Korzár logo Korzár Košice
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav
Nájdete nás na webe

Minister I. Mikloš a prednosta Š. Vranovský sa navzájom obviňujú, motoristi majú smolu...

Košice - Už vyše troch rokov trvá spor medzi ministerstvom dopravy a prednostom krajského úradu Štefanom Vranovským o to, či a kedy by mal náš štát

začať stavať slovenskú časť tzv. rýchlej cesty diaľničného typu medzi Košicami a Miškolcom. Realizácia uvedenej komunikácie je pritom schválená nariadením vlády ešte zo septembra 1998. Toto uzneseie však aj napriek dvojnásobnému oprášeniu v roku 2000 a 2001 zatiaľ zapadá len prachom...

Zrejme je zbytočné rozpisovať sa o prínose kvalitnej cestnej infraštruktúry pre príchod zahraničných investorov na Slovensko. Ako je známe, záverečný úsek diaľnice z Budapešti do Miškolca by mala byť sprejazdnený do dvoch rokov a potom by Maďari chceli dobudovať zvyšný 65-kilometrový úsek medzi Miškolcom a štátnou hranicou so Slovenskom. Po dokončení tohto úseku by tak Košice mohli mať diaľničné spojenie cez Budapešť a Viedeň prakticky s celou západnou Európou. "Z Milána mám diaľnicu skoro až po Miškolc. Asi tam končí Európa, lebo tie vaše cesty od hranice do Košíc cez Bardejov až do Svidníka nie sú jednoducho dobré," povedal nám prednedávnom podnikateľ z Milána, ktorý do Svidníka pravidelne cestuje za svojimi obchodnými partnermi.

Počas uplynulých štyroch rokov Dzurindovej blády prebehlo v Košiciach dvakrát výjazdové zasadnutie jeho kabinetu. Rovnako dvakrát sa na základe návrhu Š. Vranovského dostalo do vládneho uznesenia, že výstavba slovenskej časti rýchlocesty Košice - Miškolc bude prioritou Košického kraja. "Smutné je však to, že potom nám ministerstvo dopravy povedalo, že na základe ich analýzy klesá na úseku Košice Miškolc hustota dopravy. A preto až do roku 2010 neuvažujú s výstavbou tejto komunikácie... Je takmer zbytočné opakovať, že tento náš návrh okrem vlády podporili aj premiéri a prezidenti oboch štátov. Skutočnosť je taká, že pre nedostatok vlastných zdrojov na výstavbu diaľníc, ostane vlastne východné Slovensko odrezané od prepojenia na maďarskú diaľničnú sieť, a tak stratí aj možnosti prílevu zahraničného kapitálu," hovorí sklamaný Š. Vranovský, ktorý si s premiérom kvôli tejto veci už dlhšiu dobu "dopisuje".

Podľa vlastných štatistík ministerstva má cesta Košice - Miškolc dopravné zaťaženie 1700 aút za 24 hodín. Na výstavbu tzv. rýchlej cesty by vraj bolo potrebné aspoň štyrikrát viac aút... "Nechápem, ako je možné poprieť verejne deklarované prísľuby najvyšších ústavných predstaviteľov oboch krajín jediným a aj to pochybným argumentom - kapacitou cesty. V zmysle tohto kritéria by sa na Slovensku v posledných desiatich rokoch asi nič nepostavilo. A to už nehovorím o tom, do akého svetla sa v očiach verejnosti dostáva prezident, vláda a aj samotný premiér. Tak to potom nebudujme nič a nikde. Zaujímavé, že také argumenty sa používajú, len keď sa to týka východného Slovenska. Ak by išlo o Bratislavu, o ničom podobnom by sa zrejme nehovorilo. Opakujem, keď bude kvalitná cesta, bude po nej chodiť aj viac aút, prídu sem zahraniční investori a okrem toho by aj ľudia zo severovýchodného Maďarska mohli začať využívať košické letisko. Oživili by sa aj mestá a obce okolo tejto cesty," mieni krajský prednosta.

Minister dopravy I. Mikloš však nesúhlasí so slovami krajského prednostu, podľa ktorého by sa rýchlostná cesta mala začať budovať až okolo roku 2010. Podľa jeho slov by to malo byť "už" v roku 2006. "Výhrady pána Vranovského nepovažujem za opodstatnené. Uznesenie vlády z 21. februára tohto roku zaradilo cestný úsek Košice Milhosť do siete diaľnic a rýchlostných ciest. Už predtým Sekcia cestnej infraštruktúry po dohode s Poľskom a Maďarskom zaradila spomínaný úsek aj do doplnkovej siete TINA. S realizáciou tohto úseku sa uvažuje po roku 2006 vzhľadom na zaťaženie dopravnej intenzity a ekonomickú efektívnosť. Na základe stretnutia oboch premiérov Sekcia cestnej infraštruktúry kontaktovala maďarskú stranu s cieľom započať prípravné a projektové práce. Po vytvorení zmluvného rámca, ktorý stanoví časový a vecný rozsah práce tohto spojenia, Sekcia cestnej infraštruktúry predloží v zmysle Medzinárodnej zmluvy návrh na rozšírenie, resp. úpravu nového projektu v rámci každoročnej správy o jeho realizácii," povedal pre náš denník ešte stále zastupujúci minister dopravy Ivan Mikloš. Prednosta KÚ Š. Vranovský nám však opätovne zopakoval, že tvrdenie ministra dopravy o tom, že cesta Košice-Seňa je zaradená do siete diaľnic a rýchlostných ciest sa nezakladá na pravde. "Všetky dokumenty, ktoré mám k dispozícii hovoria o tom, že tento úsek nebol zaradený medzi cesty, ktoré sa začnú stavať do roku 2010," konštatuje prednosta.

Hoci Krajský úrad v záujme realizácie výstavby cesty už inicioval všetky potrebné náležitosti pre jej zaradenie do programu verejných prác a rezortných plánov ministerstva dopravy, ministerstvo nezaradilo túto komunikáciu ani do strednodobého plánu výstavby diaľnic a nepovažuje ju ani za prioritnú. Za také sa totiž teraz považujú výstavby diaľnic a diaľničných obchvatov v Bratislavskom a Žilinskom kraji. Keďže Košický kraj je v tejto veci nateraz mimo záujmu kompetnentých, zaujímalo nás porovnanie nášho a Bratislavského kraja.

"Naš ministerstvo zodpovedá za celú sieť štátnych ciest na území Slovenska, takže konkrétne rozdelenie finančných prostriedkov podľa jednotlivých krajov nie je rozhodujúce. Rozhoduje skutočný stav," dodal I. Mikloš.

Z nečinnosti vlády a ministerstva nemá najlepší pocit ani predseda košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer. Vo vízii košického VÚC do roku 2020 sa síce hovorí o tom, že Košice už v tom čase budú prepojené diľnicou na poľský Rzeszow zo severu a tzv. rýchlou cestou na Miškolc z juhu, no zatiaľ je to skôr v rovine sci-fi. "V globálnych cieľoch Programu hospodárskeho a

sociálneho rozvoja nášho VÚC sa samozrejme počíta s vybudovaním cestnej infraštruktúry. Preto som presvedčený, že je v záujme rozvoja nášho regiónu, aby bola rýchlostná komunikácia Košice - štátna hranica s Maďarskom čo najskôr vybudovaná a pripravená." Podľa R. Bauera Slovensko nepotrebujeme kvalitnú cestnú infraštruktúru iba v smere východ - západ, ale aj sever - juh. "Preto aj pre nás je prioritou výstavbu práve tejto komunikácie," tvrdí predseda košického VÚC.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  2. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  3. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  6. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  7. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy
  1. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  3. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  4. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  5. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  6. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  7. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  9. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 14 015
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 310
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 9 730
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 7 682
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 5 865
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 646
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 151
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 947
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 762
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 325

Neprehliadnite tiež

Ihrisko za stovky tisíc zíva prázdnotou, žiaci cvičia medzi autami

Zväz si mal od školy za hodinu na superkvalitnom trávniku pýtať 80 eur.

Cesta vedľa školy slúži okrem motoristov aj žiakom na beh.
Úrad PSK.
Parkovanie sa má postupne zaviesť aj na sídliská.

Opitý vodič zavinil smrť spolujazdca. Dostal domáce väzenie

Košický súd vyniesol v prípade tragickej nehody netradičný rozsudok.

Auto dopadlo na strechu.

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde.
INTERAKTÍVNY WEB 1989

Mrznúce prsty, rodičia sa boja. Padajú komunisti

Denník SME spustil výnimočný interaktívny web 1989: Cesta k slobode.

Dobré ráno

Dobré ráno: Keď ženy utekajú od mafiánskych manželov

Vincenza Rando v rámci organizácie Libera pomáha talianskym ženám.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Kočner je len obyčajný mentálne zaostalejší hochštapler tretej triedy

Potvrdzujú to únikové vlny z Threemy.

Peter Schutz.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop