telefonátov na Linku detskej dôvery, zameraných na túto tému. Ani uplynulý piatok tomu nebolo ináč, polročné vysvedčenie bolo dôvodom jedenástich telefonátov, v ktorých deti žiadali o radu.
"Väčšinou išlo o zlú známku, o ktorej rodičia netušili. Mnohé z nich sa obávali ich reakcie, trestu, strachovali sa ísť domov," hovorí Miloš Gočik, zástupca Linky detskej dôvery. "Všimol som si, že deti skôr príjmu trest za známky vo forme "zaracha", domáceho väzenia. Je im jasné, že keď donesú štvorku, nejdú von týždeň. Vedia, za čo ho majú, sú ochotné niesť následky. Práve preto sa najviac boja rodičovského kriku a hlavne bitky, ktorá je vlastne navyše. Nevnímajú to ako adekvátny trest."
Ako dodáva, pracovníci Linky už mali v deň vysvedčení problém, ako deťom poradiť. Vždy je lepšie, ak volajú v predstihu, cez rok, keď sa k nepríjemnému vysvedčeniu ešte len schyľuje. "A o stave veci informovali hneď rodičov. Najlepšie je vybrať si jedného, spoločne s ktorým to potom povedia druhému. Hoci im aj u nás na Linke dokážeme poradiť, ako sa v škole zlepšiť, v prvom rade sa snažíme o to, aby sa deti naučili problém riešiť tam, kde je to prirodzené, teda v domácom prostredí," dodáva Miloš Gočik.
Zvyšné telefonáty na Linku sa ako zvyčajne krútili okolo problémov s láskou, rodičmi, alebo, čo je dosť častý jav, z obyčajnej potreby komunikácie. "Stáva sa nám, že dieťa zavolá len tak z nudy, a z rozhovoru napokon vyplynie, že ho trápi niečo vážne. Mnoho detí volá keď má voľno, napríklad ako včera, cez prázdniny a potrebujú sa s niekým porozprávať."
Koncom minulého roka prebiehala na celom Slovensku kampaň 'Bitka vysvedčenie nezmení', ktorá apelovala na výchovné praktiky rodičov. Zapojila sa do nej i košická Linka detskej dôvery. O fyzickom trestaní detí sa už všeobecne hovorí, k zmene nabádajú aj alarmujúce prípady žiakov, ktorí neprospech v škole nezvládli a strach pred rodičovským trestom riešili zbrklými reakciami, ktoré žiaľ končili i tragicky. Odzrkadlila sa všeobecne zosilnená propagácia tejto témy v praxi? "Bitka vysvedčenie nezmení bola len mesačná kampaň, ktorá spoločnosť nezmení. Každopádne však mala svoje opodstatnenie a minimálne ľudí prinútila k zamysleniu. "Ale konštatovať, že by sa niečo radikálne zmenilo, sa však nedá," uzavrie Miloš Gočik.
Aj preto je Linka detskej dôvery naďalej bezplatne k dispozícii každý pracovný deň od 13.00 do 21.00 hodiny na čísle 0800 11 7878.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári