mesta Košice nového dopravného námestníka DPMK Štefana Dutka. Funkcie námestníka Dopravného podniku sa pritom Š. Dutko ujal 1. septembra, keď túto stoličku oficiálne opustil Arpád Schwartz. Táto funkcia nesie so sebou značné riziká vzhľadom na mienku Košičanov o MHD. Preto nás zaujímalo, či Š. Dutko nemá strach vstúpiť do rozbúrenej rieky a postaviť sa zoči-voči všetkým problémom dopravy.
"Určitý rešpekt je však namieste. S dopravou už pracujem istý čas, a práve toto obdobie mi dopomohlo, aby som sa zorientoval v tejto problematike. Dovtedy som všetko vnímal z pozície cestujúceho a nadával i chválil, keď bolo treba. Riadiaci manažér musí zaujímať rozhodujúce stanoviská, ktoré neovplyvnia len dopravu v meste, ale aj chod podniku či život zamestnancov DPMK. Vo vzťahu k mestu, ktoré je objednávateľom dopravy, musí byť náš vzťah korektný a musíme brať do úvahy situáciu, v akej sa mesto nachádza. Je tu však aj cestujúci, ktorý od nás dostáva nehmotný produkt a jeho efektom je prchavá chvíľka spokojnosti, keď autobus dôjde včas a odviezol ho tam, kde mal namierené."
Váš pohľad na dopravu v Košiciach sa bude odvíjať ako pohľad motoristu, alebo človeka, ktorý sa neštíti sadnúť si aj trebárs do električky?
"Môj predchodca sa hrdil tým, že chodil do práce mestskou hromadnou dopravou. Nezastieram, že moja cesta do práce je v pomere 50:50 v závislosti od toho, či sa rozhodnem ráno pre auto, alebo MHD. Je mi jasné, že sa v prostriedkoch verejnej dopravy objavím ešte častejšie a budem vnímať i veci, ktoré som si doteraz až tak neuvedomoval."
Spokojnosť ľudí s dopravou však nie je najväčšia...
"Zmluva s mestom Košice znie na tento rok na 17 miliónov kilometrov. Tým je limitovaná hustota obslužnosti mesta. Začiatkom roka nastala zmena linkového vedenia, bolo veľa ohlasov. Netvrdím, že to je ideálny stav, ale postupom času budeme riešiť určitú filozofiu dopravy. Súčasný stav však je na takej úrovni, že napĺňa potreby, ktoré cestujúci potrebujú."
K väčším zmenám dopravy teda nedôjde?
"K radikálnej obmene momentálne nie, pretože máme v pláne integrovať dopravu v Košiciach. V septembri plánujeme stretnutie na úrovni predstaviteľov ŽSR, SAD a DPMK, kde chceme hovoriť o harmonizácii dopravy na území mesta pre nasledujúci grafikon. Robiť veľké prelinkovanie narýchlo by nemalo význam a ani by sme ho nestihli. Nehovorím, že v budúcnosti sa nebudeme touto vecou zaoberať. Integrovaná doprava ponúka 700 spojov, ktoré ponúka SAD a ľudia ich môžu používať ako zrýchlené spoje. Aj to skvalitňuje dopravu, to si však málokto uvedomuje. Pravdou však je, že sa podcenila informovanosť, či istý typ reklamy v tomto smere."
Začal sa školský rok, dovolenky dostávajú červenú, ľudia sa vracajú do práce.
"Budeme zahusťovať linky, začne zimná rutinná prevádzka. Určité linky budú posilnené, iné zas prevedené inam, no to by som nerád predbiehal. Naši ľudia pripravujú nové cestovné poriadky, dôjde zrejme aj k prevratnej zmene v súvislosti s riešením linky č. 2. Nechceme však predbiehať, urobíme najskôr analýzy. Situácia v Košiciach sa diametrálne zmenila, mesto má obrovský pracovný park v okolí U. S. Steel. Južná trieda, Jazero, Barca, tam prakticky výroba upadla a aj toto musíme brať na zreteľ. Rozrastajú sa obchodné centrá a na toto musíme reagovať. Pri Kauflande sa robí úprava okolo električkovej trate, kde vyrastú nástupné ostrovčeky."
Budete raziť cestu pružnejších reakcií na sťažnosti obyvateľov mesta, ktorým neraz musel stačiť odkaz na štatistiky DPMK, ktorým však málokto z ľudí dôveroval? Veď papier znesie všetko...
"Ideálny stav by bol vtedy, keby sme pristavovali autobusy v čo najmenších časových intervaloch a každý by si po nastúpení do vozidla mohol sadnúť. Každým podnetom sa budem snažiť zaoberať. Ľudia považujú za svoje peniaze kvalitnejšie služby a majú pravdu. Nie je však tajomstvom, že naša kasa prebytkom rozhodne netrpí. Dopravný podnik vyrába stratu, ktorú musíme znášať. Realita je taká, že situácia mesta nie je dobrá a ani kúzelník by nevytvoril zázrak. Nechceme sa poberať cestou nadmerného zaúverovania."
Dopravný podnik každoročne dostáva od Šace finančnú výpomoc, tamojších poslancov však skutočnosť, že mestská časť prichádza o milióny korún, vôbec neteší. Riaditeľ DPMK či váš predchodca museli neraz u týchto ľudí osobne lobovať...
"Nechodíme so Šacou dohadovať dotáciu, my dostávame peniaze od mesta. Je v záujme podniku, aby peniaze, ktoré môžu byť isté, boli aj poistené. Skutočnosť, že sa s poslancami rozpráva vedenie DPMK osobne nepovažujem za prosíkanie, ale za spôsob, ako týmto ľuďom vysvetliť, že tým, že odklepnú tieto peniaze, prispejú ku skvalitneniu dopravy. Šaca si to na druhej strane kompenzuje skutočnosťou, že sa nachádza taktiež v prvom tarifnom pásme."
V súvislosti s revízormi sa veľa hovorí o tom, že neraz obchádzajú problémové trasy, trebárs na Lunik IX, kde vedia, že aj tak nič nezmôžu. Ľudia sa sťažujú, že ide o jednoznačnú diskrimináciu, keďže niekto dostane bez mihnutia oka pokutu, iný sa zas smeje revízorom do tváre.
"Ľudia sa revízora v prípade agresívneho správania čierneho pasažiera jednoducho nezastanú. Od toho sa to všetko odvíja, ľudia sú ľahostajní a keď je revízorkou žena, má opodstatnený strach. Budeme raziť cestu sústredených kontrol na problémových linkách a predpokladám, že pristúpime aj k nejakým zmenám. Pripravujeme zmenu odbavovacieho spôsobu cestujúcich prostredníctvom čipových kariet, a tam dôjde k radikálnej zmene poňatia prepravnej kontroly."
Dôjde k zvyšeniu cien cestovného?
"Pre rok 2003 v návrhu pre magistrát neuvažujeme s úpravou cestovného. Ľudia chcú spravodlivejší tarifný systém, ktorý by umožňoval časové tarify. Cesta zvyšovania cestovného nie je cestou spásy pre Dopravný podnik. Existuje totiž hranica pokiaľ sa to oplatí, a odkiaľ stráca zmena cien význam, pretože dôjde k úbytku cestujúcich. Ja vidím cestu vo väčšom finančnom zapojení sa samosprávnych celkov do procesu dopravy."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári