odhalilo viaceré problémy, ktoré sa vďaka nedokonalej legislatíve momentálne odhaľujú v plnej nahote pri aplikácii reformy verejnej správy do praxe. Starostovia a primátori sa venovali najmä problémom na úseku územného plánovania, stavebného poriadku a opatrovateľskej služby. Svojou kritikou nešetrili najmä pri podľa nich nelogickom prechode kompetencií, keď časť z nich aj naďalej zostáva na okresných úradoch, pričom zvyšok v tej istej oblasti prešiel pod VÚC alebo na miestnu samosprávou.
Najvypuklejšie sa to zatiaľ prejavuje pri stavebnom konaní, kde síce obce prevzali od OÚ túto kompetenciu, no už horšie je to s počtom ľudí, ktorí ju budú vykonávať a v akých podmienkach. A to aj napriek smernici, ktorá hovorí, že OÚ majú odovzdávať kompetencie so všetkým, teda nielen s pracovníkmi, ale aj materiálnym vybavením a počítačmi.
"Vieme o týchto problémoch, ktoré vznikli už pri schválení zákona, kde sa hovorilo iba o kompetenciách v stavebnom konaní, a nie aj o vyvlastňovacom konaní. Na úradoch štátnej správy pracovali zamestnanci vykonávajúci obe činnosti a pri príprave tohto zákona sa brali do úvahy len tí, čo prejdú na samosprávu. A tak na OÚ zostalo pracovať vyše 100 pracovníkov, ktoré vykonávajú odvolávacie činnosti a vyvlastňovacie konanie. Pripravovanou novelou zákona by činnosti v oblasti vyvlastňovania mali prejsť na samosprávu a odvolacie konanie na štátnu správu, teda na KÚ," skonštatoval štátny tajomník.
Zároveň si poťažkal, že niektorí prednostovia nepochopili, že s prechodom kompetencií zároveň končí aj pôsobnosť pracovníkov na OÚ. Ak potom prejdú všetky kompetencie na samosprávu, ale oni si ľudí nechajú, riskujú, že ich pracovníci pôjdu na úrad práce...
"Na ukončenie činnosti OÚ v takej podobe, v akej sú, máme do 1. 1. 2004 už len necelý rok. Pokiaľ sa nám podarí všetky tieto kompetencie presunúť na samosprávu, resp. ponechať aj na štátnych orgánoch, ktoré vzniknú v roku 2004, znamená to, že dokončíme decentralizáciu štátnej správy. V priebehu marca a apríla musíme do vlády predložiť jej jasnú koncepciu s tým, aby najneskôr v septembri boli všetky potrebné zákony schválené. Potom máme tri mesiace na to, aby sme uskutočnili prenos kompetencií."
Štátny tajomník absolútne vylučuje, že po zrušení OÚ nastane kolaps a chaos vo vybavovaní agendy občanov. Hoci to až tak čierne zatiaľ nevidí, myslí si, že niektoré kroky pri reforme v minulosti neboli celkom ideálne a postrádali aj známky koordinácie. Zároveň však pripustil, že samospráva nemôže vykonávať prenesené kompetencie za menej peňazí, ako to robil štát, no takisto nemôže ani čakať, že štát im dá viac peňazí, než predtým spotrebovali okresné úrady.
V súčasnosti prebieha audit štátnej správy a aj na jeho základe sa rozhodne, aký definitívny model verejnej a štátnej správy bude na Slovensku fungovať. "Musíme ešte zosúladiť postup v prípade, že ak nejaká činnosť neprejde na samosprávu, kto ju bude ďalej vykonávať. Zatiaľ ešte nevieme, či to bude nejaký osobitný úrad alebo úrad všeobecnej štátnej správy, ktorý musí začať v nejakej podobe existovať. Predpokladáme, že ich nebude 79 ako okresov, ale iba 44 až 45 podobne ako je to v prípade súdnych alebo policajných okresov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári