niekoľkomesačných rokovaniach investora so zástupcami ministerstva hospodárstva, jeho podriadených organizácií a Úradu vlády SR. Jedným z najdôležitejších činovníkov pri týchto rokovaniach bol aj vládny splnomocnenec pre rozvoj automobilovej výroby na Slovensku Ján Tribula, s ktorým sme sa včera porozprávali.
Aký bude mať príchod PSA význam pre Slovensko?
- Dá sa na to pozrieť z dvoch strán. Je to fantastický úspech, spojenie s týmto výrobcom nám prinesie nové pracovné príležitosti, bude pozitívom pre náš vývoz a bude mať kladný dopad na podnikateľské prostredie. Pre ďalší rozvoj Slovenska však asi nebude dobré, že sa automobilka rozhodla postaviť závod v Trnave. Je to aj pre nás poučenie.
Azda nie poučenie z krízového vývoja?
- Aj tak sa to dá povedať... (smiech) Z hľadiska vyrovnávania regionálnych rozdielov by to bolo lepšie niekde na strednom Slovensku, no zrejme úplne najlepšie na východe.
Čo rozhodlo pre Trnavu?
- Logistické napojenie. Vysvetlím to na príklade, že automobilka bude musieť najmä v prvých rokoch činnosti dovážať mnohé súčiastky a polotovary zo západnej Európy. Kvôli tomu je nevyhnutné, aby fabrika stála na takom mieste, ktoré bude dopravne dobre dostupné. Trnava im to mohla zaručiť, Košice nie, lebo vám chýba diaľnica. Žiaľ, to sme my ovplyvniť nemohli. Francúzi sa rozhodli pre Trnavu, my sme radi, že ten závod je na Slovensku. Hoci, ako som už povedal, na východe by to bolo lepšie. Takto vznikne ďalšia nerovnováha medzi západom a východom republiky.
Aj Košice by však za istých priaznivých okolností mohli byť do 4-5 rokov cez Maďarsko napojené na európsku diaľničnú sieť...
- To by bolo asi komplikovanejšie a nebolo by to hneď. Osem rokov sme stratili tým, že sa nebudovali diaľnice. Keby mal francúzsky investor záujem o Maďarsko, tak by ten závod postavil priamo tam, hoci by aj diaľnica išla odtiaľ až do Košíc.
Majú Košice alebo aj východ republiky vôbec šancu, aby sem prišla nejaká väčšia zahraničná investícia?
- Šanca tu je vždy. Keby sem chcela prísť napr. nejaká automobilka sídliaca mimo Európy, mohla by svoj závod postaviť aj pri Košiciach alebo v inej lokalite na východe. Nebola by totiž až tak závislá od dovozu komponentov z materskej krajiny, ale kvôli dopravným nákladom by sa ich zrejme snažila dovážať od lokálnych výrobcov. Môžu sem však prísť aj iní investori z menej "náročných" odvetví, ktorí na rozdiel od automobiliek nebudú mať až také veľké požiadavky.
Autor: jsv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári