aj vrabce čvirikajú. Vedenie akadémie na čele s rektorom prof. Miroslavom Gregom si však túto myšlienku nepripúšťa a skúša všetko možné, aby akadémia v Košiciach zostala. Kompetentní na ministerstve obrany ešte počas minulého volebného obdobia urobili rozhodnutie, podľa ktorého to má akadémia nahnuté. Všetko môže ešte zmeniť nový minister obrany SR Ivan Šimko a preto sme sa ho opýtali, ako si predsatavuje budúcnosť tejto vysokoškolskej ustanovizne.
"Zatiaľ sa s týmto problémom zoznamujem, ešte som krátko vo funkcii ministra obrany. Samozrejme počas pôsobenia vo funkcii ministra vnútra som sledoval vývoj aj na tomto úseku. Toto je ale vec, ktorá musí vzísť z pragmatického rozhodnutia a je potrebné spočítať, aké sú jednotlivé možnosti, ako je schopná uživiť sa akadémia. Podľa toho sa rozhodnem. Viem, že toto rozhodnutie nemôže trvať dlho, ale v tejto chvíli nedokážem povedať, ako to bude," hovorí minister a na našu otázku, či skôr malé upozornenie, že predsa bolo už sčasti rozhodnuté a akadémia obdržala plány sťahovania odpovedal: "Zatiaľ existuje všeobecné koncepčné rozhodnutie, podľa ktorého by mala byť akadémia zrušená. Ja som zatiaľ toto rozhodnutie nezrušil, ale zatiaľ som neprijal ani ďalšie rozhodnutie, ktoré by stanovilo tento proces nezvratným. Chcem rozhodnúť na základe dostatočnej sumy informácií."
V rámci VLA pôsobí aj svetoznáma akrobatická letecká skupina Biele albatrosy. Lietadlá L -39 C, na ktorých títo piloti lietajú, sú však momentálne nepoužiteľné. Koncom októbra im skončil technický život a je potrebné ich generálkovať. V tejto súvislosti sa vynorili otázky, ako a kto zaplatí za modernizáciu strojov. VLA má opravu sčasti vykrytú, no samotní piloti sa obávajú, že ak nedôjdu z ministerstva obrany peniaze, bude letuschopnosť skupiny vážne ohrozená. Ako sme nedávno informovali, podľa vyjadrenia hovorcu VLA Jozefa Szilágyiho albatrosy nevzlietnu minimálne do polovice budúceho roka.
"Toto nie je otázka, ktorá bezprostredne súvisí s otázkou rozhodnutia o budúcnosti akadémie. My cvičné podzvukové lietadlá potrebujeme a budeme potrebovať aj v budúcnosti. Ochrana vzdušného priestoru je naším narodným záujmmom a je aj povinnosťou v systéme kolektívnej bezpečnosti NATO. Aj naši letci budú musieť cvičiť, aby mohli lietať. To najdôležitejšie rozhodnutie, ktoré sa týka aj cvičných lietadiel, je akým spôsobom bude naostro zabezpečovaná naša vzdušná suverenita. To znamená, či budeme naďalej pokračovať na strojoch ruskej výroby, čiže Mig -29, alebo či bude Slovensko investovať do nejakého iného systému. Tomu musí zodpovedať aj cvičná základňa, pretože letci musia cvičiť na obdobných strojoch ako budú lietať naostro. V tejto veci ešte nebolo prijaté definitívne rozhodnutie. Aj keď ja už odhadujem, aké bude, nechcem a nebudem ho špecifikovať, pokiaľ nedostanem konečné stanovisko od odborníkov."
Tri zo šiestich albatrosov sú však už v opravovniach. Ich modernizácia sa bude musieť zaplatiť, čo ak sa neskôr rozhodne, že Slovensko tieto stroje nepotrebuje?
"Od toho, že je potrebná modernizácia, závisí aj otázka rozhodovania o cvičných lietadlách. Je to súčasťou širšieho rozhodnutia. Musíme najprv vyvriešiť podstatné veci, to znamená vedieť, akým smerom sa vyberieme. Musíme si uvedomiť, že ministerstvo obrany nemá vlastné peniaze, má len peniaze daňových poplatníkov a preto to rozhodovanie je ťažké, financie sa musia využiť efektívne."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári