Odvolaný riaditeľ Národnej
protidrogovej jednotky (NPJ) Igor Košťál si nevie predstaviť ďalšie fungovanie Národnej protidrogovej jednotky, z ktorej je 22 policajtov podozrivých z
protizákonného nakladania s finančnými prostriedkami určenými na špeciálne účely.
"Týka sa to výhradne odboru, ktorý mal na starosti
medzinárodné rozpracovanie. Títo ľudia pracovali v
špeciálnom režime a boli odkrytí. Okrem nich boli
prezradené aj prostriedky, ktoré používali, ich metódy a čo tiež nie je zanedbateľné, tí ľudia boli znechutení," povedal Košťál.
Hovorca ministra vnútra Boris Ažaltovič v reakcii na
Košťálovu obavu povedal, že okrem I. Košťála žiadny
ďalší pracovník NPJ nebol prepustený a v Policajnom zbore (PZ) je dostatok kvalitných policajtov.
Košťála minister vnútra Vladimír Palko z PZ prepustil
22. novembra za zvlášť hrubé porušenie služobnej
prísahy a služobných povinností. Minister to Košťálovi
odôvodnil tak, že neoprávnene čerpal havarijnú poistku
na motorové vozidlo NPJ v sume vyše 105 000, ktorú
Koštál rozpísal na tri sumy, pretože mal oprávnenie
podpisovať osobitné finančné prostriedky iba do sumy 40 000 korún. Druhým dôvodom Koštálovho prepustenia je
podľa personálneho rozkazu ministra fakt, že Košťál
zveril služobné vozidlo MV SR osobe, ktorá ho v
skutočnosti nikdy neprevádzkovala.
Košťál musel z polície odísť aj preto, že podpísal preberací protokol na štyri autá od OSN, hoci na to nebol oprávnený. Ďalším dôvodom je fakt, že na týchto autách od OSN išli pracovníci NPJ do zahraničia bez povolenia ministerstva.
Košťál však tvrdí, že práve na takéto cesty boli autá
od OSN určené. Svedčí o tom aj preberací protokol, ktorého kópiu má agentúra SITA k dispozícii. Vozidlá od
OSN dostala NPJ pod podmienkou, že tri roky bude v
evidencii Regionálneho centra rozvojového programu OSN
so sídlom v Bratislave a o ich používaní rozhoduje
riaditeľ NPJ bez obmedzenia.
Jadro problému je nielen podľa Košťála, ale aj podľa
zdrojov blízkych kontrolnej skupine v tom, že NPJ nie je spravodajskou jednotkou, ale kriminálnou políciou,
napriek tomu však proti narkomafii musí používať spravodajské metódy. Tento problém by neexistoval, keby mala NPJ vo svojom štatúte napísané, že je aj
spravodajskou jednotkou, na ktorú by sa vzťahovali iné pravidlá než na kriminálku v niektorom okresnom meste.
Napriek tomu spis už má vyšetrovateľ Krajského úradu
justičnej polície v Trnave, ktorému kontrolná skupina
odstúpila svoje zistenia. Policajný orgán však už predtým začal trestné stíhanie vo veci pre trestný čin zneužitia právomoci verejného činiteľa, informoval hovorca justičnej polície Stanislav Ryban. Dodal, že
zatiaľ ani jedného z 22 podozrivých pracovníkov NPJ neobvinil.
Minister vnútra Vladimír Palko informoval 22. novembra o výsledkoch kontroly v NPJ, kde sa údajne hrubo
porušovali pracovné predpisy. Príslušníci NPJ podľa ministra dlhodobo používali služobné vozidlá na
súkromné účely, napríklad na dovolenky, alebo pre rodinných príslušníkov. Taktiež v rozpore s predpismi nakladali s financiami, ktoré boli určené na operatívnu činnosť NPJ, a používali ich aj súkromne. Košťál však tvrdí, že tieto prostriedky sa používali na krytie policajtov a zaručenie ich bezpečnosti. Ako príklad uviedol štyri autá, ktoré NPJ dostala od OSN na
špeciálne účely. Kontrola NPJ vytkla, že tieto autá
neboli v policajnej evidencii a napriek tomu sa ich prevádzka hradila z prostriedkov NPJ.
Košťál však tvrdí, že nebolo možné ich zaviesť do
policajnej evidencie, pretože autá boli podľa zápožičného protokolu tri roky majetkom OSN a okrem toho, v policajnej evidencii by mohli byť odhalené, že ide o policajné autá. Košťál dodal, že OSN mu dala výhradnú možnosť rozhodovať, ako s vozidlami v hodnote
približne šesť miliónov korún naloží.
Text k foto:
Národná protidrogová jednotka počas svojej činnosti zachytila aj nejeden takýto kontraband
Ilustračné foto: archív
foto do čísla - štvrtok - nár portidrog jednotka - kontraband
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári