novovymenovaný minister školstva, bývalý štátny tajomník, vyštudovaný matematik Martin Fronc (KDH). Vo svojom prejave na začiatku podujatia zdôraznil v súvislosti so zameraním univerzity popri dôležitosti vzdelanosti človeka i úroveň jeho morálky a charakteru. Dnes sa už totiž akosi zabúda na ľudský rozmer odborníka, ktorý garantuje, že svoje vedomosti neobráti proti tým, ktorým má veda slúžiť. Po skončení kultúrneho programu, v ktorom okrem sólistov divadla vystúpili i speváci univerzitného zboru Collegium Technikum, sme ministra zastavili na pár slov.
S vaším príchodom do funkcie sa opäť začalo hovoriť o spoplatňovaní vysokého školstva. Samotní rektori univerzít však tvrdia, že tento krok nerieši ich finančnú poddimenzovanosť, čo je teda účelom poplatkov?
"Ide len o malú čiastku, bavíme sa o 10 až 20 percentách, ktoré však študentom i pedagógom prinášajú väčšie možnosti, pomôžu pre nich vytvoriť vyhovujúcejšie vnútorné prostredie a podmienky školy. Študent sa k svojmu štúdiu bude správať zodpovednejšie, nebude v jeho snahe ho umelo predlžovať a naopak, bude dohliadať na to, čo za svoje peniaze od školy dostáva. Jednoducho sa vyvinie tlak na kvalitu pedagogickej práce. Chcel by som, aby sa na tento systém nabehlo rýchlo, teda už od budúceho akademického roku, keď by už mala byť patrične upravená i legislatíva. Samozrejme s podmienkou, že sa nám podarí vytvoriť záchytnú sociálnu sieť pre študentov zo sociálne slabších rodín. To, že je niekto z menej majetnej rodiny, nesmie byť prekážkou v štúdiu na univerzite, preto pokladám za nevyhnutné súčasne posilniť systému sociálnych štipendií."
V súvislosti so zavedením platenej formy štúdia sa bude musieť novelizovať nedávno prijatý vysokoškolský zákon, ktorý okrem iného rozšíril kompetencie v prospech univerzít. Viete už teraz o ďalších jeho bodoch, ktoré podľa vás potrebujú zmenu?
"Isté úpravy budú. Tie, ktoré nám za krátke fungovanie takého rozsiahleho zákona už stihol ukázať život. Pracujeme na ich zhromažďovaní, ale v tejto chvíli, kým ešte nemám v rukách zásadné poznatky, ešte nemôžem nič konkretizovať. Čo sa týka kompetencií vysokých škôl podľa nového zákona, tie sú také veľké, že neviem porovnať Slovensko s nejakou krajinou v Európe, kde by na tom boli z tohto pohľadu lepšie."
Budete pokračovať v racionalizácii, teda zlučovaní a rušení siete materských, základných a stredných škôl, ktorú začali vaši predchodcovia?
"Je pravda, že racionalizácia siete stredných škôl sa už začala a moji predchodcovia čosi už stihli urobiť. Čo sa však týka základných škôl, tam tento proces prakticky ešte neprebehol. Ale urobiť to ako krátky proces, od zeleného ministerského stola, to sa tiež nedá. Chceme preto využiť ekonomické nástroje, jednoducho dáme na výber občanom v regiónoch, ktorých sa to týka. Bude na ich rozhodnutí, či sú ochotní priplatiť škole v mieste svojho bydliska zo svojho, teda obecného rozpočtu. Pôjde o akýsi nadštandard k príspevku zo štátneho rozpočtu, aby sa škola udržala pri chode, alebo nie. Tento model už priamo súvisí s prechodom kompetencií na obce a myslím si, že je podstatne reálnejší. Hlavným kritériom, na základe ktorého sa bude o ďalšej existencii škôl rozhodovať, bude reálny počet žiakov."
Presadzujete bezprijímačkové vysoké školstvo, môžete svoju predstavu priblížiť?
"Presnejšie, našou snahou bude odbúrať prijímacie konanie tam, kde byť nemusí. Rozhodovať sa bude na základe objektívnych výsledkov maturity, v prípade, ak sa zavedie štátna maturita. Pretože sú študijné odbory, záujem o ktoré mnohonásobne prevyšuje ich kapacitu, v takýchto prípadoch už bude musieť prebehnúť nejaký proces výberu. Klasické prijímačky teda budú musieť byť niekde do istej miery zachované."
Aký je váš postoj k joge na základných školách, kde stále pretrváva možnosť jej výučby popri šachu a iných nepovinných predmetoch?
"Naše stanovisko k vyučovaniu jogy na školách už bolo prezentované. K forme fyzického cvičenia výhrady nemám, dôvod odmietavého postoja je ten, že do škôl sa pod rúškom jogy dostávala sekta. Sekta, ktorá u nás nie je registrovaná. Na Slovensku sú registrované len cirkvi, ktoré tak môžu vyvíjať školské aktivity, ako je výučba náboženstva a pod. Táto sekta na podobné kroky oprávnenie nemá. Osobne si myslím, že v živote sú podstatne dôležitejšie veci ako joga či šach, ktoré by bolo treba v školách rozvíjať ako nepovinné predmety. Keďže stále existujú metodické pokyny, budeme tento stav v krátkom čase riešiť."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári