli, ale realizácia sa nekonala. A stalo sa to, čo sa stalo, rozvoj motorizácie predbehol plány," informoval nás Ing. Karol Iglody z Útvaru hlavného architekta.
Na miestach kde boli plánované hromadné garáže sa za tie roky postavili objekty administratívy, kostoly, alebo obchody.
"A preto už niet miesta na veľkoplošné garáže, preto kde miesto ešte zostalo, musia sa stavať niekoľkopodlažné garáže," dodal K. Iglody.
Nový trend budovať veľké parkoviská, priniesli až posledné roky a smelo môžme povedať, že priekopníkmi sú v tomto smere najmä obrovské hypermarkety. Pri nich skutočne problém s parkovaním nie je a čo si pochvaľujú aj návštevníci, sú všetky bezplatne. Lenže čo sídliská? Neexistuje v Košiciach mestská časť, ktorá by nemala problém s parkovacími miestami. O nič lepšie na tom nie je ani centrum mesta.
My sme sa pozreli na najviac exponované sídliská, Dargovských hrdinov, sídlisko Ťahanovce a KVP.
Sídlsiko Dargovských hrdinov
Na Furči sa začali do prvých bytov sťahovať ľudia koncom sedemdesiatych rokov. A v súčasnosti má vyše 31 tisíc obyvyteľov. Kým v začiatkoch to bolo sídlisko najmä mladých rodín, ktoré si len budovali kariéru, v súčasnosti je to inak. Furčania sa už zmohli a skoro každá rodina tu vlastní auto.
"Máme síce vybudované hromadné parkovisko na Kurskej ulici, ale to nie je medzi ľuďmi obľúbené. Miest je tam síce dosť, okolo tristo, lenže občania tam nechcú parkovať, pretože na svoje auto nedovidia z okien. Boja sa zlodejov. Parkovacie plochy chýbajú všade. Parkuje sa po chodníkoch, na tráve. Snáď najvážnejšia situácia je na Belocerkevskej, Kpt. Jaroša, Zupkovej a Exnárovej," informoval nás vedúci oddelenia životnéhop prostredia MÚ MČ Dargovských hrdinov Ing. Milan Kováč.
Podľa jeho slov o výstavbe nových parkovísk sa zatiaľ neuvažuje.
"Nie sú finančné prostriedky. Niekedy boli plánované dvojpodlažné garáže za poštou, ale nerealizovali sa. Ešte stále tam stojí časť skeletu a vedľa sa stavia nový kostol."
Na Furči nevedú evidenciu, koľko motorových vozidiel sa v ich MČ nachádza. Predpokladajú, že ich je okolo 6 tisíc.
Sídlisko KVP
Na sídlisku KVP je situácia podobná. S výstavbou a sťahovaním ľudí do tejto MČ sa začalo v roku 1980 a v súčasnosti má okolo 27 tisíc obyvateľov. Zlá situácia s parkovaním je na všetkých vnútrosídliskových komunikáciach, ale úplne zúfalá je najmä na Hemerkovej, Cottbusskej, Dénešovej, Bauerovej a Jasuschovej. I preto v tohtoročnom rozpočte schválili poslanci MZ KVP čiastku 600 tisíc korún na parkoviská.
"Tieto peniaze sú ešte z predchádzajúceho obdobia, ktoré boli na parkoviská určené, ale sa nepoužili, tak sme ich presunuli do tohtoročného rozpočtu. Za tieto financie sa dokončí 25 parkovacích miest na Cottbusskej, 12 miest na Dénešovej a 20 miest na Bauerovej a Jasuschovej," informoval na poslednom zastupiteľstve MČ KVP starosta Daniel Rusnák.
Aj na KVP je okolo 4000 áut a sú tu i odstavné parkoviská, napríklad pri poliklinike. O tie však občania záujem nemajú.
Sídlisko Ťahanovce
Ťahanovce začalo svoju éru písať v roku 1985 a má už tiež vyše 22 tisíc obyvateľov. Podľa vlastného prieskumu v ich MČ sa nachádza vyše 4 tisíc áut a parkovacích miest je čosi cez 3 300.
"Najhoršia situácia je v I. a II. časti sídliska Ťahanovce. Autá parkujú pozdĺž komunikácií, čím zaberú miesto a vozovka už nie je priechodná v šírke tri a pol metra," oboznámil nás starosta MČ Ťahanovce Cyril Betuš.
Práve v I. a II. časti Ťahanoviec je legálnych 2 174 parkovacích miest a 200 garáži. Problematických je len čosi okolo 200 áut, a to 50 stojacich na Varšavskej, 50 na Sofijskej, 50 na Bukurešťskej a po 25 na Budapeštianskej a Juhoslovanskej.
Podľa slov starostu to budú musieť riešiť tak, že na jednosmerné ulice dajú zákaz státia na jednu stranu komunikácie.
"Tým by sa cesty mali uvoľniť, ale zároveň chceme vytvoriť nové parkovacie miesta na Varšavskej a Sofijskej ulici v dvorových častiach. Všetko záleží od financií."
Aj v tejto MČ, ako v každej, chcú ľudia vidieť na svoje autá z okien a preto sa nevyužívajú parkovacie miesta na Americkej triede alebo pozdĺž Ázijskej.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári