predstaviteľov Vyšších územných celkov. V košickom VÚC pritom ide až o sedem tratí (Plešivec - Muráň, Plešivec - Slavošovce, Rožňava - Dobšiná, Moldava nad Bodvou - Medzev, Spišská Nová Ves - Levoča, Trebišov - Vranov nad Topľou, Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany), ktoré prechádzajú jeho územím. Vlna nevôle sa vystupňuvola až do štrajku železničiarov, ktorý v pondelok skončil po rozhodnutí sudcu o jeho prerušení.
Zástupcovia ministerstva dopravy naďalej zdôrazňujú, že štát nemá k dispozícii ďalšie finančné prostriedky a podľa toho sa treba aj zariadiť. "Železničné trate v regiónoch sa nerušia, osobná doprava sa obmedzuje alebo úplne zastavuje. Ak VÚC so zástupcami Železničnej spoločnosti nájdu riešenia na záchranu aspoň niektorých spojov, nie je vylúčené, že osobná doprava na týchto regionálnych tratiach sa môže znovu obnoviť. Železnice sú pripravené na takéto rokovania s podmienkou, že VÚC a samosprávy prejavia ochotu podieľať sa na financovaní strát príslušnej trate," dozvedeli sme sa od riaditeľky odboru komunikácie MDPT SR Márie Mikovej. Zároveň dodala, že štrajk, či nátlakové metódy zo strany odborárov nie sú z pohľadu ministerstva nevyhnutné.
Rozhodnutie o zastavení železničnej dopravy na regionálnych tratiach k 2. februáru 2003 sa neodložilo ani napriek štrajkom. "Vláda sa k problematike do pol roka vráti a prerokuje informáciu, aby posúdila dopad redukcie na obslužnosť územia. Zástupcovia VÚC zvažujú prevádzkovanie železničnej dopravy na problémových tratiach, zároveň požadujú, aby štát zohľadnil, že autobusová doprava prevezme na seba navyše výkony vo verejnom záujme, ktoré nemá finančne kryté. Zástupcovia podnikov SAD vyhlásili, že sú pripravení zabezpečiť autobusovú dopravu namiesto železnice," uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Slovenská autobusová doprava Košice netuší, ako sa bude situácia ďalej uberať. Na programe sú ďalšie rokovania, ktoré by mali priniesť výsledok.
"Niektoré trasy problémové nebudú, iné zas kvôli väčšej vzdialenosti áno. Ľudia zvyknutí cestovať vlakom sa budú prepravovať drahšie. Radi by sme nahradili železničnú dopravu, no na prímestských linkách to bude ťažšie. Tam vzhľadom na vozový park nebudeme môcť veľmi lavírovať," dozvedeli sme sa od pracovníkov košicej SAD-ky.
V okolí Košíc došlo k zrušeniu lokálnej železničnej trate Moldava nad Bodvou - Medzev. Tá doteraz slúžila nielen ľuďom, ktorí prichádzali z okolitých obcí do Moldavy za prácou, ale i tým, ktorí do mesta chodili za zdravotníckymi a inými službami. Záchrana v podobe financovania náhradnej dopravy zo strany VÚC je, zdá sa, len utópiou ministerských úradníkov. Bráni tomu nedobrá legislatíva, ako aj nedostatok peňazí, pričom v rozpočte VÚC nie je naň vyčlenená ani koruna.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári