Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Problém cesty pri Kauflande sa dostane až na ministerstvo

Klaudia JURKOVIČOVÁ & Renáta NÉMETHOVÁ Košice Problém cesty pri Kauflande sa možno zo začiatku zdal byť malicherný. Vyústil však do kauzy, ktorá

Klaudia JURKOVIČOVÁ & Renáta NÉMETHOVÁ

Košice Problém cesty pri Kauflande sa možno zo začiatku zdal byť malicherný. Vyústil však do kauzy, ktorá už týždne zamestnáva úradníkov a kvôli takej drobnosti, akou je umiestnenie zastávky pri Baumaxe, skončí až na ministerstve. Spoločnosti Kaufland hrozia miliónové pokuty, pretože začala objekt prevádzkovať skôr, ako príslušné povolenia nadobudli právoplatnosť. Príčiny problémov spočívajú v tom, že pôvodný projekt uvažoval o štvorpruhovej komunikácii na časti Popradskej pred Kauflandom, neskôr však investor chcel túto stavbu rozetapizovať na tri roky. Tomu príslušné úrady nevyhoveli. V zmysle vydaného povolenia na predčasné užívanie stavby, ktoré ešte stále nenadobudlo právoplatnosť, musí byť štvorpruh dokončený najneskôr do júna budúceho roku. Ing. Roman Habán z projekčnej spoločnosti H+P Consulting, ktorá túto situáciu rieši, nás však upozornil na to, že napriek snahe investora vybudovať štvorpruh čím skôr to jednoducho nie je možné.

SkryťVypnúť reklamu

"Boli vydané tri stavebné rozhodnutia pre ZIPP ako stavebníka. Pretože pri stavebných povoleniach chýbalo povolenie špeciálneho dráhového úradu, ktorý od prvého januára tohto roku prešiel spod kompetencie krajského úradu pod VÚC, tak po zahájení stavebných prác na križovatke Moldavská a Popradská boli tieto stavebné práce zastavené predstaviteľmi VÚC kraja, ktorí ich zastavili pod hrozbou sankcie. Po písomnej výzve VÚC o zastavení stavebných prác stavebník požiadal VÚC o vydanie stavebného povolenia a postupne doložil VÚC všetky doklady k tomu, aby stavebné povolenie mohlo byť vydané. VÚC dodanie všetkých dokladov potvrdilo svojim rozhodnutím o zastavení správneho konania, v ktorom sa uvádza, že sa upúšťa od správneho konania, pretože pominuli dôvody uloženia pokuty stavebníkovi," uviedol nás Ing. Habán do problému z iného uhla pohľadu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, v praxi to znamenalo, že VÚC teda dodatočne vydal stavebné povolenie na prekládky trolejových vedení, verejného osvetlenia a na rekonštrukciu električkových zastávok a prejazdu električiek na Moldavskej ulici. Napriek tomu, že VÚC vydal dodatočne stavebné povolenie, mesto sa voči tomuto povoleniu odvolalo a tým pádom do stavebné povolenie nenadobudlo právoplatnosť. Aké dôvody mesto uviedlo?

"Mesto uviedlo taký dôvod, že zastávka električky, ktorá je na strane Baumaxu, musí byť presunutá na druhú stranu. To sa však technicky nedá zrealizovať, nakoľko DPMK má na protiľahlej strane svoje siete a tie v súčasnej dobe nie je možné preložiť. V podstate situovanie zastávok električky bolo urobené na podnet DPMK, podľa ich pokynov sú teda situované tam, ako je to uvedené v tom bohužiaľ ešte stále neprávoplátnom stavebnom povolení VÚC," hovorí R. Habán.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdíte teda, že mesto zdržuje povolenie a uvádza dôvody, ktoré sa nedajú zrealizovať?

"Ja tie dôvody mesta mám a je to tak. Myslím, že ide o nevedomosť, že úradníci nie sú navzájom dostatočne informovaní. Momentálne sme v takom štádiu, že by sme radi stavali, ale nemôžeme. Je našim záujmom, aby sme mohli rekonštruovať križovatky, aby fungovala svetelná signalizácia, aby bol lepší prístup, ale pokiaľ nebude správoplatnené stavebné povolenie VÚC, tak tam nemôžeme začať s prácami. Akonáhle by sme tam čo len zakopli, dostaneme sankcie od VÚC, čo ale mesto veľmi dobre vie, lebo bolo účastníkom konania, keď sa vydávalo stavebné povolenie. Mesto drží žolíka v rukách, pretože na jednej strane sa odvolalo proti rozhodnutiu VÚC a nie je možné spravoplatniť stavebné povolenie, ktorého súčasťou je aj rekonštrukcia križovatky Moldavská-Popradská, pretože bez preložky sietí nie je možné križovatku zrekonštruovať a nie je možné napojiť štvorprúdovú cestu a na druhej strane bolo mesto zásadne proti tomu, aby sme rozdelili na dve etapy realizáciu štvorprúdovej komunikácie a zároveň mesto sa odvolalo voči predčasnému užívaniu. Takže sme v takom štádiu, že sa nemôžeme ani pohnúť. Môžeme robiť križovatku na Jedlíkovej, ale len z časti, lebo akonáhle by som rozširoval Popradskú, tak ten štvorpruh nemám kam napojiť. Nemám správoplatnené rozhodnutie VÚC. Dostal by som sa do stavu, že by to bolo stavenisko, začal by som ohrozovať zdravie a bezpečnosť osôb a to by bol legitímny dôvod, aby mi to zavreli," vysvetlil Ing. Habán.

Ako sa to teda podľa neho dá vyriešiť?

"Jednoducho sme v patovej situácii, pretože sme blokovaní z obidvoch strán. Inak je ale Kaufland v prevádzke, predáva, kupujúci nemajú žiadny problém. Odkedy bola zrealizovaná úprava Popradskej cesty, tak sa vysoko zvýšil štandard a nebola tam jediná zápcha. Funguje to bez problémov, ale je to dočasné riešenie."

Čo sa musí stať, aby sa tá patová situácia rozmotala?

"Najjednoduchšie by bolo, keby mesto stiahlo svoje odvolanie voči rozhodnutiu VÚC. Keď to mesto urobí, správoplatní sa stavebné povolenie a môžeme začať s rekonštrukciou križovatky Moldavská - Popradská. Stavebné práce v tomto uzle majú svoju postupnosť a nemôžeme začať robiť strechu, kým nemáme základy."

Koľko investícii by ste do toho vložili, keby sa to pohlo?

"Mesto si teraz blokuje rádovo investície v desiatkach miliónov. To by zaplatil stavebník, Kaufland je nájomca. Chceli sme uviesť veci na pravú mieru, pretože situácia je patová a my sa nemôžeme pohnúť. A najväčší pradox na tom je, že Kaufland je postavený, funguje a keby sme konečne mohli robiť investície pre mesto, tak nemôžme, lebo sme ním blokovaní. Nepredpokladám, že by to mohol byť úmysel. Veď ktoré mesto by išlo proti svojim záujmom, skôr je to nevedomosť."

O stanovisko sme požiadali vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Ing. Antonína Reisingera. "Mesto Košice podalo v zákonnej lehote odvolanie proti rozhodnutiu o umiestnení stavby ostrovčeka električkovej zastávky, týkajúceho sa stavebného povolenia objektu Električkové zastávky a prejazd, ktoré sú súčasťou širších dopravných vzťahov výstavby obchodného centra Kaufland na Popradskej ulici. Toto odvolanie správny orgán odbor dopravy Košického samosprávneho kraja ako miestne príslušný úrad stavebný úrad pre električkové dráhy vybavoval v doplnkovom konaní. Stavebník sa však na konanie ani v náhradnom termíne nedostavil, dostavil sa až dodatočne, pričom ústne vyjadril nesúhlas so stanoviskom ostatných účastníkov konania, ktorí žiadali v doplnkovom konaní umiestnenie ostrovčeka električkovej zastávky v smere jazdy električky do mesta za križovatku Popradská a Moldavská."

Na základe týchto zistení nemohol správny orgán vybaviť napadnuté rozhodnutie na prvom stupni a tak stavebné povolenie nenadobudlo právoplatnosť. Vo veci bude musieť rozhodnúť odvolací orgán, ktorým je v tomto prípade ministerstvo.

Keďže podľa R. Habána nie je možné umiestniť zastávku električky tam, kde chce mesto, lebo tam má svoje siete DPMK, oslovili sme aj dopravného námestníka DPMK Štefana Dutka. "Podobne ako Správa komunikácií Košice aj DPMK zastáva názor, že v zmysle dopravných pravidiel zastávka musí byť umiestnená v smere jazdy za križovatkou. Kaufland však začal pripravovať zastávky oproti sebe, takže podľa mňa došlo k chybe už v prípravnej fáze projektu. Je pravdou, že tam máme svoje siete, technicky sa však tento problém dá zvládnuť, siete sa môžu načas odpojiť a preložiť. Sme účastníkom konania, ktorý môže vec pripomienkovať a ako taký teda tvrdíme, že obe zastávky musia byť podľa smeru jazdy umiestnené za križovatkou," uviedol Š. Dutko.

Za mesto nám stanovisko poskytla hovorkyňa Zuzana Bobriková. "Investor mal vydané samostatné rozhodnutia na dopravné stavby, vodohospodárske objekty a samostatný objekt predajne. Rozhodnutie na vodohospodárske objekty bolo vydané bez pripomienok, objekty boli vybudované v súlade so stavebným povolením. Kolaudáciu vykonal OÚ Košice II. Dopravné stavby boli povolené odborom dopravy OÚ Košice II., ktorý vydal rozhodnutie na užívanie komunikácií bez súhlasu mesta Košice, komunikácie sú zhotovené v rozpore s vydaným stavebným povolením, pretože mala byť zrealizovaná štvorprúdová komunikácia. Mesto voči tomuto rozhodnutiu OÚ Košice II. podalo odvolanie, o ktorom by mal rozhodnúť odvolací orgán, teda Krajský úrad Košice, odbor dopravy. Odbor dopravy VÚC Košického kraja povolil rozhodnutím úpravu križovatky, prechodov a umiestnenia zastávok MHD bez súhlasu mesta Košice a vyjadrenia vlastníka pozemku, ktorým je Mesto Košice. Mesto sa voči tomuto rozhodnutiu odvolalo."

Mesto teda nemieni ustúpiť zo svojich pozícií, byrokratická mašinéria sa teda môže točiť ďalej. Kaufland sa tak dostáva do ďalšej časovej tiesne. V rozhodnutí o predčasnom užívaní stavby, ktoré ešte stále nie je správoplatnené, sa totiž uvádza, že štvorpurh musí byť dokončený do júna budúceho roku.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 696
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 690
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 275
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 978
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 401
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 619
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 021
  8. Tatiana Žideková: Som dobrá mama, hejterov už neriešim 1 548

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  4. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  5. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  6. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  7. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 672
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 825
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 177
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 624
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 422
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 336
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  4. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  5. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  6. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  7. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 672
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 825
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 177
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 624
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 422
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 336
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu