Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 24. október, 2017 | Meniny má Kvetoslava

Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu pristávať lietadlá za takých nepriaznivých podmienok ako v Košiciach

Košice - Na Slovesnku je päť medzinárodných dopravných letísk, pričom podľa prepravných výkonov je košické letisko na druhom mieste hneď za

bratislavským. Máloktorý cestujúci, ktorý prilieta do Košíc, však vie, že letisko východoslovenskej metropoly má jeden slovenský primát. Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu totiž pristávať lietadlá za takých nepriaznivých meteorologických podmienok máme na mysli najmä vodorovnú dohľadnosť ako v Košiciach.

Konkrétnejšie informácie nám poskytol Robert Tomka, ktorý je zástupcom vedúceho stanovišťa poskytovania letových prevádzkových služieb na letisku v Košiciach. "Je to skutočne tak, že dráha 01 košického letiska je vôbec prvou dráhou slovenského letiska, schválenou na prevádzku za malej hodnoty dohľadnosti CAT II podľa predpisov Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO," hovorí pán Tomka a pokračuje, "čo v praxi znamená, že u nás môžu lietadlá pristávať, pokiaľ dohľadnosť neklesne pod 300 metrov. Chcem poznamenať, že už rekonštrukcia dráhy, ktorá bola ukončená v roku 1995, sa robila tak, aby dráha perspektívne vyhovovala pre II. kategóriu presného prístrojového priblíženia. Dráhový a navigačný systém musel byť vybavený takými zabezpečovacími prostriedkami, ktoré zaručujú prevádzku bez akéhokoľvek výpadku."

Pravdepodobne najnáročnejším problémom bolo rozšírenie riadeného vzdušného priestoru v blízkosti letiska o oblasť, ležiacu už nad územím Maďarska. Na dráhu 01 sa totiž pristáva z juhu, pričom podľa predpisov pre kategóriu II musí byť lietadlo usadené v osi dráhy už 10 míľ, teda približne 18,5 kilometra pred jej prahom no a to je už nad maďarským územím. "Možno povedať, že v podstate nám Maďarsko delegovalo časť svojho vzdušného priestoru pre účely riadenia letovej prevádzky. To bolo veľmi náročné z legislatívnej stránky, pretože k tomu bol potrebný súhlas maďarského parlamentu," vysvetľuje Tomka.

Treba dodať, že na pristávanie za kategórie II musí byť príslušne vybavené nielen letisko, ale aj lietadlo, ale ani to nestačí pristávať za takej nízkej dohľadnosti môžu len špeciálne vycvičené posádky. Zo spoločností, ktoré lietajú pravidelne do Košíc, tak môžu pristávať za II. kategórie ČSA a Tyrolean Airways, SkyEurope síce má vybavené lietadlá, ale posádky musia ešte absolvovať výcvik. Pre zaujímavosť možno uviesť, že v Česku je pre pristávanie podľa kategórie III (dohľadnosť 200 m) vybavené len letisko na pražskej Ruzyni.

Vybavenie dráhy 01 košického letiska na pristávanie za dohľadnosti len 300 m prispieva k pravidelnosti, včasnosti a bezpečnosti letov i k zníženiu počtu divertov na náhradné letiská, čo pre letecké spoločnosti znamená úsporu nákladov. Spokojný ale môže byť najmä ten, pre ktorého sa to vlasne všetko robí cestujúci.

Neprehliadnite tiež

V Kežmarku dokončujú pumptrackovú dráhu

Atrakciu otvoria na jar, jej súčasťou bude aj opičia dráha či lanová pyramída.

Technickú univerzitu obliehali tisícky stredoškolákov

Prilákal ich Deň otvorených dverí.

V parkovacích miestach pre invalidov v Košiciach je chaos

Zrušili vyhradené miesta na evidenčné čísla.

V Košickom kraji vyčíňa silný nárazový vietor

Meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

DOMOV

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa neho výsledkom súťaže.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 8 723
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 3 681
  3. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 172
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 842
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 360
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 906
  7. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 744
  8. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 501
  9. Energetici predávajú nevyužívaný majetok 1 031
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 955

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop