Korzár logo Korzár Košice

Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu pristávať lietadlá za takých nepriaznivých podmienok ako v Košiciach

Košice - Na Slovesnku je päť medzinárodných dopravných letísk, pričom podľa prepravných výkonov je košické letisko na druhom mieste hneď za

bratislavským. Máloktorý cestujúci, ktorý prilieta do Košíc, však vie, že letisko východoslovenskej metropoly má jeden slovenský primát. Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu totiž pristávať lietadlá za takých nepriaznivých meteorologických podmienok máme na mysli najmä vodorovnú dohľadnosť ako v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Konkrétnejšie informácie nám poskytol Robert Tomka, ktorý je zástupcom vedúceho stanovišťa poskytovania letových prevádzkových služieb na letisku v Košiciach. "Je to skutočne tak, že dráha 01 košického letiska je vôbec prvou dráhou slovenského letiska, schválenou na prevádzku za malej hodnoty dohľadnosti CAT II podľa predpisov Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO," hovorí pán Tomka a pokračuje, "čo v praxi znamená, že u nás môžu lietadlá pristávať, pokiaľ dohľadnosť neklesne pod 300 metrov. Chcem poznamenať, že už rekonštrukcia dráhy, ktorá bola ukončená v roku 1995, sa robila tak, aby dráha perspektívne vyhovovala pre II. kategóriu presného prístrojového priblíženia. Dráhový a navigačný systém musel byť vybavený takými zabezpečovacími prostriedkami, ktoré zaručujú prevádzku bez akéhokoľvek výpadku."

SkryťVypnúť reklamu

Pravdepodobne najnáročnejším problémom bolo rozšírenie riadeného vzdušného priestoru v blízkosti letiska o oblasť, ležiacu už nad územím Maďarska. Na dráhu 01 sa totiž pristáva z juhu, pričom podľa predpisov pre kategóriu II musí byť lietadlo usadené v osi dráhy už 10 míľ, teda približne 18,5 kilometra pred jej prahom no a to je už nad maďarským územím. "Možno povedať, že v podstate nám Maďarsko delegovalo časť svojho vzdušného priestoru pre účely riadenia letovej prevádzky. To bolo veľmi náročné z legislatívnej stránky, pretože k tomu bol potrebný súhlas maďarského parlamentu," vysvetľuje Tomka.

Treba dodať, že na pristávanie za kategórie II musí byť príslušne vybavené nielen letisko, ale aj lietadlo, ale ani to nestačí pristávať za takej nízkej dohľadnosti môžu len špeciálne vycvičené posádky. Zo spoločností, ktoré lietajú pravidelne do Košíc, tak môžu pristávať za II. kategórie ČSA a Tyrolean Airways, SkyEurope síce má vybavené lietadlá, ale posádky musia ešte absolvovať výcvik. Pre zaujímavosť možno uviesť, že v Česku je pre pristávanie podľa kategórie III (dohľadnosť 200 m) vybavené len letisko na pražskej Ruzyni.

SkryťVypnúť reklamu

Vybavenie dráhy 01 košického letiska na pristávanie za dohľadnosti len 300 m prispieva k pravidelnosti, včasnosti a bezpečnosti letov i k zníženiu počtu divertov na náhradné letiská, čo pre letecké spoločnosti znamená úsporu nákladov. Spokojný ale môže byť najmä ten, pre ktorého sa to vlasne všetko robí cestujúci.

Autor: rm

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 408
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 573
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 705
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 224
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 583
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 362
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 705
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 224
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 612
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 583
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu