prechádza až sedem z celkovo 25 regionálnych železničných tratí, na ktorých sa od začiatku februára zastavila osobná preprava. Zrušené lokálky pritom na väčšine tratí nahradili omnoho menej ekologické autobusy.
"Celkové výkony železníc na týchto dráhach predstavovali viac ako 950 tisíc vlakových kilometrov ročne. Náš VÚC v rámci svojich možností zabezpečil za zrušené regionálne vlaky autobusovú dopravu. Podľa našich prepočtov by tak autobusy mali v porovnaní so stavom pred 2. februárom najazdiť ročne asi o 220 tisíc km viac," uviedol predseda košického VÚC R. Bauer.
Samosprávny kraj dostal pre tento rok 147,2 milióna korún na krytie strát vo verejnej autobusovej doprave, hoci na zabezpečenie týchto zmlúv vo verejnom záujme požadoval 184 miliónov korún. Lenže to bolo ešte v čase, keď nikto nechyroval, že by namiesto lokálok zabezpečovali dopravu obyvateľov autobusy... Preto R. Bauer chce apelovať na štátne orgány, aby opätovne prehodnotili vyčlenenú sumu. Jeho úrad sa snaží o to, aby sa osobná železničná preprava zachovala aspoň na dvoch lokálnych tratiach. V tejto súvislosti už požiadali Štátny dráhový úrad (ŠDÚ) o pomoc pri zachovaní lokálok na tratiach Veľké Kapušany - Bánovce nad Ondavou a populárnej levočskej "Anče" medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou aspoň v minimálnom rozsahu. Rokovania ohľadom druhej spomínanej trate by mali prebehnúť už zajtra za účasti riaditeľa osobnej prepravy divízie Východ ZSSK Košice J. Jančíka, šéfa odboru dopravy VÚC A. Reisingera a primátora Veľkých Kapušian a starostu Vojan.
Cieľom úradu VÚC je, aby na trati Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany ostali zachované minimálne štyri páry vlakov, aby ľudia mali spoje do a z práce ako i prípoj k rýchlikom smerujúcim z Humenného do Prahy a Bratislavy. Na trati medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou by chceli "vytvoriť" ukážkový model fungovania takejto lokálnej trate. Košický VÚC pritom mieni zatraktívniť cestovanie po tamojšej železnici aj tým, že by držitelia časových cestovných lístkov ich mohli využívať aj ako lístky na MHD v oboch koncových mestách.
Podľa súčasnej legislatívy samosprávne kraje zatiaľ nemôžu kryť straty v železničnej doprave vo verejnom záujme. Takúto právomoc však majú krajské úrady, preto s nimi VÚC začal o tejto možnosti rokovať.
"Podľa nás celoplošné zrušenie lokálok nebolo príliš šťastným krokom. Napriek tomu, že naše kompetencie sú v tejto oblasti veľmi malé, chceme pomôcť našim obavyteľom a robíme všetko preto, aby na to čo najmenej doplatili," dodal R. Bauer.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári