Korzár logo Korzár Košice

DPMK uvažuje o zrušení autobusu pre vozičkárov

Košice - Autobus číslo 60 s vysúvacou plošinou všetci poznáme ako "spoj vozíčkarov". V Košiciach funguje už šesť rokov, do prevádzky sa dostal v

čase, keď sa ešte len začínalo s integráciou zdravotne postihnutých ľudí do spoločnosti. V tom čase bola 60-tka nezastupiteľným spojivkom ich uzavretého života s okolitým svetom. Ľudia s postihnutím boli väčšinou sústredení do spoločných ústavov a v rámci svojho denného režimu navštevovali veľmi málo miest. Uvedený spoj teda v rámci svojej trasy spájal strediská ústavných služieb s ich bydliskom, teda ulicami, kde sú postavené bezbariérové byty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes sú potreby vozíčkarov oveľa širšie. Ústavy vymenili za samostatný život, mnohí sa zamestnali, sami si vybavujú veci na úradoch, navštevujú školy, kultúrne podujatia. Trasa 60-tky sa však nezmenila a zdravotne handicapovaní upozorňujú, že už nestačí pokrývať ich potreby. Odráža sa to vo vyťaženosti tejto linky, čo je jedným z dôvodov, prečo DPMK rozmýšľa o podaní návrhu na jej zrušenie.

SkryťVypnúť reklamu

"Riešenie vidíme vo využívaní nízkopodlažných autobusov, ktoré už premávajú na linkách MHD," hovorí riaditeľka Detského klubu zdravotne postihnutých detí a mládeže v Košiciach, Ing. Dagmar Kozáková a pokračuje:

"Cestovanie 60-tkou je podľa výpovedí našich klientov veľmi zdĺhavé, spúšťanie plošiny a nakladanie pasažierov zdržuje premávku, a tak ich cesta trvá neprimerane dlho. Navyše autobus premáva len dvakrát do dňa, čo v prípade individuálneho programu absolútne nestačí. Autobus číslo 60 predstavoval dočasné riešenie, kým sa nevytvoria podmienky na integrovanú dopravu v Košiciach."

Tá prišla v podobe nízkopodlažných autobusov, ktorých je v súčasnosti v prevádzke už okolo dvadsať, pričom premávajú na linkách číslo 12, 16, 19, 30 a 37. Zdalo by sa teda, že nie je čo riešiť, zádrheľ tu však predsa len je. "Informácie o odchodoch spojov umiestnené na zastávkach neuvádzajú, ktoré vozidlá na určených trasách sú nízkopodlažné. Privítali by sme ich viditeľné označenia pri časových údajoch odchodov autobusov, ktoré by vozíčkarom pomohli zorganizovať si časový program dňa," navrhuje riaditeľka.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sa totiž môže stať, že vozíčkar odíde nízkopodlažným autobusom napríklad nakupovať do Carrefouru, ale nevie, či a kedy sa mu odtiaľ podarí odísť. Informácie o premávke vhodného spoja sa nikde nedozvie. "Naši klienti doteraz využívali aj možnosť prepravnej taxislužby pre ľudí s postihnutím, náklady na ňu sú však neúmerne vysoké, zvlášť po aktuálnom zvýšení taríf. Preto by sme privítali väčšiu aktivitu Dopravného podniku mesta Košice v tomto smere," odkazuje Ing. Kozáková.

Podľa námestníka DPMK Štefana Dutka je však dvadsať nízkopodlažných vozidiel pri dennej výprave 170 spojov stále málo.

"Nedokážeme zaručiť, že na tej-ktorej trase pôjde v určitú hodinu práve takéto vozidlo. Po nízkopodlažných autobusoch je veľký dopyt, oceňujú ho i mamičky s kočíkmi i dôchodcovia, preto v budúcnosti rátame s nákupom ďalších takýchto vozidiel. Keď ich bude primerané množstvo, je reálna aj možnosť vyznačovania ich premávky v cestovnom poriadku. Problémom však je, že sú drahšie ako bežné autobusy, čo celý proces spomalí," vysvetľuje dopravný námestník.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nám potvrdil, slabá vyťaženosť linky číslo 60 bude vzhľadom na nedostatočné dotácie na prevádzku MHD v Košiciach dôvodom jej rozsiahlejšieho obmedzenia až zrušenia. Rozhodnutie však môže vykonať až mestský magistrát.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 462
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 809
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 620
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 785
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 437
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 435
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 729
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu