bratislavským. Máloktorý cestujúci, ktorý prilieta do Košíc, však vie, že letisko východoslovenskej metropoly má jeden slovenský primát. Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu totiž pristávať lietadlá za takých nepriaznivých meteorologických podmienok máme na mysli najmä vodorovnú dohľadnosť ako v Košiciach.
Konkrétnejšie informácie nám poskytol Robert Tomka, ktorý je zástupcom vedúceho stanovišťa poskytovania letových prevádzkových služieb na letisku v Košiciach. "Je to skutočne tak, že dráha 01 košického letiska je vôbec prvou dráhou slovenského letiska, schválenou na prevádzku za malej hodnoty dohľadnosti CAT II podľa predpisov Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO," hovorí pán Tomka a pokračuje, "čo v praxi znamená, že u nás môžu lietadlá pristávať, pokiaľ dohľadnosť neklesne pod 300 metrov. Chcem poznamenať, že už rekonštrukcia dráhy, ktorá bola ukončená v roku 1995, sa robila tak, aby dráha perspektívne vyhovovala pre II. kategóriu presného prístrojového priblíženia. Dráhový a navigačný systém musel byť vybavený takými zabezpečovacími prostriedkami, ktoré zaručujú prevádzku bez akéhokoľvek výpadku."
Pravdepodobne najnáročnejším problémom bolo rozšírenie riadeného vzdušného priestoru v blízkosti letiska o oblasť, ležiacu už nad územím Maďarska. Na dráhu 01 sa totiž pristáva z juhu, pričom podľa predpisov pre kategóriu II musí byť lietadlo usadené v osi dráhy už 10 míľ, teda približne 18,5 kilometra pred jej prahom no a to je už nad maďarským územím. "Možno povedať, že v podstate nám Maďarsko delegovalo časť svojho vzdušného priestoru pre účely riadenia letovej prevádzky. To bolo veľmi náročné z legislatívnej stránky, pretože k tomu bol potrebný súhlas maďarského parlamentu," vysvetľuje Tomka.
Treba dodať, že na pristávanie za kategórie II musí byť príslušne vybavené nielen letisko, ale aj lietadlo, ale ani to nestačí pristávať za takej nízkej dohľadnosti môžu len špeciálne vycvičené posádky. Zo spoločností, ktoré lietajú pravidelne do Košíc, tak môžu pristávať za II. kategórie ČSA a Tyrolean Airways, SkyEurope síce má vybavené lietadlá, ale posádky musia ešte absolvovať výcvik. Pre zaujímavosť možno uviesť, že v Česku je pre pristávanie podľa kategórie III (dohľadnosť 200 m) vybavené len letisko na pražskej Ruzyni.
Vybavenie dráhy 01 košického letiska na pristávanie za dohľadnosti len 300 m prispieva k pravidelnosti, včasnosti a bezpečnosti letov i k zníženiu počtu divertov na náhradné letiská, čo pre letecké spoločnosti znamená úsporu nákladov. Spokojný ale môže byť najmä ten, pre ktorého sa to vlasne všetko robí cestujúci.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári