je už aj cestovanie na Sídlisko nad Jazerom. Ostáva vyriešiť najzložitejší problém križovatku PrešovskáSečovská, kde už bola ukončená prvá etapa a práve začína druhá. Čo všetko sa v druhej etape postaví, o tom sme sa porozprávali s výrobným námestníkom Slovenskej správy ciest, Investorský útvar Košice Ing. Jozefom Fabianom.
"Stavba I/68 - I/50 Košice, križovatka Prešovská-Sečovská, druhá etapa, je súčasťou košického diaľničného privádzača a plynule nadväzuje na stavby ukončené v priebehu minulého roka. Na južnom konci bude pokračovaním stavby I/50 Košice, Južné nábrežie rekonštrukcia cesty, ktorá bola ukončená a v plnom rozsahu odovzdaná do užívania tento mesiac. Na severnej strane bude stavba pokračovaním I. etapy stavby I/68 - I/50 Košice, križovatka Prešovská-Sečovská, ktorá bola daná do užívania v októbri minulého roku," uviedol J. Fabian.
Zhotoviteľom druhej etapy tejto stavby bude Združenie Inžinierske stavby Cestné stavby. Rozpočtový náklad stavby predstavuje 760 miliónov korún. Termín zahájenia prác je október tohto roku, predpokladaný termín ukončenia je október roku 2005. Stavba bude realizovaná v intraviláne mesta za plnej premávky s postupnými presmerovaniami dopravy. Motoristi musia počítať s prechodnými obmedzeniami premávky. Keďže stavba je situovaná v priestore koryta rieky Hornád a bude sa realizovať aj mimoúrovňové križovanie jednotlivých smerov, súčasťou stavby sa v druhej etape stanú aj dva nové mostné objekty. Stiesnené pomery v zastavanej mestskej časti si vyžiadajú stavbu oporných múrov. V zábere stavby sa nachádza množstvo inžinierskych sietí, preto ešte pred samotným zahájením stavebných prác bude nutné zrealizovať ich prekládku. Súčasťou diela bude aj vybudovanie protihlukových bariér. Objekty nachádzajúce sa v zábere stavby už obstarávateľ stavby od ich vlastníkov vykúpil a postupne budú asanované. Celkove bude stavba obsahovať 48 stavebných objektov.
"Doprava bude po ukončení druhej etapy tejto stavby využívať ukončené hlavné trasy a pomocné vetvy zrealizované v prvej a druhej etape. Hoci po ukončení druhej etapy ešte križovatka nebude ukončená v plnom rozsahu, pretože smer Michalovce a smer Prešov rieši až tretia etapa, umožní jednotlivým dopravným smerom vstupujúcim do križovatky bezkolízny a plynulý prechod navrhovanou križovatkou," dodal Ing. Fabian.
V druhej etape sa urobí teda kompletné napojenie smerom od Palackého, kde už je územie pripravené pre stavbu. Cesta pôjde po pravej strane Hornádu, prejde mostným objektom ponad Hornád na ľavú stranu v smere toku a napojí sa na štvorpruh Južného nábrežia. Bude dvojpruhová, pod starým železničným mostom však v oboch smeroch ostane aj naďalej len po jednom pruhu. "Tento úsek už je mestskou komunikáciou a tak rozšírenie cesty pod týmto mestom musí vyriešiť mesto," uviedol Ing. Fabian. "Zasiahnutie v tomto problematickom úseku bude znamenať úpravu železničnej trate v dĺžke zhruba dvoch, troch kilometrov. Zatiaľ to nie je ešte ani projektovo vyriešené."
V druhej etape dôjde takisto k demolácii starého mosta ponad Hornád a vybuduje sa nový mostný objekt. Tohto roku je na stavbu vyčlenených päť miliónov korún, za čo sa vybuduje zariadenie staveniska v priestoroch Závodu 02, vytýči sa obvod staveniska, vysondujú sa všetky inžinierske siete v blízkosti Hornádu a budú tiež demolované niektoré objekty, ako tri rodinné domčeky, garáže a podobne. V trase komunikácie je aj obrovský vodovod o priemere jedného metra a kanalizačný zberač.
Samotná stavba druhej etapy po ukončení týchto prípravných prác začne na budúci rok. Plánované rozpočtové náklady na budúci rok predstavujú 260 miliónov korún. V prípade skutočného prísunu týchto peňazí by sa tak v budúcom roku mohlo zrealizovať napojenie po pravej strane na Palackého s novým mostom ponad Hornád. Aj po ukončení druhej etapy pôjde o akési provizórium, pretože v tretej etape sa vybuduje jeden veľký mostný objekt, ktorý mimoúrovňovo zdvihne dopravu smerom od Prešova a od Michaloviec. Všetky tieto vetvy po ukončení celej stavby budú mimoúrovňové.
Tretia etapa začne pravdepodobne na jeseň roku 2004. Jedným z najväčších problémov, ktoré bude potrebné vyriešiť ešte pred jej začatím, bude nájdenie náhradného bývania pre viac ako tridsať rodín, ktoré budú musieť byť kvôli výstavbe tretej etapy vysťahované, pretože ich súčasné bývanie bude prekážkou budúcej stavby. Tento problém bude musieť byť riešený v spolupráci s mestom.
V prvej etape bola zrealizovaná aj časť Ľavobrežnej komunikácie, ktorá vedie pozdĺž Hornádu po jeho ľavej strane v smere toku. Je opäť úlohou a plánom mesta vybudovať túto cestu tak, aby sa tiahla pozdĺž Hornádu od hypermarketu Tesco popri Leteckej akadémii až po napojenie na úsek, ktorý už bol zrealizovaný v prvej etape a mostom ponad Hornád by mala prechádzať ku Slovenskej. Je však ťažko odhadnúť, kedy sa mestu na tento už 15 rokov plánovaný projekt podarí vyčleniť dostatočné množstvo finančných prostriedkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári