39C, na ktorých lietali Biele albatrosy, skončil totiž technický život koncom októbra tohto roka. Na všetkých šiestich lietadlách je nutné vykonať generálnu opravu a v rámci nej je plánovaná aj ich modernizácia. Ako na všetko, aj na opravu týchto strojov je potrebné vynaložiť nemalé finančné prostriedky. Tých veru nie je dostatok a samotní piloti sa obávajú, či sa vôbec oprava uskutoční. Ak by to tak nebolo, skupina by musela s lietaním nadobro skončiť.
"Technický život lietadiel skončil k 30. 10. 2002. V zmysle uznesenia vlády Slovenskej republiky v súvislosti s odporúčaním noriem ICAO a plnenia štandardov NATO je nutné lietadlá modernizovať a podrobiť generálke," povedal nám hovorca Vojenskej leteckej akadémie Milana Rastislava Štefánika PhDr. Jozef Szilágyi.
Ako dodal, tri lietadlá L 39 C sú už nasunuté do generálnej opravy v opravárenskom podniku.
"Prebiehajú na nich všetky potrebné práce. Ďalšie lietadlá sú pripravené na letisku Košice k transportu do Leteckých opravovní, ktorý je plánovaný do konca mesiaca november 2002."
Najväčším problémom budú financie, no J. Szilágyi vidí možnosti, ako by sa dala celá vec zvládnuť.
"Finančné prostriedky na modernizáciu zabezpečuje v zmysle uznesenia vlády Ministerstvo obrany SR. Peniaze na krytie plánovaných prác pri realizácii generálnej opravy na rok 2002 sú zabezpečené zo strany akadémie, no ďalšie krytie je závislé od prideleného rozpočtu VLA na rok 2003."
Do opravy išlo najprv jedno lietadlo, pričom Albatrosy lietali počas končiacej sa sezóny na piatich strojoch. Z dobre informovaného zdroja sme sa však dozvedeli, že lietadlo síce v oprave je, ale veľa sa na jeho modernizácii neurobilo.
"Informácia o stave generálnej opravy tohto lietadla, ktoré je v oprave od konca roku 2001, je zavádzajúca. Práce pokračujú, avšak vznikol určitý časový sklz v pôvodnom pláne ukončenia, z dôvodu zdĺhavých schvaľovacích procesov modernizácie, vzhľadom k tomu, že ide o prvé lietadlo tohto typu, ktoré sa modernizuje. Ide totiž o generálnu opravu, pri ktorej je súčasne realizovaná aj modernizácia podľa štandardov NATO," dozvedáme sa od hovorcu VLA.
Na našu otázku, kedy budú Albatrosy opäť lietať, však jednoznačnú odpoveď momentálne dať nevedel.
"Činnosť Bielych albatrosov je závislá na ukončení generálnej opravy a modernizácie. Začiatok sezóny bude bez albatrosov a je možné, že v roku 2003 nebudú lietať. Čo sa týka prípravy zahraničných pilotov, tí budú lietať na zapožičaných strojoch."
Generálnu opravu lietadiel zabezpečuje VLA Košice od dátumu ich prevzatia od leteckých útvarov vzdušných síl, teda od konca roku 2001. Podľa J. Szilágyiho sú rozhodujúce hlavné agregáty a časti lietadiel potrebné na generálku lietadiel zabezpečené.
Z celého procesu však majú ťažkú hlavu piloti. Ak totiž ministerstvo na budúci rok peniaze neposkytne, je ďalšie fungovanie skupiny nanajvýš otázne.
"Pokiaľ nebudú lietadlá generálkované a nedôjdu peniaze, neviem, ako budeme lietať. Možno na zapožičaných strojoch. Na starých lietadlách je potrebné vymeniť chvostové plochy, či avioniku. Chceme sa obrátiť aj na prezidenta republiky, aby v tomto smere pomohol. Viete, to je tenký ľad, všade sa uberá a na opravu lietadiel je potrebné vynaložiť milióny. Ja si však myslím, že tieto peniaze by boli dobre investované," uviedol vedúci skupiny Biele albatrosy Ing. Ivan Chvojka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári