nástupišti sa zišli hodnostári železníc, ako aj mesta, ktorí si pripomenuli okrúhle výročie. To bolo sprevádzané aj autorskou prezentáciou novovydanej knihy o Košicko - Bohumínskej železnici a otvorením vernisáže výstavy so železničnou tematikou v Slovenskom technickom múzeu.
Autormi knihy je trojica Ladislav Szojka, Rudolf a Pavol Kukučíkovci, ktorí prezentovali svoju lásku k železnici aj na papieri. Publikácia, ktorú vydalo Generálne riaditeľstvo Železníc SR, vyšla v náklade 1000 kusov a vo voľnom predaji pre verejnosť prístupná nebude. A čo autorov primälo k napísaniu knihy o železnici?
"Dá sa povedať, že publikácie na podobnú tématiku zatiaľ nevyšli, chceli sme potešiť všetkých železničiarov, ako aj prezentovať svoj vzťah k železnici. Ide o akýsi prierez históriou, ktorý priblíži ľuďom skutočnosti, ako táto trať vznikala," dozvedeli sme sa od autorov knihy.
V prípade vysokého záujmu je možnosť urobiť dotlač publikácie. Skutočnosť, že čas naozaj rýchlo beží, charakterizoval jeden zo zúčastnených hostí slovami:
"Ešte nedávno sme oslavovali sté výročie, chodili tadiaľ vyzdobené vlaky, železničiari si dali do nosa. To nie je pravda, ako to zbehlo."
Košicko - Bohumínska železnica mala v čase svojho vzniku osobitný význam, pretože spájala Slovensko s uhoľnou panvou v Ostrave a Karvinej. Na trať tejto železnice s dĺžkou 367 kilometrov sa vo Vrútkach napájala Uhorská severná železnica, smerujúca do Budapešti. S výstavbou trate, ktorá niesla názov v troch jazykoch (Cisársko - kráľovská privilegovaná Košicko - Bohumínska železnica) sa začalo 1. 10. 1869 na v úseku Košice - Kysak - Prešov. Uhorská vláda schválila dodatok koncesie, ktorý zaručoval finančné krytie s preddavkom päť miliónov zlatých. Po rozdelení železníc SR na dva subjekty sa spomínaná železnica stala súčasťou projektu transeurópskych multimodálnych koridorov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári