čase, keď sa ešte len začínalo s integráciou zdravotne postihnutých ľudí do spoločnosti. V tom čase bola 60-tka nezastupiteľným spojivkom ich uzavretého života s okolitým svetom. Ľudia s postihnutím boli väčšinou sústredení do spoločných ústavov a v rámci svojho denného režimu navštevovali veľmi málo miest. Uvedený spoj teda v rámci svojej trasy spájal strediská ústavných služieb s ich bydliskom, teda ulicami, kde sú postavené bezbariérové byty.
Dnes sú potreby vozíčkarov oveľa širšie. Ústavy vymenili za samostatný život, mnohí sa zamestnali, sami si vybavujú veci na úradoch, navštevujú školy, kultúrne podujatia. Trasa 60-tky sa však nezmenila a zdravotne handicapovaní upozorňujú, že už nestačí pokrývať ich potreby. Odráža sa to vo vyťaženosti tejto linky, čo je jedným z dôvodov, prečo DPMK rozmýšľa o podaní návrhu na jej zrušenie.
"Riešenie vidíme vo využívaní nízkopodlažných autobusov, ktoré už premávajú na linkách MHD," hovorí riaditeľka Detského klubu zdravotne postihnutých detí a mládeže v Košiciach, Ing. Dagmar Kozáková a pokračuje:
"Cestovanie 60-tkou je podľa výpovedí našich klientov veľmi zdĺhavé, spúšťanie plošiny a nakladanie pasažierov zdržuje premávku, a tak ich cesta trvá neprimerane dlho. Navyše autobus premáva len dvakrát do dňa, čo v prípade individuálneho programu absolútne nestačí. Autobus číslo 60 predstavoval dočasné riešenie, kým sa nevytvoria podmienky na integrovanú dopravu v Košiciach."
Tá prišla v podobe nízkopodlažných autobusov, ktorých je v súčasnosti v prevádzke už okolo dvadsať, pričom premávajú na linkách číslo 12, 16, 19, 30 a 37. Zdalo by sa teda, že nie je čo riešiť, zádrheľ tu však predsa len je. "Informácie o odchodoch spojov umiestnené na zastávkach neuvádzajú, ktoré vozidlá na určených trasách sú nízkopodlažné. Privítali by sme ich viditeľné označenia pri časových údajoch odchodov autobusov, ktoré by vozíčkarom pomohli zorganizovať si časový program dňa," navrhuje riaditeľka.
Teraz sa totiž môže stať, že vozíčkar odíde nízkopodlažným autobusom napríklad nakupovať do Carrefouru, ale nevie, či a kedy sa mu odtiaľ podarí odísť. Informácie o premávke vhodného spoja sa nikde nedozvie. "Naši klienti doteraz využívali aj možnosť prepravnej taxislužby pre ľudí s postihnutím, náklady na ňu sú však neúmerne vysoké, zvlášť po aktuálnom zvýšení taríf. Preto by sme privítali väčšiu aktivitu Dopravného podniku mesta Košice v tomto smere," odkazuje Ing. Kozáková.
Podľa námestníka DPMK Štefana Dutka je však dvadsať nízkopodlažných vozidiel pri dennej výprave 170 spojov stále málo.
"Nedokážeme zaručiť, že na tej-ktorej trase pôjde v určitú hodinu práve takéto vozidlo. Po nízkopodlažných autobusoch je veľký dopyt, oceňujú ho i mamičky s kočíkmi i dôchodcovia, preto v budúcnosti rátame s nákupom ďalších takýchto vozidiel. Keď ich bude primerané množstvo, je reálna aj možnosť vyznačovania ich premávky v cestovnom poriadku. Problémom však je, že sú drahšie ako bežné autobusy, čo celý proces spomalí," vysvetľuje dopravný námestník.
Ako nám potvrdil, slabá vyťaženosť linky číslo 60 bude vzhľadom na nedostatočné dotácie na prevádzku MHD v Košiciach dôvodom jej rozsiahlejšieho obmedzenia až zrušenia. Rozhodnutie však môže vykonať až mestský magistrát.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári