Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Minister dopravy Prokopovič: Železniciam hrozí cross-default, štrajk môže situáciu ešte zhoršiť

Košice - Minister dopravy pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič varuje organizátorov štrajku na železniciach súvisiacim s redukciou regionálnych

tratí a následným znižovaním počtu zamestnancov. Ako povedal jeho pričinením sa môže stať, že bude vyhlásený cross-default. Ako uviedol veritelia síce zatiaľ majú trpezlivosť, no vzhľadom na vysokú zadlženosť Železníc SR ich môže čoskoro prejsť.

"Robíme, čo sa dá, aby k tomu nedošlo, avšak situácia je nanajvýš kritická. Každým dňom hrozí cross-default, ak by sa tak stalo, nastúpil by nútený správca, ktorý by nariadil zredukovať počet zamestnancov o 30 až 40 percent. To by bola katastrofa," uviedol minister dopravy, ktorý hroziaci štrajk nevidí veľmi pozitívne.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice sa za posledné roky podľa neho stali strediskom obrovských dlžôb. "Zo strany odborárov dochádza k zavádzaniu verejnosti. Pozrite sa na hospodárenie železníc. Potreby na ich prevádzku boli v minulých rokoch 8 až 9 miliárd korún, pričom zo štátneho rozpočtu dotávali 0,8 až 2,2 miliardy. Ostatné peniaze mali z tržieb a úverov. Celkový dlh sa však dnes šplhá k 47,8 miliardy korunám a to sa už takto ďalej robiť nedá. Banky sú netrpezlivé, transformácia musí nastúpiť."

Na tento rok dostali železnice fixnú čiastku 6,6 miliardy Sk na svoju prevádzku. Avšak bez možnosti brania ďalších úverov a následného zadlžovania. Rozdiel si musia vykryť racionalizačnými opatreniami, medzi ktoré patrí aj spomínaná redukcia tratí. Pôvodne malo dôjsť k zastaveniu prevádzky na 36 tratiach, tento počet sa skresal na 25. Kritériom bola obslužnosť územia autobusovou dopravou, ale aj stratovosť.

SkryťVypnúť reklamu

Minister pre ilustráciu uviedol, že napríklad na trati Rožňava - Dobšiná predstavovali náklady na korunu tržieb 25,80 korún. "Každý sa tvári, že o tom nevedel. To nie je pravda. O transformácií a s tým spojenou redukciou na regionálnych tratiach sa uvažovalo už niekoľko rokov. Všade vo svete spravuje takéto trate región. Pri nástupe do funkcie som inicioval stretnutia so zástupcami samospráv, nik to však nebral vážne. Teraz keď dochádza ku konkrétnym opatreniam bubnujú na poplach. Termín redukcie sa už posunúť nedá, veď mesiac by znamenal stratu za 50 miliónov," dôvodí P. Prokopovič.

Ďalej dodáva, že na pretras prídu aj ďalšie opatrenia. Budú sa prehodnocovať zmluvy železníc s dodávateľmi. "Mám podozrenie, že mnohé z nich boli uzatvorené tak, že sú pre železnice nevýhodné. Podľa predbežných zistení je nevýhodných zmlúv príliš veľa a ďalším opatrením bude ich zrušenie aj za cenu možných súdnych sporov. Nechcem ich zatiaľ konkretizovať, no boli uzatvárané počas uplynulých rokov."

SkryťVypnúť reklamu

Minister poukázal aj na prezamestnanosť v železniciach. Ako uviedol momentálne pracuje v oboch spoločnostiach teda ŽSR, ako aj Železničnej spoločnosti 43-tisíc zamestnancov. Podľa neho je však až 15-tisíc zbytočných. "Je nenormálne, aby občania Slovenska doplácali na výhody časti ľudí. Bude potrebné znížiť počet zamestnancov a to vo všetkých štruktúrach, teda aj vo vrcholovom manažmente. Ak dôjde k štrajku, veritelia stratia trpezlivosť a dôjde k prepúšťaniu následkom cross - defaultu. Veď podľa prepočtov by 24-hodinový štrajk znamenal stratu 50 miliónov. Navyše je potrebné, aby sa železnice zbavili prebytočného majetku, ktorého majú priveľa. Už sa začal ohodnocovať a pôjde na odpredaj."

Skutočnosť, že sú ľudia kvôli redukcii tratí napálení minister berie. Na druhej strane však tvrdí, že osobnú dopravu na ohrozených tratiach môže prevádzkovať VÚC. ten sa však bráni, že na takéto niečo nemá peniaze a nedovoľuje mu to legislatíva. "Neviem, či boli dôležitejšie schvaľovania odmien pre poslancov, ako záujem ľudí. Samosprávy si môžu zobrať trate do prenájmu a rokovať s nami. Nie sme proti dohode. Na začiatok vieme vypomôcť aj spoločným financovaním, len je treba, aby niekto konečne s konkrétnym návrhom prišiel."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 870
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 001
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 033
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 169
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 171

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 106
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 010
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 299
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 199
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 054
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 106
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 010
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 299
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 199
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 054
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu