Korzár logo Korzár Košice

Minister obrany SR Ivan Šimko ešte definitívne VLA nepochoval

Košice - O plánovanom zrušení Vojenskej leteckej akadémie Milana Rastislava Štefánika v Košiciach, či zlúčení s akadémiou v Liptovskom Mikuláši si už

aj vrabce čvirikajú. Vedenie akadémie na čele s rektorom prof. Miroslavom Gregom si však túto myšlienku nepripúšťa a skúša všetko možné, aby akadémia v Košiciach zostala. Kompetentní na ministerstve obrany ešte počas minulého volebného obdobia urobili rozhodnutie, podľa ktorého to má akadémia nahnuté. Všetko môže ešte zmeniť nový minister obrany SR Ivan Šimko a preto sme sa ho opýtali, ako si predsatavuje budúcnosť tejto vysokoškolskej ustanovizne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Zatiaľ sa s týmto problémom zoznamujem, ešte som krátko vo funkcii ministra obrany. Samozrejme počas pôsobenia vo funkcii ministra vnútra som sledoval vývoj aj na tomto úseku. Toto je ale vec, ktorá musí vzísť z pragmatického rozhodnutia a je potrebné spočítať, aké sú jednotlivé možnosti, ako je schopná uživiť sa akadémia. Podľa toho sa rozhodnem. Viem, že toto rozhodnutie nemôže trvať dlho, ale v tejto chvíli nedokážem povedať, ako to bude," hovorí minister a na našu otázku, či skôr malé upozornenie, že predsa bolo už sčasti rozhodnuté a akadémia obdržala plány sťahovania odpovedal: "Zatiaľ existuje všeobecné koncepčné rozhodnutie, podľa ktorého by mala byť akadémia zrušená. Ja som zatiaľ toto rozhodnutie nezrušil, ale zatiaľ som neprijal ani ďalšie rozhodnutie, ktoré by stanovilo tento proces nezvratným. Chcem rozhodnúť na základe dostatočnej sumy informácií."

SkryťVypnúť reklamu

V rámci VLA pôsobí aj svetoznáma akrobatická letecká skupina Biele albatrosy. Lietadlá L -39 C, na ktorých títo piloti lietajú, sú však momentálne nepoužiteľné. Koncom októbra im skončil technický život a je potrebné ich generálkovať. V tejto súvislosti sa vynorili otázky, ako a kto zaplatí za modernizáciu strojov. VLA má opravu sčasti vykrytú, no samotní piloti sa obávajú, že ak nedôjdu z ministerstva obrany peniaze, bude letuschopnosť skupiny vážne ohrozená. Ako sme nedávno informovali, podľa vyjadrenia hovorcu VLA Jozefa Szilágyiho albatrosy nevzlietnu minimálne do polovice budúceho roka.

"Toto nie je otázka, ktorá bezprostredne súvisí s otázkou rozhodnutia o budúcnosti akadémie. My cvičné podzvukové lietadlá potrebujeme a budeme potrebovať aj v budúcnosti. Ochrana vzdušného priestoru je naším narodným záujmmom a je aj povinnosťou v systéme kolektívnej bezpečnosti NATO. Aj naši letci budú musieť cvičiť, aby mohli lietať. To najdôležitejšie rozhodnutie, ktoré sa týka aj cvičných lietadiel, je akým spôsobom bude naostro zabezpečovaná naša vzdušná suverenita. To znamená, či budeme naďalej pokračovať na strojoch ruskej výroby, čiže Mig -29, alebo či bude Slovensko investovať do nejakého iného systému. Tomu musí zodpovedať aj cvičná základňa, pretože letci musia cvičiť na obdobných strojoch ako budú lietať naostro. V tejto veci ešte nebolo prijaté definitívne rozhodnutie. Aj keď ja už odhadujem, aké bude, nechcem a nebudem ho špecifikovať, pokiaľ nedostanem konečné stanovisko od odborníkov."

SkryťVypnúť reklamu

Tri zo šiestich albatrosov sú však už v opravovniach. Ich modernizácia sa bude musieť zaplatiť, čo ak sa neskôr rozhodne, že Slovensko tieto stroje nepotrebuje?

"Od toho, že je potrebná modernizácia, závisí aj otázka rozhodovania o cvičných lietadlách. Je to súčasťou širšieho rozhodnutia. Musíme najprv vyvriešiť podstatné veci, to znamená vedieť, akým smerom sa vyberieme. Musíme si uvedomiť, že ministerstvo obrany nemá vlastné peniaze, má len peniaze daňových poplatníkov a preto to rozhodovanie je ťažké, financie sa musia využiť efektívne."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu