zámer a týmto by sme chceli dať Košičanom akýsi mikulášsky darček. Tieto autobusy sú omnoho ekologickejšie, aj keď je treba dodať, že veľká zmena v tomto smere vzhľadom na počet autobusov nenastane. Budeme však pokračovať v dopĺňaní týchto strojov," povedal nám riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Igor Reiprich.
Predstavitelia DPMK sa pred rozhodnutím investovať do tohto projektu radili s kolegami z Bratislavy, či SAD Zvolen a Michalovce. O autobusoch jazdiacich na plyn sa už toho veľa nahovorilo a realizácia trvala veľmi dlho. "Prečo tak neskoro? Nuž, nemali sme na financovanie výstavby plniacej stanice plynu. V minulosti sme boli niekoľkokrát v rokovaní so Slovenským plynárenským priemyslom, no tie neviedli ku zdarnému záveru. Oni tvrdili, že plničku postavia, ale len v prípade ak budeme mať dostatok autobusov na plyn, aby bola využitá. My sme sa však naopak nemohli pustiť do rekonštrukcie autobusov, pokiaľ sme nevedeli, že plnička bude. Na čom by sme jazdili... Tento rok plynári z vlastných prostriedkov plničku vybudovali," hovorí technický námestník DPMK Imrich Fraj.
Do stanice, ktorá je situovaná vo Všešportovom areáli investoval SPP a za necelých 30 miliónov Sk ju ako dodávateľ postavila firma VSS. Náklady na prestavbu a kompletnú renováciu každého z autobusov predstavovali 3 milióny korún. Aj napriek tomu, že ide o dosť veľké peniaze, podľa I. Fraja DPMK ušetrí na pohonných hmotách. "Zrekonštruovali sme tri autobusy, ktoré boli už 14-ročné. vymenilo sa v nich všetko, zostal akurát skelet. Nadsadene povedané zo starých vrakov odsúdených na vyradenie z prevádzky sme získali takmer nové vozidlá. Modernizácia vrátane montáže plynového motora nás vyšla na polovicu ceny nového autobusu. Pri súčasných cenách nafty a zemného plynu ušetríme päť korún na každý najazdený kilometer. Samozrejme ceny plynu vzrástu a tak výhodnosť prepravy trocha klesne. Aj napriek tomu však predpokladám, že investícia do renovácie a prestavby sa nám vráti o štyri roky."
Za súčasných cenových podmienok tak DPMK ušetrí na pohonných hmotách 1,5 milióna Sk. Dopravný podnik má vo vozovom parku vyše 200 autobusov a postupne plánuje prerobiť na plynový pohon 80 až 90 z nich.
"Toto sú plány, každý rok zmodernizovať pätnásť vozidiel. Či sa nám to podarí neviem, všetko bude závisieť od finančných prostriedkov. Už teraz však rozmýšlame o vízii pohonu autobusov na vodík. Samozrejme, že to nebude zajtra, ale s výhľadom niekoľkých rokov."
O bezpečnosť v na plyn upravených autobusoch sa cestujúci obávať nemusia. "Systém je homologizovaný a všetko čo sa na vozidlách urobilo prešlo dôkladnou kontrolou."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári