štvorkoalícia sa totiž značne svojsky postavila k naplneniu vlastných predvolebných sľubov o znižovaní výdavkov v štátnom aparáte. O päť percent sa od júla 2003 zvýši základná mzda všetkým štátnym zamestnancom, čo za 6 mesiacov zaťaží štátny rozpočet asi 200 miliónmi Sk. Okrem toho, podobne ako ich kolegovia pracujúci vo verejnej službe budú mať aj oni od 1. januára o týždeň dlhšiu platenú dovolenku, teda 25 resp. 30 dní podľa počtu odpracovaných rokov. Takisto sa im o polhodinu denne skráti aj pracovný čas, ktorý tak bude predstavovať 37,5 hodiny týždenne. Spomínané výhody im zakotvuje Kolektívna dohoda v štátnej službe na rok 2003, ktorú v stredu večer schválila vláda M. Dzurindu. Z uvedenej dohody vyplýva aj povinnosť zamestnávateľov prispievať do sociálneho fondu aspoň jedno percento z úhrnu funkčných platov všetkých zamestnancov. Po podpise všetkých zainteresovaných osôb by spomínaný dokument mal nadobudnúť platnosť súčasne so zákonom o štátnom rozpočte na rok 2003.
A práve takéto nadštandardné výhody sa môžu obrátiť voči tým, ktorí ich s takou radosťou prijali. Najmä predĺženie dovolenky a skrátenie pracovného času spôsobia, že štátni zamestnanci strávia v práci menej času. Takisto je asi ťažké predpokladať, že ako znak vďaky od takto ocenených pracovníkov sa na štátnych úradoch rozšíria stránkove hodiny pre občanov a pracovníčky/ci/, ktorí sú tam zamestnaní sa k občanom automaticky začnú správať tak ako je bežné na západ od našich hraníc.
Pre prednostu košického Krajského úradu Štefana Vranovského nie je spomínaná dohoda ničím mimoriadnym. Rovnako nevidí nič zlého aj na nadštandardným výhodám, ktoré oproti iným zamestnancom budú mať jeho podriadení. "Nie je to nič mimoriadne, čo v systéme odmeňovania v iných rezortoch, či v spoločnosti nejakým spôsobom presahuje a nedajbože vyčnieva. Iné je, či na to naša ekonomika má alebo nemá...," myslí si.
Pracovníkov v štátnej správe čaká v dohľadnej dobe podľa neho omnoho viac povinností ako výhod, ktoré im takto znenazdajky pribudnú. "Štátny pracovník nemôže podnikať, na rozdiel od pracovníka vo verejnej správe. Ďalej pravidelne bude hodnotená jeho odborná schopnosť, musí robiť pravidelné testy, resp. skúšky, čo vo verejnej správe sa to nebude diať. Navyše v štátnej službe bude platiť prísny etický kódex. Takže nie je to len o výhodách...," tvrdí.
Prednosta KÚ sa neobáva ani toho, že aj kvôli týždňu dovolenky navyše budú musieť na okresné a krajské úrady prijať ešte ďalších pracovníkov, ktorí by nahradili nielen tých dovolenkujúcich kolegov. "To teda v žiadnom prípade! Štátny tajomník Martin Pado jasne povedal, že KÚ, ako aj OÚ budú musieť znížiť počet pracovníkov minimálne o 15 percent." Aj napriek tomu je však presvedčený, že "intenzita a kvalita práce našich úradníkov musia ísť hore..."
Prijatý zákon o štátnej službe priniesol pomerne veľké zmeny v platovom ohodnotení najmä v rozhodujúcej činnosti úradov miestnej štátnej správy, kde sa zvýšenie taríf pohybuje aj o vyše tisícky korún. Priemerný plat v rozhodovacej štátnej službe v podmienkach košického Krajského úradu predstavuje sumu niečo nad 13-tisíc Sk, kým vo verejnej službe je to niečo pod desať tisícok. "Táto činnosť totiž v predchádzajúcom období bola podhodnotená a demotivačná, takže to zvýšenie je v poriadku. Vo verejnej správe v podmienkach nášho KÚ došlo k opačnej tendencii, teda k zníženiu tarifných platov. O to nepríjemnejšie je, ak na pôde štátneho úradu pracujú dnes dve kategórie ľudí - v štátnej službe a verejnej službe, čo nepovažujem za správne. Chcem ale zdôrazniť, že platové rozdiely vlastne odzrkadľujú aj rozdiely v nárokoch na prácu, povinnosti i podmienky, ktoré musí napríklad na rozdiel od pracovníka verejnej služby pravidelne plniť pracovník štátnej služby," dodáva Š. Vranovský.
Riaditeľka úradu košického VÚC Rozália Múdra sa na takto schválenú dohodu z pohľadu zamestnávateľa v "konkurenčnej" verejnej službe pozerá so značne zmiešanými pocitmi. Uznáva síce, že len veľmi ťažko sa dá porovnávať mzdová úroveň a ďalšie podmienky práce zamestnancov v štátnej správe a súkromných firiem, ale... "Pokiaľ uvedené výhody budú skutočne zrealizované len pre štátnych zamestnancov, podľa mňa pôjde o podcenenie zamestnancov vo verejnej službe. A to najmä z pohľadu, že väčšia časť činností samospravy je preneseným výkonom štátnej správy.
R. Múdra si netrúfla kvalifikovane odhadnúť tzv. únosnú mieru výhod, ktoré by mali byť priznané štátnym zamestancom. "Zrejme mali byť motiváciou pre prácu štátnych zamestnancov a preto je potrebné, aby aj verejnosť pozorne sledovala, či sa zlepšia výsledky ich práce."
Riaditeľka úradu sa zatiaľ nestretla so závistlivými poznámkami svojich podriadených, avšak nevylučuje, že v budúcnosti môžu mať kvôli zvýšeniu platov kolegov vo verejnej správe "opravnený pocit ukrivdenia." Podľa jej slov však celý systém odmeňovania trochu zvláštny, pričom sú neadekvátne vysoké rozdiely v celom systéme tarifnych platov. Ako dodala, takýto miš-maš spôsobilo najmä to, že pri príprave zakonov o štátnej a verejnej službe sa vychádzalo z rozdielnych východísk.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári