vysokých úrokov, ale aj preto, že odovzdá cesty I. a II. triedy naspäť do majetku štátu.
Ako sme už informovali, vláda riešila žiadosť mesta o vrátenie ciest na svojom rokovaní v novembri 2000 v Košiciach, keď sa celé zasadnutie venovala prioritám Košického kraja. Vláda vtedy uložila ministrovi dopravy Macejkovi, aby vypracoval návrh na riešenie problémov spojených s údržbou ciest I. a II. triedy.
"V súlade s odporúčaním ministerstva financií bolo prijaté riešenie, že štát odkúpi od mesta Košice prejazdné úseky ciest I. triedy v dĺžke 38,2 kilometra za symbolickú cenu - 1 Sk. To, že vo vlastníctve mesta sú aj prejazdné úseky ciest, je špecifikum len mesta Košice a Bratislavy. Prevod ciest II. a III. triedy z vlastníctva mesta je riešený zákonom a to prechodom týchto ciest do vlastníctva samosprávnych krajov od roku 2004," informoval poslancov v správe námestník primátora Boris Farkašovský.
Správu, prevádzku, údržbu a opravu ciest zabezpečovala organizácia Správa mestských komunikácií Košice do roku 1993. Po jej transformácii a odpredaji kapacít, sa údržba komunikácií v meste vykonáva dodávateľským spôsobom. Mesto Košice zo svojho rozpočtu na zabezpečenie údržby komunikácií, zimnej a letnej údržby a dopravného značenia štátnych ciest za obdobie 1993 až 2000 vynaložilo finančné náklady vo výške 195,178 milióna Sk. "Mestskému rozpočtu to len prospeje, keďže už nebude musieť vydávať finančné prostriedky, ale ho v tom nahradí Slovenská správa ciest. Keď k tomu prirátame aj ušetrených cca 40 miliónov za hasičov, ktorí prešli pod ministerstvo vnútra, nápor na výdavkovú časť rozpočtu sa výrazne zníži," hovorí spokojný primátor.
Prevod ciest do majetku štátu však vôbec nie je jednoduchá záležitosť, ku každému metru štvorcovému musia byť podklady, listy vlastníctva. Aby sa to všetko dalo do poriadku, vznikli pracovné komisie nielen na magistráte, ale aj správe ciest, či ministerstve. "Ide o veľmi zložitý proces, pretože v roku 1991, keď cesty prešli do portfólia mesta, ich magistrát prevzal bez problémov mnohokrát majetkovo-nevysporiadané bez potrebných dokladov. Teraz od nás ministerstvo dopravy žiada všetký relevantné doklady. Majetkovo-právne oddelenie musí veľmi intenzívne pracovať, aby všetky podklady boli v poriadku a načas pripravené," dodal Z. Trebuľa.
Od januára sú cesty I. triedy, teda hlavné prieťahy v smere Rožňava, Prešov, Michalovce a Seňa vrátane cestných obchvatov diaľničného privádzača Červený Rak, Južné nábrežie v správe štátu, Košiciam zostane viac prostriedkov na opravu ostatných komunikácií.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári