zahraničných investorov, aj z dôvodov nekvalitných dopravných možností. I keď diaľnice z večera na ráno určite nevybudujeme, o preprave osôb využitím letiska alebo železničnej dopravy sa toho veľa nevie.
Na možnosti železnice a ďalšie plány v tomto smere sme sa preto opýtali prednostu sekcie obchodu a marketingu zo Železničnej spoločnosti, Divízie osobnej prepravy Ing. Jána Šaráka. "Napriek zložitej situácii, ktorá u nás nastala v súvislosti s prebiehajúcimi procesmi zmien, je v našom dlhodobom zámere zabezpečovať kvalitné vlakové spojenia Košíc minimálne do metropol susedných štátov Maďarska, Rakúska, Poľska a Česka. Ide o spojenie vlakmi kategórie InterCity, respektíve Expres," hovorí Ing. Šarák.
Na verejnosť pomaly preniká správa, že sa uvažuje o priamom vlakovom spojení Košice - Viedeň. Zaujímalo nás, čo je na tom, pravdy. "V súčasnosti už okrem kvalitného spojenia s Prahou existuje i spojenie vlakmi kategórie IC aj do Budapešti. Priame vlakové spojenie Košíc s Viedňou zatiaľ nemáme," reaguje Ján Šarák.
Aké sú teda konkrétne perspektívy cestovania priamym vlakom z Košíc do Viedne? "Tak, ako som už uviedol, našim zámerom je zabezpečiť prepojenie Košíc s metropolami susedných štátov budúceho priestoru EÚ. Ešte pred viac než tromi rokmi som bol vedúcim delegácie za ŽSR na rokovaní so zástupcami rakúskych železníc vo Viedni. Tu sa prvýkrát z našej strany predložil návrh o takéto vlakové spojenie. Musím povedať, že odozva nebola žiadna. Keď sme sa o pol roka neskôr stretli na ďalšom kole vzájomných rokovaní u nás na Štrbe a pozvali rakúskych železničiarov aj na návštevu Košíc, ľady sa pohli. Boli unesení Košicami a ich postoj sa oproti dovtedy zamietavému stanovisku zmenil. V spoločnom zápise z rokovania sa prvýkrát objavila zmienka o vzájomnej zhode záujmu na príprave nami navrhovaného vlakového spojenia," dokončí Ján Šarák.
Toľko minulosť. Ako potvrdil Ing. Šarák, v súčasnosti rakúska strana sama predložila konkrétny návrh vlakového spojenia Košíc s Viedňou. Navrhujú toto zaviesť už v budúcom cestovnom poriadku pre obdobie rokov 2003/2004, platného od decembra tohto roku. Išlo by o dva páry vlakov (ráno a poobede) kategórie InterCity na trase: Košice - Žilina - Bratislava hl. stanica - Petržalka - Viedeň. V zásade by sa jednalo o predĺženie trás už existujúcich vlakov z Košíc, tým že by nekončili v Bratislave, ale pokračovali až do Viedne a opačne. "Napríklad súčasný IC vlak Kriváň, ktorý odchádza z Košíc 5.45 hod. a je v Bratislave o 10.39 hod. by mal pokračovať do Viedne s predpokladaným príchodom 12.09 hod. Jeho návrat by bol z Viedne o cca 16.15 hod. a príchod do Košíc tak, ako je tomu teraz o 22.29 hod.," vysvetľuje Ján Šarák. "Aj keď môže dojsť k drobným odchýlkam, faktom zostáva, že ponuka je už na stole oboch strán a je už len na nás, ako sa veci organizačne dotiahnu. Ak teda všetko dobre dopadne, v decembri sa už Košičania povezú vlakom rovno do Viedne."
Autor: las
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári