kúpychtivých občanov. Napriek tomu však niektoré veci nejde ospravedlniť. Pán Jozef z Košíc chcel obdarovať svojho synčeka pod vianočným stromčekom nejakým zaujímavým autíčkom, ktoré by si on sám poskladal. V jednej z predajní hračiek sa pustil do reči s predavačkou a konzultoval s ňou ponúkaný tovar. Po tretej otázke však predavačke došla trpezlivosť a odporučila mu, že ak má chuť sa rozprávať, nech ide s kamarátom na pivo. Otočila sa a nechala ho stáť. Pána Jozefa postoj predavačky zarazil, a tak si od nej vypýtal knihu prianí a sťažností.
Podala mu obyčajný čistý zošit bez pečiatky. Bol presvedčený, že by jeho sťažnosť nepadla na úrodnú pôdu, veď predavačke stačilo zošit vyhodiť alebo vytrhnúť list. Pýta sa nás, čo má robiť, ak sa chce posťažovať na správanie predavačky a či nie sú obchodníci povinní viesť knihy prianí a sťažností riadne opečiatkované a s očíslovanými stranami.
O radu sme požiadali Daniela Horvátha, riaditeľa Krajskej inšpekcie SOI pre Košický kraj. "V prípade, ak chce zákazník reklamovať nejaký tovar, na čo má zo zákona nárok do šiestich mesiacov od kúpy výrobku, je predávajúci povinný spísať s ním reklamačný list. Pracovník, ktorý je kompetentný riešiť reklamácie, musí byť k dispozícii v predajni počas celej otváracej doby. Ak by sa náhodou niekto stretol s prípadom, že predávajúci nie je ochotný prijať reklamáciu, budeme radi, ak nás o takomto prípade bude informovať priamo u nás na Slovenskej obchodnej inšpekcii."
Čo však, ak nejde o reklamáciu tovaru, ale nespokojnosť so službami? "Služba ako taká sa tiež dá reklamovať. Iná vec je, ak má zákazník výhrady voči správaniu sa predávajúceho. Tu neplatí žiadna právna norma, je to záležitosť etiky. Knihy prianí a sťažností už predajcovia nie sú povinní viesť, je to na ich rozhodnutí," dodal D. Horváth.
Ak teda máte výhrady voči správaniu sa predávajúcich, máte jedinú možnosť - obrátiť sa na majiteľa firmy. Názov firmy by mal byť uvedený na každej predajni. Dá sa totiž predpokladať, že žiadny majiteľ nechce zamestnávať predavačov, ktorí svojím správaním sa zákazníkov odháňajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári