tratí a následným znižovaním počtu zamestnancov. Ako povedal jeho pričinením sa môže stať, že bude vyhlásený cross-default. Ako uviedol veritelia síce zatiaľ majú trpezlivosť, no vzhľadom na vysokú zadlženosť Železníc SR ich môže čoskoro prejsť.
"Robíme, čo sa dá, aby k tomu nedošlo, avšak situácia je nanajvýš kritická. Každým dňom hrozí cross-default, ak by sa tak stalo, nastúpil by nútený správca, ktorý by nariadil zredukovať počet zamestnancov o 30 až 40 percent. To by bola katastrofa," uviedol minister dopravy, ktorý hroziaci štrajk nevidí veľmi pozitívne.
Železnice sa za posledné roky podľa neho stali strediskom obrovských dlžôb. "Zo strany odborárov dochádza k zavádzaniu verejnosti. Pozrite sa na hospodárenie železníc. Potreby na ich prevádzku boli v minulých rokoch 8 až 9 miliárd korún, pričom zo štátneho rozpočtu dotávali 0,8 až 2,2 miliardy. Ostatné peniaze mali z tržieb a úverov. Celkový dlh sa však dnes šplhá k 47,8 miliardy korunám a to sa už takto ďalej robiť nedá. Banky sú netrpezlivé, transformácia musí nastúpiť."
Na tento rok dostali železnice fixnú čiastku 6,6 miliardy Sk na svoju prevádzku. Avšak bez možnosti brania ďalších úverov a následného zadlžovania. Rozdiel si musia vykryť racionalizačnými opatreniami, medzi ktoré patrí aj spomínaná redukcia tratí. Pôvodne malo dôjsť k zastaveniu prevádzky na 36 tratiach, tento počet sa skresal na 25. Kritériom bola obslužnosť územia autobusovou dopravou, ale aj stratovosť.
Minister pre ilustráciu uviedol, že napríklad na trati Rožňava - Dobšiná predstavovali náklady na korunu tržieb 25,80 korún. "Každý sa tvári, že o tom nevedel. To nie je pravda. O transformácií a s tým spojenou redukciou na regionálnych tratiach sa uvažovalo už niekoľko rokov. Všade vo svete spravuje takéto trate región. Pri nástupe do funkcie som inicioval stretnutia so zástupcami samospráv, nik to však nebral vážne. Teraz keď dochádza ku konkrétnym opatreniam bubnujú na poplach. Termín redukcie sa už posunúť nedá, veď mesiac by znamenal stratu za 50 miliónov," dôvodí P. Prokopovič.
Ďalej dodáva, že na pretras prídu aj ďalšie opatrenia. Budú sa prehodnocovať zmluvy železníc s dodávateľmi. "Mám podozrenie, že mnohé z nich boli uzatvorené tak, že sú pre železnice nevýhodné. Podľa predbežných zistení je nevýhodných zmlúv príliš veľa a ďalším opatrením bude ich zrušenie aj za cenu možných súdnych sporov. Nechcem ich zatiaľ konkretizovať, no boli uzatvárané počas uplynulých rokov."
Minister poukázal aj na prezamestnanosť v železniciach. Ako uviedol momentálne pracuje v oboch spoločnostiach teda ŽSR, ako aj Železničnej spoločnosti 43-tisíc zamestnancov. Podľa neho je však až 15-tisíc zbytočných. "Je nenormálne, aby občania Slovenska doplácali na výhody časti ľudí. Bude potrebné znížiť počet zamestnancov a to vo všetkých štruktúrach, teda aj vo vrcholovom manažmente. Ak dôjde k štrajku, veritelia stratia trpezlivosť a dôjde k prepúšťaniu následkom cross - defaultu. Veď podľa prepočtov by 24-hodinový štrajk znamenal stratu 50 miliónov. Navyše je potrebné, aby sa železnice zbavili prebytočného majetku, ktorého majú priveľa. Už sa začal ohodnocovať a pôjde na odpredaj."
Skutočnosť, že sú ľudia kvôli redukcii tratí napálení minister berie. Na druhej strane však tvrdí, že osobnú dopravu na ohrozených tratiach môže prevádzkovať VÚC. ten sa však bráni, že na takéto niečo nemá peniaze a nedovoľuje mu to legislatíva. "Neviem, či boli dôležitejšie schvaľovania odmien pre poslancov, ako záujem ľudí. Samosprávy si môžu zobrať trate do prenájmu a rokovať s nami. Nie sme proti dohode. Na začiatok vieme vypomôcť aj spoločným financovaním, len je treba, aby niekto konečne s konkrétnym návrhom prišiel."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári