najšťastnejšou formou, ako si kúpnu cenu rozložiť do viacerých splátok. Tieto úvahy pramenia z viacerých aj medializovaných prípadov, kedy klientom lízingových spoločností po vyhlásení konkurzu hrozilo, že prídu o svoje peniaze. Po dobu trvania lízingu je totiž vlastníkom predmetnej veci lízingová spoločnosť, splátky sú vlastne len nájomným za užívanie veci. Majiteľom sa klient stáva len po zaplatení poslednej splátky. V prípade, ak lízingová spoločnosť skončí v konkurze, zákon taxatívne neurčuje ďalší postup. Je teda na správcovi konkurznej podstaty, aby rozhodol, či bude akceptovať doplatenie zvyšných splátok a odpredá predmet lízingu klientovi, ktorý ho dovtedy splácal.
O jednom z podobných prípadov sme písali aj my ešte v minulom roku, kedy hrozilo železniciam, že prídu o 722 miliónov korún. ŽSR uzavreli lízingovú zmluvu so spoločnosťou Tory-leas. Zaplatili 722 miliónov korún. Chýbalo doplatiť už len asi 10 miliónov, keď sa Tory-leas dostala do konkurzu. Správca konkurznej podstaty požiadal o vyčíslenie zostatku a vozne, ktoré boli predmetom lízingu, odpredal za zhruba desať miliónov korún neznámej firme, pričom trhovú hodnotu vozňov odborníci odhadli asi na 400 miliónov.
Ako to napokon dopadlo, o tom nás informoval hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. "Železnice uzavreli mimosúdnu dohodu, ktorá bola pre ŽSR výhodná," uviedol. Nadobúdateľ, ktorý vozne získal v konkurze, ich napokon ŽSR odpredal za 16 miliónov korún, teda za sumu o niekoľko miliónov korún vyššiu, ako bol zostatok lízingu. ŽSR však hrozila podstatne vyššia strata a tak sa prípad vyriešil k spokojnosti všetkých zúčastnených strán.
Ďalšiu veľkú skupinu klientov zneistil krach nebankovej inštitúcie B.M.G. Invest. Spoločnosť skončila takisto v konkurze a tak sa ku správcovi konkurznej podstaty na vyriešenie dostalo aj do tisíc lízingových zmlúv, ktoré uzatvárali klienti prevažne pri kúpe áut. Zaujímalo nás, keďže zákon je v takýchto prípadoch nekonkrétny, ako bude správca postupovať. Správca konkurznej podstaty JUDr. František Hadušovský v tejto súvislosti uviedol: "Každému klientovi, ktorý prejaví záujem o doplatenie lízingu, to umožním, či už formou jednorazovej úhrady alebo na splátky."
V prípade splátok je však potrebné zvyšok lízingu uhradiť do 18 mesiacov, pretože do tejto doby musí byť konkurz v zmysle zákona o konkurze a vyrovnaní ukončený. V prípade B.M.G. Invest však reálne odhady hovoria o podstatne dlhšej dobe trvania konkurzného procesu vzhľadom na komplikované obchodné prípady a množstvo veriteľov tejto nebankovej inštitúcie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári