Súčasťou trestu 25-ročného Košičana, ktorého súd uznal vinným z trestného činu ublíženia na zdraví s následkom smrti, je aj dvojročný zákaz vedenia všetkých druhov motorových vozidiel.
K tragickej nehode došlo 6. novembra lanského roka na Herlianskej ulici v Košiciach okolo 5.45 hod. Spôsobil ju obžalovaný, ktorý sedel za volantom vozidla značky Peugeot Partner Combi s bratislavským evidenčným číslom. V dôsledku nedostatočného sledovania cestnej premávky, prekročenia povolenej rýchlosti, resp. neprispôsobenia rýchlosti jazdy okolnostiam, ktoré bolo možné predvídať, zrazil cez vozovku prechádzajúcu chodkyňu. Päťdesiatjedenročná Mária T. utrpela zranenia, na následky ktorých bezprostredne po nehode zomrela.
Obžalovaný uviedol, v kritické ráno premával s vozidlom po Herlianskej ulici, presnejšie od Sečovskej smerom na Michalovce, pričom k nehode došlo tesne za križovatkou s Ulicou svätého Ladislava. Ako vodič uviedol, v to ráno bola premávka po jeho ľavej strane oproti prichádzajúcich vozidiel dosť hustá, autá išli v kolóne… "Pred križovatkou s Ulicou sv. Ladislava je priechod pre chodcov, ktorý som prešiel asi 60 kilometrovou rýchlosťou. Akou rýchlosťou som neskôr prešiel križovatku, to povedať neviem. Pamätám si len, že ešte bola tma a že predo mnou nešlo žiadne vozidlo. Na ľavú stranu vozovky som cez vozidlá idúce v kolóne nevidel… V momente, keď som míňal posledné z nich, som zacítil náraz do ľavej bočnej strany môjho vozidla. Vôbec som nevedel čo ho spôsobilo. Videl som však, že čelné sklo vozidla je na tej strane popraskané. Začal som plynule brzdiť. Po zastavení auta som vystúpil a pozrel som sa dozadu na vozovku. Videl som, že tam niekto leží, až vtedy som si uvedomil, že som zrazil človeka…"
Obžalovaný okrem opisu, toho, čo sa dialo bezprostredne po nehode uviedol, že podľa jeho názoru, chodkyňa, ktorú zrazil, utekala na zastávku MHD na Ulicu sv. Ladislava, na ktorej stál autobus. Dodal, že zastávka MHD sa nachádza asi 10 metrov od hranice s križovatkou…
Zo záverov znalca z odboru dopravy vyplynulo, že obžalovaný sa pred nehodou pohyboval s vozidlom Peugeot Partner rýchlosťou v rozpätí 85,1 až 92,6 km/hod. Na pohyb chodkyne smerom do jeho jazdnej dráhy reagoval najprv vybočením doprava, ale keď videl, že chodkyňa pokračuje v prechádzaní, resp. že nezastavuje, intenzívne zabrzdil. Z technického hľadiska vykonal podľa znalca všetky opatrenia potrebné na to, aby nehode zabránil. Avšak vzhľadom k tomu, že s vozidlom prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, ktorou bolo 60 km/hod., znalec dospel k záveru, že technika jazdy obžalovaného nebola správna. Z analýzy pohybu vozidla a chodkyne pred nehodou vyplynulo, že už nebohá Mária T. vstúpila do vozovky najskôr v čase, keď sa Peugeot od nej nachádzal vo vzdialenosti cca 115 až 150 metrov. Pri rýchlosti, ktorou viedol obžalovaný vozidlo, zastaviť pred miestom zrážky nemohol. Nehode mohol zabrániť len v prípade, že by jazdil maximálne povolenou rýchlosťou. Znalec však uviedol aj to, že chodkyňa mohla vidieť prichádzajúce vozidlo, takže stačilo, aby pri strede vozovky zastala a počkala dve-tri sekundy, kým Peugeot neprejde a bude môcť bezpečne prejsť.
Žiaľ, to sa, ako je už známe, nestalo. Z posudku znalca z odboru zdravotníctva je zrejmé, že k zraneniu chodkyne Márie T. došlo vo vzpriamenej polohe, nárazom prednobočnou stranou karosérie vozidla do jej nôh… Náraz vymrštil jej telo na kapotu a následne na čelné sklo vozidla, pričom došlo k sériovým zlomeninám rebier a končatín, no najmä k poraneniu hlavy a trupu so zlomeninou lebečnej klenby a spodiny. A to s kompletným odtrhnutím predĺženej miechy od mosta mozgu a s pomliaždením mozgu a mozočka. Toto poranenie je, ako zdôraznil znalec, z medicínskeho hľadiska smrteľné. Zabrániť smrti nebolo možné ani poskytnutím včasnej vysokoodbornej pomoci…
Podľa charakteristiky zamestnávateľa obžalovaného, ide o nadpriemerného pracovníka, ktorý si plnil povinnosti veľmi dôsledne a zodpovedne. Z čítania listinných dôkazov vyplynulo, že Jaroslav J. sa správal do kritického dňa zodpovedne aj ako vodič, o čom svedčí jeho evidenčná karta, v ktorej nie je žiadny záznam.
Po vyhodnotení vykonaných dôkazov samosudkyňa uznala Jaroslava J. vinným z trestného činu ublíženia na zdraví s následkom smrti podľa paragrafu 224, ods. 1, 2, Trestného zákona a uložila mu vyššie uvedený podmienečný trest a zákaz činnosti. Ako uviedla v odôvodnení verdiktu, stupeň spoločenskej nebezpečnosti konania obžalovaného bol v danom prípade znížený s prihliadnutím na jeho osobu, okolnosti a mieru zavinenia uvedeného skutku.
Samosudkyňa zdôraznila, že svoj podiel viny na nehode mala i chodkyňa, ktorá sa dostatočne nepresvedčila, či môže bezpečne prejsť. Podľa záverov znalca z odboru dopravy stačilo, aby v strede cesty na dve-tri sekundy zastala a nechala vozidlo prejsť. Rozsudok je právoplatný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári