výtlkov na cestách ešte nebolo.
Hlavný inšpektor Správy komunikácií Košice Ing. Václav Kohoutek (na snímke) hovorí, že približne takto vyzerajú cesty po každej zime a chápe vodičov, že sa im nejazdí najlepšie. Na opravách havarijných úsekov sa však operatívne pracuje, snahou správy komunikácií je v čo najkratšom čase odstraňovať havarijné situácie. "Isté je však, že takáto nepretržitá zima a mráz, akú máme tento rok, už dlho naozaj nebola. Cestám neprospieva ani časté striedanie teplôt, keď sa cez deň oteplí a v noci opäť zamrzne. Len čo sú na vozovke praskliny, tak tieto výkyvy teplôt ich premenia na výtlky. Pravdou je aj to, že financovanie ciest je v celom štáte, a teda aj v našom meste niekoľko rokov podkapitalizované, čo v praxi znamená, že sa robí málo súvislých opráv komunikácií v meste," vysvetľuje V. Kohoutek, ktorý má každý deň na stole zoznam ulíc, kde sa vyskytli havarijné výtlky a je nutné ich okamžite opraviť. "Teraz mám pred sebou ulicu Československej armády, Kuzmányho, Toryskú a Triedu SNP. Priorita je daná podľa cestného zákona, to znamená štátne cesty musia byť v poriadku, ďalej komunikácie, po ktorých chodí mestská hromadná doprava a až po nich príde rad na ostatné cesty."
V súčasnosti rieši Správa komunikácií Košice len havarijné výtlky a to tzv. liatym asfaltom, technológiou, ktorá umožňuje opravovať cesty aj v miernych mrazoch.
Informácie o kritických miestach na vozovkách dostáva správa komunikácií od polície, dopravného podniku i občanov, pričom denne situáciu monitoruje prostredníctvom vlastnej inšpekčnej služby. "Diery zasypávame, resp. zalievame asfaltom priebežne, no vplyvom častých zmien teplôt sa nám objavujú ďalšie, častokrát hneď vedľa miesta, ktoré sme nedávno opravili. Napríklad na Štúrovej ulici pri Dome umenia sme urobili vysprávky priechodu pre chodcov pred troma týždňami, dnes sa 'vydrolilo' vedľa. Je to aj dôsledok celkového zlého stavu komunikácií, väčšina totiž už potrebuje súvislú opravu, ktorá je aj oveľa efektívnejšia ako plátanie," dopĺňa informácie Václav Kohoutek, ktorý by bol najradšej, keby mesto malo dostatok peňazí a mohlo začať s komplexnými opravami najfrekventovanejších ciest. "Väčšie vysprávky začneme robiť až po oteplení, všetko však závisí od rozpočtu, ktorý ešte poslanci neschválili. V pripravovanom návrhu sme na tento rok uvažovali o súvislej oprave Štefánikovej ulice, cesty cez Mlynský náhon, ktorá je veľmi frekventovaná. Práve na nej musíme v posledných rokoch robiť až štyri-päťkrát ročne vysprávky. Ale takých ciest, ktoré by si už vyžadovali súvislé opravy je množstvo. Všetko závisí od rozpočtu, aký bude schválený. Navrhovaná čiastka postačí len na vysprávky, na to, aby sa mohlo začať s väčšími investíciami do ciest, by bolo potrebných oveľa viac financií," dodáva hlavný inšpektor.
Ako ďalej uviedol, väčšie opravy by už potrebovali cesty na Gorkého ulici, na Národnej triede, na ulici Československej armády i Štúrovej. "V úplne katastrofálnom stave sú cesta na Jahodnú, cesta medzi Myslavou a Baškou, ktoré sú už v havarijnom stave. Aj tieto cesty v okolí Košíc patria pod správu mesta, lebo ide o cesty druhej a tretej triedy. Aj keď mesto odovzdalo 38 kilometrov ciest I. triedy pod správu štátu, uľaví sa nám len čiastočne. Stále nám zostáva do 700 kilometrov komunikácií, o ktorých sa treba postarať," uzavrel náš rozhovor Václav Kohoutek.
* * * Do rámčeka k článku:
Titul: Rozpočet mesta: Na cesty pôjde 50 miliónov, komplexne sa opraví Štefánikova ulica
Na budúci týždeň budú poslanci mestského zastupiteľstva schvaľovať rozpočet mesta na rok 2003. V návrhu, ktorý predložila radnica, sa na údržbu komunikácií ráta s finančnými prostriedkami vo výške 50 miliónov korún. Z tejto sumy sa má na údržbu ciest, to znamená na ich vysprávky, použiť 30 miliónov korún, 3,3 milióna bude zábezpekou na riešenie havarijných stavov a suma 16,7 milióna by mala byť preinvestovaná na súvislej komplexnej oprave frekventovanej cesty na Štefánikovej ulici, t. j. cesty v bývalom Mlynskom náhone.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári