štvrtkovom zasadnutí košickej krajskej zložky Slovenskej živnostenskej komory (SŽK). Výzva živnostníkov, malých a stredných podnikateľov dostala názov "Aj košický región je na Slovensku".
Vybudovanie južnej diaľnice, čo by bolo rýchlejšie a hlavne lacnejšie, sa stalo horúcou témou týchto dní, hoci absurdnosť stavania trasy diaľnice severom kritizuje tretí sektor už roky. To, že téma žije v týchto dňoch, spôsobil príchod francúzskej automobilky PSA do Trnavy. Hlavným dôvodom, prečo strategická investícia nešla východnejšie, je totiž práve skutočnosť, že východ nie je diaľnične napojený na zvyšok Slovenska. Otázka príchodu nových investorov sa pritom stáva aktuálna práve teraz v čase úspešného uzavretia prístupových rokovaní týkajúcich sa nášho vstupu do Európskej únie.
Pripravovanou podpisovou akciou chcú živnostníci prispieť k vybudovaniu južnej diaľnice alebo rýclostnej komunikácie. Zastávajú názor, že by sa mala začať stavať od východu smerom na západ a že by ju mali vybudovať súkromní investori. Tí to podľa nich urobia lacnejšie a najmä rýchlejšie. Pripravovaná podpisová akcia, ktorú by koordinovali okresné zložky komory, má za cieľ vyvinúť tlak na vládu, ktorý sa ostatne v médiách už rozbehol. Od prezidenta cez politické strany, samosprávne orgány až po investorov ako U. S. Steel počuť hlasy lobujúce v prospech takéhoto projektu.
"Okrem toho, že pokladáme vybudovanie južnej diaľnice za strategickú záležitosť, chceme v tejto súvislosti navrhovaný projekt doplniť," hovorí predseda košickej krajskej zložky SŽK Ervín Boháčik. "Diaľnica by sa mala potiahnuť ďalej na východ, aby spojila aj mestá Trebišov, Michalovce, Sobrance až po Vyšné Nemecké, teda po hranicu s Ukrajinou."
Na otázku, aká je kvalita cesty od Vyšného Nemeckého na ukrajinskej strane, teda či má vôbec význam ísť až po hranicu, E. Boháčik uviedol, že ukrajinská cesta nie je veľmi kvalitná. "Ide však najmä o to, aby sa diaľnične napojil na zvyšok Slovenska aj náš ďaleký východ. Tam tiež žijú ľudia, podnikatelia," dodal.
Podľa neho argumenty niektorých predstaviteľov zainteresovaných inštitúcií, že vzhľadom na počet áut, ktoré prechádzajú komunikáciami východného Slovenska, nie je vybudovanie diaľnice nevyhnutné, uviedol, že takéto názory sú scestné. "Keby sa vybudovala južná diaľnica, ktorá by pomohla k príchodu investorov, je zrejmé, že aj dopravné toky by boli podstatne vyššie. Tie sa však podľa môjho názoru zvýšia tak či tak, ak sa diaľnica postaví."
Podľa Ervína Boháčika je potrebné zásadným smerom zmeniť prílev investícií pochádzajúcich z európskych fondov tak, aby boli poskytované adresnejšie a najmä do tých lokalít, ktoré najviac potrebujú podporu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári