Citroen mala demonštrovať možnosť, že ani Slovensku sa nemusia vyhýbať investori, bol aj riaditeľ divízie priamych zahraničných investícií vládnej agentúry SARIO Peter Lukáč (na snímke). Podľa jeho slov je základnou vecou na prilákanie investora predovšetkým aktivita samosprávy a potom sa do toho môže zapojiť aj vláda. O (ne)ochote zahraničných spoločností investovať u nás sme sa s ním porozprávali.
Pri poslednej návšteve Košíc premiér Dzurinda spomínal, že sa na Slovensko hrnú ponuky zahraničných investorov. Hrnú sa len na západné alebo na celé Slovensko?
- Investor to nerozlišuje, on chce ísť na Slovensko. Je však pravdou, že karty sú už rozdané dopredu. Nepoviem nič nové, keď spomeniem, že západné Slovensko je ďaleko atraktívnejšie ako východ republiky. A to nejde len o technickú infraštruktúru, ale aj o blízkosť západných trhov, Viedne a celkovú životnú úroveň. Musíme byť realistickí a objektívni. Ani ja sa nemôžem hnevať na to, že v Porúri a Paríži je vyššia životná úroveň ako napríklad v Rostove na Done, hoci to už som zašiel do extrému.
Ale je fakt, že východ je stále akoby bokom od ich záujmu...
- No áno, ale nie je to iba otázkou súčasného zanedbávania. Veď aj za prvej republiky tu bola vysoká nezamestnanosť, ľudia chodili za prácou mimo Slovensko a to v podstate až doteraz pokračuje. Ste jednoducho ďalej od západných trhov ako aj krajín EÚ než západ Slovenska. To však neznamená, že to musíme zobrať ako fakt a zmieriť sa s tým, že už to nikdy ináč ani nebude. Zoberme si posledný príklad francúzskej automobilky PSA. Jedným z dôvodov, prečo budú v Trnave a nie u vás, sú okrem kvalitnej infraštruktúry aj čisto osobné otázky. Ich manažéri, ktorí tam prídu, majú svoje deti. V blízkej Bratislave je k dispozícii francúzska škola, vo Viedni francúzske lýceum. Chcú ísť niekedy aj domov. Letisko je vo Schwechate a aj v Bratislave. Z letiska do roboty sa potrebujú dostať bezpečnou diaľnicou. S prepáčením, kto sa sem na východ bude terigať 5 hodín po rôznych cestách?
No keď vás takto počúvame, tak na východ už zrejme v živote žiaden z veľkých investorov nepríde...
- To zas netvrdím. Raz štát môže povedať, že naozaj dobuduje diaľnicu z Bratislavy na východ a celá situácia sa zmení.
A vy tomu veríte, že sa tak stane niekedy v blízkej budúcnosti?
- Ak sa na to nájde politická dohoda, tak áno. Je v tom veľký problém zobrať pôžičku 50 miliárd korún a za 4 roky dobudovať 150 km diaľnic? Hovorím samozrejme o severnom diaľničnom variante, ten je prioritný. Druhá vec je dohodnúť sa s investorom, že mu napríklad dáme 2 miliardy štátnej pomoci, ale pod podmienkou, že svoju fabriku postaví na východe. Aj príchod PSA do Trnavy vám však môže nepriamo pômôcť. Práve tým sa vytvorili podmienky, aby investori išli ďalej na východ. Podľa mňa už žiaden veľký investor nepríde na západné Slovensko, aby tlačil na cenu pracovnej sily a súperil s Peugeotom, prípadne Samsungom, ďalšími podnikmi a ich subdodávateľmi, kto ponúkne zamestnancom viac.
Kvôli nižším mzdám teda pôjde na východ?
- Áno, tak by to malo byť. No nedá sa vylúčiť ani to, že pôjde do Maďarska, Poľska alebo Čiech. Buďme realisti. Sú aj takí investori, ktorí si povedia, tak ja pôjdem maximálne po Púchov, Vráble alebo Banskú Bystricu. A keď nie, skončím v českom Žatci. My sa môžeme aj pokrájať, no nenadiktujeme mu, aby prišiel na východ. Nikomu z nich nezáleží na tom, aby vyriešil sociálne alebo spoločenské problémy s nezamestnanosťou na Slovensku, ide mu predovšetkým o presadzovanie svojich záujmov. Možno to neznie dobre, no taká je realita...
Je aspoň teoreticky možné, že do dvoch rokov sa hoci len jeden silný zahraničný investor rozhodne prísť aj na východ?
- Áno. Verím tomu, že máme veľkú šancu zabojovať o investíciu juhokórejskej automobilky Hyundai. Tá zatiaľ nemá vytvorený žiaden systém subdodávateľov v západnej Európe. Preto si ho bude musieť budovať nanovo. Oni sa chcú orientovať na Ukrajinu, Rusko a okolité štáty, pričom závod na Slovensku by pre nich mohol byť ideálny. Takýto typ investora má šancu aj u vás.
Takže vsádzate na Hyundai?
- Zatiaľ to poviem tak, do konca roka majú rozhodnúť, kde postavia svoju novú fabriku vo východnej Európe. Ak sa do toho silno vložíme, tá šanca bude minimálne 50-percentná.
Ak by to náhodou vyšlo, neskončia Kórejci opäť niekde na západnom Slovensku?
- Určite nie. O tom som takmer presvedčený už aj kvôli vyššie spomínaným veciam. Ak budete mať šťastie, na východnom Slovensku by už mohol pôsobiť silný strategický investor, na ktorého sa budú nabaľovať aj ďalšie činnosti. Práve investícia Hyundai je pre východ momentálne najschodnejšia cesta ako sa dostať zo súčasnej nepriaznivej situácie. Pri ďalších možnostiach som presvedčený, že Honda si vyberie Rusko a presun závodu Roveru z Poľska bol len bublinou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári