lietadlách typu L-39. Aj keď mal byť výcvik pôvodne ukončený už koncom minulého roka, jeho dĺžka sa trocha natiahla. Prispeli k tomu nepríjemná havária lietadla i nepriaznivé počasie, keď bola pristávacia plocha zasnežená.
Na pozvanie rektora VLA prišiel vo štvrtok generálny konzul Maďarska v SR György Varga medzi školených pilotov na letisko v Košiciach. Po stretnutí s rektorom VLA prof. Miroslavom Gregom sa porozprával so svojimi krajanmi.
"Bol som zvedavý, ako pracujú, ako cvičia. Je to pre mňa novinka, takéto lietadlo som zblízka nikdy nevidel. Mal som teda aj osobné dôvody návštevy," vysvetľuje G. Varga, ktorý zároveň dodal, že piloti sú s výcvikom spokojní a dôveru voči VLA nenarušil ani pád jedného z lietadiel na sklonku uplynulého roka. "To bola nehoda, to sa stáva. Naši piloti, ktorí sa katapultovali, už v Košiciach nie sú, jeden je v Kanade na ďalšom cvičení a inštruktor je doma. Situáciu však dobre zvládli, pretože vyskočili v poslednej chvíli, keď už vedeli, že lietadlo nespadne do obývanej oblasti. Samozrejme, vznikla škoda VLA a vojenskému letectvu SR. Nadobudol som však dojem, že maďarskí piloti sú spokojní, nič im nechýba, čo je dôležité pred ďalším výcvikom v Kanade. Budú tam vycvičení z taktiky a rôznych funkcií komunikácie. Každý tretí týždeň môžu ísť domov, veľmi si to pochvaľujú."
Vzhľadom na obojstrannú spokojnosť sme sa opýtali, či maďarská strana uvažuje o výcviku ďalších pilotov v Košiciach. "Je to odborná záležitosť, o ktorej maďarský diplomat nemusí vedieť a môžem povedať, že o nej ani nič neviem. Mám pocit, že by spolupráci nemalo nič brániť, keď existuje snaha oboch strán. Je dôležité, aby piloti boli dobre pripravení na všetky úlohy v rámci NATO."
György Varga si obzrel cvičné lietadlo Albatros L -39, do ktorého kokpitu si aj sadol. Zaujímal sa o schopnosti stroja, čo mu vysvetlil jeden z maďarských pilotov. "Doteraz som sedel len v dopravnom lietadle a raz s prezidentom Maďarska Árpádom Gönczom vo vrtuľníku, čo bolo otrasné. Zistil som, že toto lietadlo je veľmi nepohodlné a že musím schudnúť 10 - 15 kilogramov. Je to priúzke, tí chlapci to musia robiť z vášne. Viete, ja som bohemista, rozumiem sa takmer všetkému. Díval som sa na tie nápisy, vedel som, čo je čo a na čo slúži. Jedna vec je však o tom hovoriť a druhá pilotovať takýto stroj. A to by som určite nezvládol. Vôbec netúžim v takomto type lietať, asi by som sa bál," uzavrel konzul.
O schopnostiach maďarských pilotov sme sa porozprávali s ich inštruktorom a zároveň členom akrobatickej skupiny Biele albatrosy Petrom Fiantom. "Títo piloti už niečo odlietané majú, povedal by som, že sa radia k dobrému priemeru. Nedávno tu bola skupinka z Ugandy a je vidieť, že ten intelektuálny potencionál je niekde inde. Aby som to ilustroval, pokiaľ na určitý nácvik sú u Maďarov tri lety, Uganďania potrebovali sedem."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári