Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu pristávať lietadlá za takých nepriaznivých podmienok ako v Košiciach

Košice - Na Slovesnku je päť medzinárodných dopravných letísk, pričom podľa prepravných výkonov je košické letisko na druhom mieste hneď za

bratislavským. Máloktorý cestujúci, ktorý prilieta do Košíc, však vie, že letisko východoslovenskej metropoly má jeden slovenský primát. Na žiadnom slovenskom letisku nemôžu totiž pristávať lietadlá za takých nepriaznivých meteorologických podmienok máme na mysli najmä vodorovnú dohľadnosť ako v Košiciach.

Konkrétnejšie informácie nám poskytol Robert Tomka, ktorý je zástupcom vedúceho stanovišťa poskytovania letových prevádzkových služieb na letisku v Košiciach. "Je to skutočne tak, že dráha 01 košického letiska je vôbec prvou dráhou slovenského letiska, schválenou na prevádzku za malej hodnoty dohľadnosti CAT II podľa predpisov Medzinárodnej organizácie civilného letectva ICAO," hovorí pán Tomka a pokračuje, "čo v praxi znamená, že u nás môžu lietadlá pristávať, pokiaľ dohľadnosť neklesne pod 300 metrov. Chcem poznamenať, že už rekonštrukcia dráhy, ktorá bola ukončená v roku 1995, sa robila tak, aby dráha perspektívne vyhovovala pre II. kategóriu presného prístrojového priblíženia. Dráhový a navigačný systém musel byť vybavený takými zabezpečovacími prostriedkami, ktoré zaručujú prevádzku bez akéhokoľvek výpadku."

SkryťVypnúť reklamu

Pravdepodobne najnáročnejším problémom bolo rozšírenie riadeného vzdušného priestoru v blízkosti letiska o oblasť, ležiacu už nad územím Maďarska. Na dráhu 01 sa totiž pristáva z juhu, pričom podľa predpisov pre kategóriu II musí byť lietadlo usadené v osi dráhy už 10 míľ, teda približne 18,5 kilometra pred jej prahom no a to je už nad maďarským územím. "Možno povedať, že v podstate nám Maďarsko delegovalo časť svojho vzdušného priestoru pre účely riadenia letovej prevádzky. To bolo veľmi náročné z legislatívnej stránky, pretože k tomu bol potrebný súhlas maďarského parlamentu," vysvetľuje Tomka.

Treba dodať, že na pristávanie za kategórie II musí byť príslušne vybavené nielen letisko, ale aj lietadlo, ale ani to nestačí pristávať za takej nízkej dohľadnosti môžu len špeciálne vycvičené posádky. Zo spoločností, ktoré lietajú pravidelne do Košíc, tak môžu pristávať za II. kategórie ČSA a Tyrolean Airways, SkyEurope síce má vybavené lietadlá, ale posádky musia ešte absolvovať výcvik. Pre zaujímavosť možno uviesť, že v Česku je pre pristávanie podľa kategórie III (dohľadnosť 200 m) vybavené len letisko na pražskej Ruzyni.

SkryťVypnúť reklamu

Vybavenie dráhy 01 košického letiska na pristávanie za dohľadnosti len 300 m prispieva k pravidelnosti, včasnosti a bezpečnosti letov i k zníženiu počtu divertov na náhradné letiská, čo pre letecké spoločnosti znamená úsporu nákladov. Spokojný ale môže byť najmä ten, pre ktorého sa to vlasne všetko robí cestujúci.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 402
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 066
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 959
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 609
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 362
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 896
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 499

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  4. Štefan Vidlár: KET
  5. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  8. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 485
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 792
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 679
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 782
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 417
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 938
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 464
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 384
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  4. Štefan Vidlár: KET
  5. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  8. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 485
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 792
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 679
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 782
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 417
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 938
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 464
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 384
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu