Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Minister I. Mikloš a prednosta Š. Vranovský sa navzájom obviňujú, motoristi majú smolu...

Košice - Už vyše troch rokov trvá spor medzi ministerstvom dopravy a prednostom krajského úradu Štefanom Vranovským o to, či a kedy by mal náš štát

začať stavať slovenskú časť tzv. rýchlej cesty diaľničného typu medzi Košicami a Miškolcom. Realizácia uvedenej komunikácie je pritom schválená nariadením vlády ešte zo septembra 1998. Toto uzneseie však aj napriek dvojnásobnému oprášeniu v roku 2000 a 2001 zatiaľ zapadá len prachom...

Zrejme je zbytočné rozpisovať sa o prínose kvalitnej cestnej infraštruktúry pre príchod zahraničných investorov na Slovensko. Ako je známe, záverečný úsek diaľnice z Budapešti do Miškolca by mala byť sprejazdnený do dvoch rokov a potom by Maďari chceli dobudovať zvyšný 65-kilometrový úsek medzi Miškolcom a štátnou hranicou so Slovenskom. Po dokončení tohto úseku by tak Košice mohli mať diaľničné spojenie cez Budapešť a Viedeň prakticky s celou západnou Európou. "Z Milána mám diaľnicu skoro až po Miškolc. Asi tam končí Európa, lebo tie vaše cesty od hranice do Košíc cez Bardejov až do Svidníka nie sú jednoducho dobré," povedal nám prednedávnom podnikateľ z Milána, ktorý do Svidníka pravidelne cestuje za svojimi obchodnými partnermi.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas uplynulých štyroch rokov Dzurindovej blády prebehlo v Košiciach dvakrát výjazdové zasadnutie jeho kabinetu. Rovnako dvakrát sa na základe návrhu Š. Vranovského dostalo do vládneho uznesenia, že výstavba slovenskej časti rýchlocesty Košice - Miškolc bude prioritou Košického kraja. "Smutné je však to, že potom nám ministerstvo dopravy povedalo, že na základe ich analýzy klesá na úseku Košice Miškolc hustota dopravy. A preto až do roku 2010 neuvažujú s výstavbou tejto komunikácie... Je takmer zbytočné opakovať, že tento náš návrh okrem vlády podporili aj premiéri a prezidenti oboch štátov. Skutočnosť je taká, že pre nedostatok vlastných zdrojov na výstavbu diaľníc, ostane vlastne východné Slovensko odrezané od prepojenia na maďarskú diaľničnú sieť, a tak stratí aj možnosti prílevu zahraničného kapitálu," hovorí sklamaný Š. Vranovský, ktorý si s premiérom kvôli tejto veci už dlhšiu dobu "dopisuje".

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa vlastných štatistík ministerstva má cesta Košice - Miškolc dopravné zaťaženie 1700 aút za 24 hodín. Na výstavbu tzv. rýchlej cesty by vraj bolo potrebné aspoň štyrikrát viac aút... "Nechápem, ako je možné poprieť verejne deklarované prísľuby najvyšších ústavných predstaviteľov oboch krajín jediným a aj to pochybným argumentom - kapacitou cesty. V zmysle tohto kritéria by sa na Slovensku v posledných desiatich rokoch asi nič nepostavilo. A to už nehovorím o tom, do akého svetla sa v očiach verejnosti dostáva prezident, vláda a aj samotný premiér. Tak to potom nebudujme nič a nikde. Zaujímavé, že také argumenty sa používajú, len keď sa to týka východného Slovenska. Ak by išlo o Bratislavu, o ničom podobnom by sa zrejme nehovorilo. Opakujem, keď bude kvalitná cesta, bude po nej chodiť aj viac aút, prídu sem zahraniční investori a okrem toho by aj ľudia zo severovýchodného Maďarska mohli začať využívať košické letisko. Oživili by sa aj mestá a obce okolo tejto cesty," mieni krajský prednosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy I. Mikloš však nesúhlasí so slovami krajského prednostu, podľa ktorého by sa rýchlostná cesta mala začať budovať až okolo roku 2010. Podľa jeho slov by to malo byť "už" v roku 2006. "Výhrady pána Vranovského nepovažujem za opodstatnené. Uznesenie vlády z 21. februára tohto roku zaradilo cestný úsek Košice Milhosť do siete diaľnic a rýchlostných ciest. Už predtým Sekcia cestnej infraštruktúry po dohode s Poľskom a Maďarskom zaradila spomínaný úsek aj do doplnkovej siete TINA. S realizáciou tohto úseku sa uvažuje po roku 2006 vzhľadom na zaťaženie dopravnej intenzity a ekonomickú efektívnosť. Na základe stretnutia oboch premiérov Sekcia cestnej infraštruktúry kontaktovala maďarskú stranu s cieľom započať prípravné a projektové práce. Po vytvorení zmluvného rámca, ktorý stanoví časový a vecný rozsah práce tohto spojenia, Sekcia cestnej infraštruktúry predloží v zmysle Medzinárodnej zmluvy návrh na rozšírenie, resp. úpravu nového projektu v rámci každoročnej správy o jeho realizácii," povedal pre náš denník ešte stále zastupujúci minister dopravy Ivan Mikloš. Prednosta KÚ Š. Vranovský nám však opätovne zopakoval, že tvrdenie ministra dopravy o tom, že cesta Košice-Seňa je zaradená do siete diaľnic a rýchlostných ciest sa nezakladá na pravde. "Všetky dokumenty, ktoré mám k dispozícii hovoria o tom, že tento úsek nebol zaradený medzi cesty, ktoré sa začnú stavať do roku 2010," konštatuje prednosta.

Hoci Krajský úrad v záujme realizácie výstavby cesty už inicioval všetky potrebné náležitosti pre jej zaradenie do programu verejných prác a rezortných plánov ministerstva dopravy, ministerstvo nezaradilo túto komunikáciu ani do strednodobého plánu výstavby diaľnic a nepovažuje ju ani za prioritnú. Za také sa totiž teraz považujú výstavby diaľnic a diaľničných obchvatov v Bratislavskom a Žilinskom kraji. Keďže Košický kraj je v tejto veci nateraz mimo záujmu kompetnentých, zaujímalo nás porovnanie nášho a Bratislavského kraja.

"Naš ministerstvo zodpovedá za celú sieť štátnych ciest na území Slovenska, takže konkrétne rozdelenie finančných prostriedkov podľa jednotlivých krajov nie je rozhodujúce. Rozhoduje skutočný stav," dodal I. Mikloš.

Z nečinnosti vlády a ministerstva nemá najlepší pocit ani predseda košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer. Vo vízii košického VÚC do roku 2020 sa síce hovorí o tom, že Košice už v tom čase budú prepojené diľnicou na poľský Rzeszow zo severu a tzv. rýchlou cestou na Miškolc z juhu, no zatiaľ je to skôr v rovine sci-fi. "V globálnych cieľoch Programu hospodárskeho a

sociálneho rozvoja nášho VÚC sa samozrejme počíta s vybudovaním cestnej infraštruktúry. Preto som presvedčený, že je v záujme rozvoja nášho regiónu, aby bola rýchlostná komunikácia Košice - štátna hranica s Maďarskom čo najskôr vybudovaná a pripravená." Podľa R. Bauera Slovensko nepotrebujeme kvalitnú cestnú infraštruktúru iba v smere východ - západ, ale aj sever - juh. "Preto aj pre nás je prioritou výstavbu práve tejto komunikácie," tvrdí predseda košického VÚC.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 144
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 577
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 826
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 693
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 9 910
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 317
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 813
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 7 577
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 774
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 919
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Milan Lučanský na archívnej snímke.

Závery odsúhlasilo 14 členov komisie.

4 h
Prodekanka Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach, prednostka Ústavu epidemiológie LF UPJŠ Monika Halánová.

Ide o štúdiu pre 10-tisíc ľudí.

4 h

Opatrenia sa začnú uvoľňovať od pondelka 19. apríla.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.

Inštitúcie musíme brániť.

4 h
Predsedníčke Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) Zuzane Baťovej v piatok po útokoch Igora Matoviča priniesli ľudia desiatky kytíc.

Ústav Rusov žiadal o dôkazy. Márne.

2 h

Opatrenia sa začnú uvoľňovať od pondelka 19. apríla.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop