vyžiada rušenie regionálnych tratí. O koľko z nich pôjde a o aké konkrétne, je dnes ťažko hovoriť. Podľa návrhu železničnej spoločnosti prichádza do úvahy 32 stratových regionálnych tratí.
"Toto opatrenie by sa malo dotknúť všetkých krajov Slovenska. Konkrétny, žiaľ, budem môcť byť až po schválení štátneho rozpočtu. Štát si od železníc každoročne objednáva výkony vo verejnom záujme. Oproti roku 2002 si však objednal pre budúci rok o šesť miliónov vlakových kilometrov menej," povedal nám generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ing. Ladislav Saxa. Ako dodal, hovoriť o zrušení tratí je prisilné slovo.
"My môžeme len dočasne zastaviť premávku kvôli poruche, v mojej kompetenci je možné urobiť tak aj na dlhší čas, no potom musíme na trať nasadiť autobusy, aby sa cestujúci vedeli dostať na miesto určenia. O zrušení trate rozhoduje jedine minister, pričom k svojmu rozhodnutiu potrebuje vyjadrenie železníc, ako aj štátneho úradu. Štát však musí zabezpečiť obslužnosť územia. Nám sa môže zdať, že niektorý z posledných vlakov nie je rentabilný, no musíme ľudí dopraviť náhradnou cestou, teda autobusmi."
Za menej peňazí bude teda menej muziky. Aj napriek tomu, že L. Saxa nechcel byť kokrétny, nám sa podarilo zistiť, že na východe sa uvažuje o zrušení trate Moldava nad Bodvou - Medzev, Rožňava - Dobšiná, Humenné - Stakčín, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, ale aj viacerých lokálnych tratí, napríklad Prešov - Bardejov, kde jazdí motoráčik.
Osud lokálnych tratí je síce nejasný, no vo väčšine prípadov je možnosť, že ich prevádzku a údržbu zabezpečia železnice a údržbu samotných vlakov spoločnosti založené obcami či súkromné spoločnosti. Železničná doprava je snáď všade na svete stratová, no určite nie v takých dimenziách ako na Slovensku. Nečudo preto, že dôjde aj k zvyšovaniu cestovného a ešte šťastie, že štát nejakú korunu v rozpočte nájde i na reguláciu cien. V opačnom prípade by sa cestujúci zrejme nedoplatili.
Predstavitelia železníc pritom argumentujú, že strata súvisí aj so skutočnosťou, že sa musia starať aj o dopravné cesty. "Pozrite sa, keď autobusová doprava nevie niekam prejsť kvôli tomu, že je cesta zamrznutá, dispečer zavolá na správu ciest a oni to dajú do poriadku. My však musíme zamestnávať ľudí a dávať všetko do poriadku sami, aj to zvyšuje naše náklady. Podobne je to aj so semaformi, taký Dopravný podnik sa o ne nestará, nemusí investovať, u nás je to naopak."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári