pláne hovoriť okrem iného o plánovanej výstavbe diaľničnej siete na Ukrajine, kde by podľa nášho ministra mohli participovať aj slovenské stavebné firmy, ktoré majú s výstavbou diaľnic skúsenosti.
Živnostníci pripravujú petičnú akciu za vybudovanie diaľnice alebo rýchlostnej komunikácie južným ťahom. Aký je váš názor na budovanie južnej diaľnice?
"Samozrejme, podporujem akýkoľvek projekt výstavby diaľnice alebo rýchlostnej komunikácie na Slovensku, pretože prispeje ku skvalitneniu infraštruktúry. Len by som chcel zdôrazniť, že je veľký rozdiel medzi diaľnicou a rýchlostnou komunikáciou. Nepripúšťam možnosť, aby južná rýchlostná komunikácia bola alternatívou severnej diaľnice. Dobudovanie severnej diaľnice je nemenné a všetky prostriedky zo štátneho rozpočtu v najbližších rokoch budú smerovať na jej výstavbu. Takisto časť kohézneho fondu, ktorý začneme čerpať v budúcom roku, pôjde jednoznačne na tento projekt. Ak budeme schopní súbežne budovať južnú rýchlostnú komunikáciu, ja to len uvítam a my ako ministerstvo na to načas vytvoríme podmienky či už týkajúce sa predprojektovej prípravy, prieskumov a podobne. Otáznym je v tomto smere získanie zdrojov. Niektoré politické strany vyšli s alternatívou vstupu súkromných investorov. Poviem však úprimne, že nepredpokladám, že južná trasa bude atraktívnou pre budúcich investorov. Máme čísla, ktoré nepustia. Hovoria o tom, že intenzita dopravy na severe je niekoľkonásobne vyššia. Ale potvrdzujem, že uvítam, ak južnú komunikáciu zabezpečí niektorá politická strana alebo regióny cez súkromných investorov. Ďalšia vec je čerpanie z európskych fondov. Máme možnosť získať prostriedky zo štrukturálnych fondov, a tak som sľúbil aj predsedom VÚC, že budeme uvažovať o tom, aby sa prioritou pri ich čerpaní stalo budovanie južnej rýchlostnej komunikácie."
Keby ste teraz stáli pred rozhodnutím stavať diaľnicu severnou trasou alebo južnou, akú alternatívu by ste zvolili?
"Myslím, že severná trasa má svoje opodstatnenie, jednak čo sa týka intenzity dopravy, ale aj industrializácie severnej časti Slovenska. Tento projekt je už v takom štádiu rozostavania, že iná alternatíva ani neprichádza do úvahy."
Hovoríte, že na severnej trase je väčšia intenzita dopravy. Nie je to aj tým, že ten južný ťah je taký, aký je? Ak by bola južná cesta kvalitná, asi by bola aj viac využívaná. Navyše by napojenie východu na zvyšok sveta diaľnicou znamenalo prílev investorov aj do tohto regiónu, čo by následne prinieslo zvýšenie dopravných tokov...
"To je hypotetická otázka. Pochybujem však, že by doprava, ktorá smeruje teraz na Ružomberok, Martin, Žilinu, prešla na južný ťah. Severná trasa je naviazaná práve na tieto priemyselné centrá."
Či už príde diaľnica do Košíc zo severu alebo z juhu, čo s ňou ďalej? Uvažuje sa o jej potiahnutí ďalej na východ až po hranicu s Ukrajinou?
"Samozrejme, uvažuje sa s pokračovaním až do Čiernej nad Tisou."
Čo prepojenie Poľska s Maďarskom cez východné Slovensko?
"Máme to vo svojej vízii. Momentálne sú však aktuálne iné priority. Uvažujeme však v budúcnosti aj s týmto projektom."
V ktorom roku by sa mohlo začať?
"Neviem povedať ešte ani to, kedy prepojíme východ a západ, pretože neviem, koľko prostriedkov sa nám podarí získať z mimorozpočtových zdrojov. Pracujeme na zháňaní investorov aj pre severnú trasu, aby sme ju maximálne urýchlili, takže o termínoch teraz ťažko hovoriť. Najskôr musíme ukončiť to, čo už máme rozostavané a až potom môžeme začať uvažovať o ďalších projektoch."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári