"barabizne" na nábreží Dunaja, ktorá slúžila iba ako sklad kulís, divadlo Aréna a založil tradíciu medzinárodného festivalu Kaukliar.
O našu pantomímu sa začal zaujímať svet, ale Milan Sládek nadchol aj veľa mladých nasledovateľov. Prekvapivo sa však rozhodol odísť. Hlavným dôvodom vraj bola neschopnosť presvedčiť o potrebe tohto menšinového umeleckého žánru Ministerstvo kultúry, ale najmä samotného ministra Kňažka. "Znechutilo ma aj zistenie, že keď chcem byť na Slovensku dobrý, musím patriť k nejakému prúdu. Lenže mňa nezaujímajú politické tendencie podenkového charakteru. Záleží mi na iných - trvalých hodnotách. Už ma unavuje ten neustály boj o prežitie divadla, neustále ospravedlňovanie, vysvetľovanie, zdôvodňovanie. Budem mať 65 rokov. Vlastne ako umelec vraj mám nárok ubrať si vek. Rozhodol som sa teda, že oslávim 55-ku," vyznal sa včera nestor pantomímy Milan Sládek, ktorý je hlavným magnetom Dní slovensko-nemeckého porozumenia. V spolupráci s Goethe inštitútom ich organizuje združenie Feman.
"Som očarený Košicami, najmä ich úžasnou atmosférou. Vychutnal som si ju včera večer v jednej z kaviarenských záhradiek," povedal Milan Sládek, ktorého dnes večer na javisku Štátneho divadla uvidíme po siedmych rokoch v predstavení zloženom z dvoch častí. Najprv to budú ukážky z najzámejších pantomím a potom jednoaktovka Dar. Na druhý deň, teda v nedeľu o 14.30 hodine, uvedie divadlo Milana Sládka klauniádu pre deti "O divnej čiapke".
Predstavenie Dar má v umeleckom živote svojho tvorcu priam osudový význam. Urobil ho ako reakciu na august roku 1968. Zamýšľa sa metaforicky nad naším spolunažívaním so sovietskymi "bratmi". Práve kvôli tomu odišiel v roku 1970 žiť do Nemecka. Princíp vyjadruje obrovské vajce, z ktorého sa vyliahne červený vták, najskôr uberá svojmu chlebodarcovi životný priestor, až ho napokon celkom pohltí.
"Práve Darom som otváral divadlo Kefka v Nemecku v 74. roku, precestoval som s ním celý svet, hral som ho aj v japonskej televízii a keď som po revolúcii prišiel po rokoch do Bratislavy, bolo to prvé predstavenie, ktorým som urobil most medzi mojou nemeckou prácou a prácou na Slovensku," prezradil.
Ten most bol vlastne skutočný. Už aj kvôli tomu, že po emigrácii sa minulý režim snažil doslova vymazať Milana Sládka z dejín. ŠTB nariadila zničiť všetky jeho archívy. Všetky filmy so záznamom jeho práce spálili.
Dnes večer sa teda na javisku Štátneho divadla Košice môžete s umením Milana Sládka stretnúť naživo. Ako uviedol riaditeľ Slovensko európskej kultúrnej spoločnosti FEMAN Eduard Buraš, podarilo sa toto predstavenie zorganizovať aj preto, že k spolupráci získal významných partnerov, predovšetkým Veľvyslanectvo SRN na Slovensku a Goetheho inštitút v Bratislave.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári