ktorá sa možno čoskoro objaví i v štruktúrach vzdušnej ochrany Slovenska, zaujali i študentov Vojenskej leteckej akadémie Milana Rastislava Štefánika v Košiciach. Práve im, ako aj vedeniu akadémie prišli zbrusu novú dvojmiestnu L 159 -ku predstaviť z výrobného areálu Aero Vodochody. Tretinovým akcionárom tejto spoločnosti je Boeing, zvyšok vlastníctva má v rukách Česká republika.
"Tento typ lietadla v jednomiestnej verzii v súčasnosti dodávame pre české letectvo, ktoré odobralo už 50 strojov. Zároveň máme dvojmiestné lietadlá, ktoré ponúkame prezentačne Slovensku," hovorí viceprezident firmy Aero Vodochody Viktor Kučera.
Na našu otázku, prečo prišli na Slovensko prezentovať lietadlo, ktoré má v Čechách problém so závesnými kanónmi odpovedal: "Tie vyvíja iná firma na základe separatného kontraktu, to nie je záležitosť výrobcu lietadiel. Zbrane si objednáva a nakupuje ministerstvo obrany samostatne, takže to nie je náš problém. My to samozrejme sledujeme, vieme, že k nejakým problémom došlo, ale podľa našich informácií nie sú významné."
Veľa sa toho nahovorilo v súvislosti so spomínanými zádrhelmi, že lietadlá L 159 nebudú ochraňovať vzdušný priestor nad Českou republikou počas summitu NATO.
"Nie je to pravda, boli také reči, ale počas summitu sú lietadlá z našej dielne v plnej pohotovosti. Patričná výzbroj, ktorú dodali Spojené štáty je tiež v poriadku."
Bojové stíhačky by sa mali, ak dôjde k vzájomnej dohode, objaviť aj v arzenáli vzdušných síl SR.
"Je to otázka budúcnosti, verím, že sa dohodneme. Rokujeme o tom, že by sme v budúcnosti mohli dodávať tieto typy lietadiel aj pre slovenskú armádu. Máme však rokovania s viacerými krajinami, pokúšame sa presvedčiť indické letectvo, že toto lietadlo by bolo pre nich vhodné a samozrejme máme kontakty v Afrike na strednom východe, či Južnej Amerike."
Návrh českej strany o spolupráci so slovenskou o spoločnej ochrane vzdušného priestoru viceprezidenta Kučeru neprekvapil. Ako však povedal, L 159 nie je lietadlom, ktoré by samo o sebe mohlo prispieť k stopercentnej ochrane.
"Tieto lietadlá sú konštruované pre pozemnú podporu, v oblasti letectva sú schopnné plniť len postranné úlohy. Nie sú to nadzvukové lietadlá, nie sú konštruované na ochranu vzdušného priestoru. Samozrejme sú schopné niesť rôzne zbraňové systémy."
Záujem o toto lietadlo by prejavila aj VLA, ale ako sme sa dozvedeli od jej hovorcu Jozefa Szilágyiho, škola si niečo také dovoliť nemôže. Aj keď pripustil, že v budúcnosti je možné realizovať výcvik aj na tomto type bojového lietadla.
"Máme záujem o školenie českých pilotov, podobne ako aj český minister obrany. Vieme si veľmi jasne predstaviť, že základný výcvik vykonáme na lietadlách L 39 a pokračovací by sa na základe dohody realizoval práve na týchto moderných strojoch. To sú však zatiaľ všetko len úvahy," uviedol J. Szilágyi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári