Košice napríklad v časoch najväčšej slávy zamestnávali 6 a pol tisíc ľudí, v apríli 1998 v podniku robilo už len zhruba 1100 zamestnancov. Začiatkom roku 2001 ich bolo už len 186 a vedenie deklarovalo, že znížia stavy ešte o polovicu.
Stav zamestnancov v snahe zvýšiť efektívnosť redukovali aj Inžinierske stavby, v jednej z najväčších vĺn prepúšťania prišlo o prácu 135 najmä THP zamestnancov. Z toho istého dôvodu prepúšťali aj Cestné stavby, ktoré od roku 2000 až do leta 2001 prepustili asi dvesto ľudí. Stav zamestnancov v júni toho roku dosiahol 770 a vedenie deklarovalo snahu dosiahnuť úroveň zamestnanosti na hranici 680 až 700 ľudí.
Podstatne horšie dopadli menšie firmy. Konkurzu sa neubránili Košické pozemné stavby a. s., firma rodiny bývalého krajského prednostu Štefana Vranovského. Rovnako dopadol aj Atypstav-M, firma, ktorú vlastnil brat exministra výstavby Vojtech Mráz. Prepustených bolo 108 ľudí. V októbri 2000 v konkurze skončil aj Kopastav, s. r. o. Košice, vzápätí začala plynúť výpovedná lehota väčšine zo 160 zamestnancov. O nič lepšie nedopadlo ani Výrobné družstvo Stavba. Bolo založené v roku 1947, v 70.-ych rokoch minulého storočia zamestnávalo asi 400 ľudí. Do konkurzu sa dostalo v októbri 2000, o prácu prišlo posledných 32 pracovníkov. Skrachoval aj Geokonzult, ktorý vedenie dalo vlani do konkurzu po strate vládnej zákazky. O prácu prišlo 120 ľudí.
Krach viacerých menších firiem iba potvrdil dominantnú pozíciu dvoch veľkých košických stavebných podnikov - Inžinierskych stavieb a Cestných stavieb. Obom subjektom sa darí v tvrdej konkurencii získavať aj veľké zákazky, spolupracujú napríklad pri stavbe košického diaľničného obchvatu.
Autor: kla
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári