pretiekla na jednom z rokovaní miestneho zastupiteľstva. Poslanci na ňom prijali uznesenie, v ktorom uložili starostovi Ladislavovi Buľkovi rokovať s kompetentnými z výcvikovej letky, aby bola zvýšená bezpečnosť obyvateľov a znížený hluk. Ten je podľa nich pri nalietavaní veľmi vysoký. Našli sa i názory, že vzhľadom na vysokú výšku decibelov popraskali niektorým okenné tabule na domoch.
Práve tento problém bol včera nosným motívom vzájomného stretnutia predstaviteľov Vojenskej leteckej akadémie M. R. Štefánika, pod ktorú albatrosy patria a starostu s poslancami Barce. V priestoroch VLA sa od úvodu snažili kompetentní odborníci z oblasti letectva poslancov presvedčiť, že budú mať snahu problém riešiť, no ako uviedol rektor akadémie plk. prof. Ing. Miroslav Grega, Csc., pokiaľ bude v Košiciach letisko, bude aj hluk.
Obidve strany poznali problém dokonale, jednoducho povedané, šesť lietadiel L 39 lieta ponad obec a ľudia nemajú pokoj. Poslanci požadovali riešenie a s tým práve prišla VLA. "Základné prvky cvičíme v strednom priestore a keď dosiahneme zladenie zostavy, priblížime sa letisku. Vtedy znižujeme výšky, no tie musíme dodržiavať v rámci medzinárodných pravidiel. Problémom je, že keď nacvičujeme, musíme to robiť tak, ako keby boli na letisku diváci. Pripravujeme sa na vystúpenia a zo severovýchodu nalietavame na Barcu vo výške 200 metrov smerom na južný koniec dráhy. Vieme, že je to nešťastne položené, ale veľa robiť nemôžeme. Tieto lietadlá majú oproti iným, ktoré napríklad používa skupina Red Arows, relatívne tiché motory. Stlmiť sa to nedá, tlmiče zatiaľ nevymysleli," hovorí veliteľ skupiny Ing. Ivan Chvojka.
Starosta Barce Ladislav Buľko spolu s poslancami tlmočil obavy obyvateľov obce. "Naši ľudia majú obavy z toho, aby teraz, keď cvičíte aj tých Maďarov, nespáchala na obec teroristický útok al-Káida. Lietadlo môže spadnúť, zahynú ľudia. Požadujeme nejaké riešenia, napríklad by ste mohli lietať vo väčšej výške," povedal starosta.
"Nuž, väčšia pravdepodobnosť je, že na Barcu spadne meteorit, ako by na ňu zaútočila al Káida," vysvetlil stručne rektor a Ivan Chvojka ho doplnil: "Pilotovanie lietadla nesie so sebou značné riziko. My, piloti, vieme, že ak sa vo vzduchu niečo udeje, prípadne sa zrazíme s vtákom, musíme okamžite let odkloniť nad neobývanú oblasť. Aj keby nás to stálo život."
Podľa rektora VLA M. Gregu problém hlučnosti trápi obe strany. "Máme úmysel časť výcvikov presunúť na iné miesto. Koncom októbra idú lietadlá do generálky, tak si vaši obyvatelia oddýchnu. Je tu možnosť posunúť centrum ukážky nad letiskom na iné miesto, vtedy by bol hlavným smerom náletov priestor medzi Barcou a Šebastovcami."
A prečo nelietajú z druhej strany, kedy by obec obišli?
"Robili sme aj nálety od západu, ale týmto smerom prilieta väčšina pravidelných i nepravidelných civilných liniek. Tie pravidelné si vieme nejako ustrážiť, ale tie druhé nie. Vyhliadli sme si letisko na juhozápad od Košíc pri Baňovciach, kde nie je v blízkosti žiadna osada. Budeme ho využívať, no taktiež nie stále, pretože tým smerom lietajú i civilné lietadlá," vysvetľuje rektor akadémie.
Na záver debaty sa poslanci pýtali, či by nebolo možné hlučnosť obyvateľom obce nejako kompenzovať, tak ako sa to robí v iných krajinách. Odpoveď bola jasná, niet totiž zákona, ktorý by to umožňoval. "Pozrite sa, hlučnosť sa meria priamo na letisku. Ak by sa decibelmi prekročovali normy, riadiaci mechanici by mali príplatky, na ktoré majú nárok. A tie veru nemá nik. Ani obce vedľa atómových elektrární nemajú lacnejšiu elektrinu."
Zdá sa, že predstavitelia akadémie prišli s ústretovými krokmi, ktoré delegáciu obce uspokojili. Obe strany sa dohodli na prezentácii názorov pilotov priamo v Barci pre jej obyvateľov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári