pripravuje nový železničný grafikon a opäť raz vyskočil problém zastavovania IC vlakov "Tatran" a "Kriváň" v mestách
Liptovský Mikuláš, Trenčín, Trnava a ďalších. Vlaky IC a EC kategórie sú však vyňaté zo zmluvy so štátom o výkonoch vo verejnom záujme.
"Železničná spoločnosť, a. s. ich prevádzkuje ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu. Boli by sme radi, keby sa cestujúca verejnosť stotožnila s našimi snahami zabezpečiť komfortnosť a vyššiu úroveň
cestovania tak, aby na Slovensku jazdili okrem osobných vlakov a rýchlikov aj vlaky vyššej kategórie Eurocity a InterCity," povedal nám hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Kritériá Medzinárodnej železničnej únie sú neúprosné a osobné vozne musia byť klimatizované, musia zabezpečiť reštauračné služby, jazdiť priemernou rýchlosťou
najmenej 90 km za hodinu a plniť cestovný poriadok. IC vlak "Tatran" stojí v železničných staniciach Bratislava-hlavná stanica - Žilina - Poprad-Tatry - Kysak - Košice. IC vlak "Kriváň" stojí v
železničných staniciach Bratislava-hlavná stanica - Žilina - Liptovský Mikuláš - Poprad-Tatry - Kysak - Košice.
"V súčasnosti kategória IC vlakov umožňuje túto trasu prekonať za päť hodín. Na Slovensku je potrebné
jedno diaľkové rýchlikové spojenie, ktoré umožní rýchle prepojenie hlavného mesta Bratislavy s priemyselným centrom východu - Košicami. Ak by sa vyhovelo každoročne predkladaným požiadavkám, z rýchlikov by sa postupne stali osobné vlaky, a tým by sa neúmerne predĺžil cestovný čas," tvrdí hovorca.
Železničná spoločnosť vykonala podrobné analýzy frekvencie cestujúcich v jednotlivých železničných staniciach. Vyplýva z nich, že cestujúcim sa okrem
vlakov kategórie IC ponúka možnosť cestovať aj inými rýchlikmi pomerne rýchlo. Rýchliky na trase Bratislava - Žilina jazdia vo frekvencii každú hodinu a na trase Bratislava - Košice každé dve hodiny. Na základe toho nebudú železnice rozširovať počet staníc na zastavovanie IC vlakov.
Pripravovaný grafikon vlakovej dopravy, ktorý bude platný od 15. decembra 2002, teda neprinesie žiadne úpravy a zmeny týkajúce sa IC vlakov. "Členstvo v spoločenstve železničných podnikov EÚ nám umožňuje, aby sme mohli konfrontovať naše predpisy, procesy a grafikony so zahraničnou praxou. Otázka presadenia sa v konkurenčnom prostredí osobnej i nákladnej prepravy je však otázkou schopnosti poskytovania služieb vyššej kvality. Našou ambíciou je absolvovať trasu Bratislava - Košice v časovom limite tri a pol hodiny. Je to zároveň snaha konkurencie schopnosti leteckej prepravy a priblížiť sa k európskym trendom v osobnej doprave," dodal M. Čikovský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári