Štefánika v Košiciach prišiel v utorok veliteľ vzdušných síl Maďarskej republiky gen. mjr. Imre Balogh. Pred odletom do vlasti sme ho zastihli na košickom letisku. Po tom, čo si pozrel vystúpenie akrobatickej skuopiny Biele albatrosy sme ho požiadali o rozhovor.
Nedávno sa prevalila informácia, že sa maďarskí piloti školia vo VLA. Prečo ste sa z rôznych alternatív rozhodli nakoniec pre košickú akadémiu?
"Prvou vecou, ktorá pravdepodobne nakoniec aj rozhodla, bola skutočnosť, že typy lietadiel, na ktorých prebieha školenie, sú totožné s tými, ktoré máme k dispozícii. Navyše, túto vysokoškolskú ustanovizeň poznáme z minulosti, pred rokom 1990 tu veľa našich študentov skončilo štúdiá. Máme medzi sebou dobré kontakty a vieme, že piloti dostanú to, čo je potrebné po odbornej stránke."
Prídu aj ďalšie skupiny?
"Momentálne nie, ale v budúcnosti sa môže udiať všeličo. Uvidíme neskôr, aká bude spolupráca v NATO."
Prezreli ste si metódy výučby, rozprávali ste sa so študentmi, ste spokojný s úrovňou školenia?
"Určite, myslím si, že spokojné môžu byť obe strany. Sú tu ľudia s bohatými skúsenosťami, ktorí ich našim pilotom odovzdajú. Majú všetko, čo sme očakávali."
Rektor VLA Miroslav Grega sa viackrát vyjadril, že by bolo dobré zriadiť stredoeurópsku leteckú akadémiu, ktorá by mala byť v Košiciach. Tým by sa, samozrejme, zamedzilo plánovanému zrušeniu školy...
"Bolo by veľmi dobré túto myšlienku naplniť a zrealizovať. V prvom rade a to hovorím svoj osobný názor, by bolo potrebné prioritne udržať túto základňu, ľudí i skúsených pedagógov. Počkať na ukončenie integračných procesov, pokiaľ budú Maďarsko i Slovensko partnermi v NATO. Ak sa tak stane, príde vhodná chvíľa k naplneniu tejto myšlienky."
Zrušenie akadémie je politickou otázkou, no nemalú úlohu zohrávaju i peniaze. Aká je vôľa udržať podobné projekty v Maďarsku životaschopné.
"V súvislosti s tým, že poprevratové krajiny majú stále veľa hospodárskych a ekonomických problémov, ani u nás to nie je jednoduché. Aj my sme budovali socializmus a teraz sme preskočili do iného tábora. Budujeme nový systém, preto je potrebný prísun peňazí do všetkých oblastí. Niektorí politici si myslia, že keď skončilo ohrozenie zo strany kapitalistických krajín, nemáme nepriateľa a tým pádom nie je potrebné dávať na armádu toľko peňazí. To je jav, ktorý sa asi prejavil v každej krajine, ktorá vstupovala do NATO. Nakoniec sa ale príde na to, že to, čo sme si predsavzali, sa musí naplniť a tie peniaze sa nájdu. Bojujeme o peniaze, aby sme ukázali politikom, že jedna krajina sa musí vedieť ubrániť."
Aký to paradox, Slovensko má leteckú akadémiu uznávanú v celom svete, v oblasti letectva je o krok vpredu pred Maďarskom a aj napriek tomu ste v NATO a Slovensko stále čaká.
"My sme výučbu pilotov nerobili doma ani predtým a vidíte. Všetko sme riešili v ZSSR, či bývalom Československu. Keď nastala zmena, znamenalo to koniec výučby maďarských pilotov. To však nie je v poriadku, musíme nanovo začať. Mnohé z našich lietadiel musíme dať dokopy. Potom budú naši piloti lietať a odovzdávať skúsenosti aj ich nástupcom."
Vyskúšali ste si letecký trenažér v priestoroch akadémie. Splnil vaše očakávania?
"Bol to dobrý pocit, aj keď som ešte na takom type nelietal. Každý je iný a možno povedať, že ani jeden z trenažérov nie je lietadlo. Aj keď tento mal k nemu prekvapujúco veľmi blízko. Môžem porovnávať, lietam od roku 1965 a mám za sebou 3500 leteckých hodín. Na škole som bol prvýkrát, aj keď som už v Košiciach bol. Bola to ale súkromná návšteva ešte v roku 1975."
Čo si odnášate domov?
"Nemôžem si nezobrať dva druhy pálenky. Takže borovičku a slivovicu do tašky určite pribalím. Podobne aj emblém VLA, ktorý som dostal do daru."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári