Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

V blízkom čase dôjde k viacerým, nie však radikálnym zmenám dopravy

Košice - V zmysle uznesenia mestského zastupiteľstva vymenoval námestník primátora Boris Farkašovský za člena predstavenstva Dopravného podniku

mesta Košice nového dopravného námestníka DPMK Štefana Dutka. Funkcie námestníka Dopravného podniku sa pritom Š. Dutko ujal 1. septembra, keď túto stoličku oficiálne opustil Arpád Schwartz. Táto funkcia nesie so sebou značné riziká vzhľadom na mienku Košičanov o MHD. Preto nás zaujímalo, či Š. Dutko nemá strach vstúpiť do rozbúrenej rieky a postaviť sa zoči-voči všetkým problémom dopravy.

"Určitý rešpekt je však namieste. S dopravou už pracujem istý čas, a práve toto obdobie mi dopomohlo, aby som sa zorientoval v tejto problematike. Dovtedy som všetko vnímal z pozície cestujúceho a nadával i chválil, keď bolo treba. Riadiaci manažér musí zaujímať rozhodujúce stanoviská, ktoré neovplyvnia len dopravu v meste, ale aj chod podniku či život zamestnancov DPMK. Vo vzťahu k mestu, ktoré je objednávateľom dopravy, musí byť náš vzťah korektný a musíme brať do úvahy situáciu, v akej sa mesto nachádza. Je tu však aj cestujúci, ktorý od nás dostáva nehmotný produkt a jeho efektom je prchavá chvíľka spokojnosti, keď autobus dôjde včas a odviezol ho tam, kde mal namierené."

Skryť Vypnúť reklamu

Váš pohľad na dopravu v Košiciach sa bude odvíjať ako pohľad motoristu, alebo človeka, ktorý sa neštíti sadnúť si aj trebárs do električky?

"Môj predchodca sa hrdil tým, že chodil do práce mestskou hromadnou dopravou. Nezastieram, že moja cesta do práce je v pomere 50:50 v závislosti od toho, či sa rozhodnem ráno pre auto, alebo MHD. Je mi jasné, že sa v prostriedkoch verejnej dopravy objavím ešte častejšie a budem vnímať i veci, ktoré som si doteraz až tak neuvedomoval."

Spokojnosť ľudí s dopravou však nie je najväčšia...

"Zmluva s mestom Košice znie na tento rok na 17 miliónov kilometrov. Tým je limitovaná hustota obslužnosti mesta. Začiatkom roka nastala zmena linkového vedenia, bolo veľa ohlasov. Netvrdím, že to je ideálny stav, ale postupom času budeme riešiť určitú filozofiu dopravy. Súčasný stav však je na takej úrovni, že napĺňa potreby, ktoré cestujúci potrebujú."

Skryť Vypnúť reklamu

K väčším zmenám dopravy teda nedôjde?

"K radikálnej obmene momentálne nie, pretože máme v pláne integrovať dopravu v Košiciach. V septembri plánujeme stretnutie na úrovni predstaviteľov ŽSR, SAD a DPMK, kde chceme hovoriť o harmonizácii dopravy na území mesta pre nasledujúci grafikon. Robiť veľké prelinkovanie narýchlo by nemalo význam a ani by sme ho nestihli. Nehovorím, že v budúcnosti sa nebudeme touto vecou zaoberať. Integrovaná doprava ponúka 700 spojov, ktoré ponúka SAD a ľudia ich môžu používať ako zrýchlené spoje. Aj to skvalitňuje dopravu, to si však málokto uvedomuje. Pravdou však je, že sa podcenila informovanosť, či istý typ reklamy v tomto smere."

Začal sa školský rok, dovolenky dostávajú červenú, ľudia sa vracajú do práce.

Skryť Vypnúť reklamu

"Budeme zahusťovať linky, začne zimná rutinná prevádzka. Určité linky budú posilnené, iné zas prevedené inam, no to by som nerád predbiehal. Naši ľudia pripravujú nové cestovné poriadky, dôjde zrejme aj k prevratnej zmene v súvislosti s riešením linky č. 2. Nechceme však predbiehať, urobíme najskôr analýzy. Situácia v Košiciach sa diametrálne zmenila, mesto má obrovský pracovný park v okolí U. S. Steel. Južná trieda, Jazero, Barca, tam prakticky výroba upadla a aj toto musíme brať na zreteľ. Rozrastajú sa obchodné centrá a na toto musíme reagovať. Pri Kauflande sa robí úprava okolo električkovej trate, kde vyrastú nástupné ostrovčeky."

Budete raziť cestu pružnejších reakcií na sťažnosti obyvateľov mesta, ktorým neraz musel stačiť odkaz na štatistiky DPMK, ktorým však málokto z ľudí dôveroval? Veď papier znesie všetko...

"Ideálny stav by bol vtedy, keby sme pristavovali autobusy v čo najmenších časových intervaloch a každý by si po nastúpení do vozidla mohol sadnúť. Každým podnetom sa budem snažiť zaoberať. Ľudia považujú za svoje peniaze kvalitnejšie služby a majú pravdu. Nie je však tajomstvom, že naša kasa prebytkom rozhodne netrpí. Dopravný podnik vyrába stratu, ktorú musíme znášať. Realita je taká, že situácia mesta nie je dobrá a ani kúzelník by nevytvoril zázrak. Nechceme sa poberať cestou nadmerného zaúverovania."

Dopravný podnik každoročne dostáva od Šace finančnú výpomoc, tamojších poslancov však skutočnosť, že mestská časť prichádza o milióny korún, vôbec neteší. Riaditeľ DPMK či váš predchodca museli neraz u týchto ľudí osobne lobovať...

"Nechodíme so Šacou dohadovať dotáciu, my dostávame peniaze od mesta. Je v záujme podniku, aby peniaze, ktoré môžu byť isté, boli aj poistené. Skutočnosť, že sa s poslancami rozpráva vedenie DPMK osobne nepovažujem za prosíkanie, ale za spôsob, ako týmto ľuďom vysvetliť, že tým, že odklepnú tieto peniaze, prispejú ku skvalitneniu dopravy. Šaca si to na druhej strane kompenzuje skutočnosťou, že sa nachádza taktiež v prvom tarifnom pásme."

V súvislosti s revízormi sa veľa hovorí o tom, že neraz obchádzajú problémové trasy, trebárs na Lunik IX, kde vedia, že aj tak nič nezmôžu. Ľudia sa sťažujú, že ide o jednoznačnú diskrimináciu, keďže niekto dostane bez mihnutia oka pokutu, iný sa zas smeje revízorom do tváre.

"Ľudia sa revízora v prípade agresívneho správania čierneho pasažiera jednoducho nezastanú. Od toho sa to všetko odvíja, ľudia sú ľahostajní a keď je revízorkou žena, má opodstatnený strach. Budeme raziť cestu sústredených kontrol na problémových linkách a predpokladám, že pristúpime aj k nejakým zmenám. Pripravujeme zmenu odbavovacieho spôsobu cestujúcich prostredníctvom čipových kariet, a tam dôjde k radikálnej zmene poňatia prepravnej kontroly."

Dôjde k zvyšeniu cien cestovného?

"Pre rok 2003 v návrhu pre magistrát neuvažujeme s úpravou cestovného. Ľudia chcú spravodlivejší tarifný systém, ktorý by umožňoval časové tarify. Cesta zvyšovania cestovného nie je cestou spásy pre Dopravný podnik. Existuje totiž hranica pokiaľ sa to oplatí, a odkiaľ stráca zmena cien význam, pretože dôjde k úbytku cestujúcich. Ja vidím cestu vo väčšom finančnom zapojení sa samosprávnych celkov do procesu dopravy."

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 116
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 002
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 527
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 053
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 000
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 306
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 600
  8. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 559
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 548
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 367
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vošiel do dráhy rušňu, zraneniam podľahol

K tragédii došlo na košickej stanici, zomrel muž z okresu Poprad.

Miesto tragickej udalosti.
Testovanie ľudí bez domova na Bosákovej ulici.

Veterinár napísal Krajčímu. Nechápe, prečo nemôže testovať

Stretol sa aj s prípadom, že tyčinky do nosa ľuďom vkladal masér.

Veterinár najprv Ag testy vyhodnocoval, potom už nemohol.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop