bol totiž spustený toľko proklamovaný systém čipových kariet. Tohto roku sa teda pred výdajňami lístkov či preukazov SAD rady netvorili.
"Všetkých študentov sme prostredníctvom letákov, ktoré boli vyvesené v každom autobuse i na stanici, upozornili na zmenu. Už od polovice augusta si teda mladí ľudia vyzdvihovali na stanici tlačivá, ktoré mali potvrdiť v škole. Následne ich doniesli vyplnené k nám a do dvoch dní sme im čipovú kartu vystavili. Stačil občiansky preukaz a poplatok 150 korún za kartu. Ten sa od októbra však o dvadsať korún zvýši," hovorí dopravný námestník SAD Ing. Ján Štofančík (na snímke).
Ako dodal, následkom zavedenia čipových kariet odpadne povinnosť žiakov každý rok sa špeciálne registrovať v priestoroch stanice a vybavovať si žiacke preukazy. Navyše, každý zo študentov nad 15 rokov získava prechodom na nový spôsob úhrady cestovného aj 5-percentnú zľavu z každej cesty. Čipová karta však slúži naraz na dve veci.
"Slúži ako mesačník, ak si ju študent nabije vo výške mesačného kreditu potrebného pre trasu, ktorú využíva. Minimálny kredit je pritom 50 Sk, maximálny tisíc korún. Ak si však nabije kredit vo väčšej výške, môže cestovať, kam sa mu zachce, avšak len v autobusoch Košickej dopravnej spoločnosti. Karta teda slúži i ako elektronická peňaženka. Navyše môže kartu použiť aj na zakúpenie cestovného lístka tak pre seba, ako aj iného cestujúceho. Karta je totiž prenosná a môže ju využiť ktokoľvek, dôležité je, aby obsahovala dostatočný kredit."
Skutočnosť, že je karta prenosná, však máta nejedného cestujúceho. Veď v prípade, že kartu stratí, môže ju ktokoľvek zneužiť a jej kredit precestovať.
"Môže sa to stať, na druhej strane je však dôležité, aby nám cestujúci stratu oznámil. V takomto prípade dokážeme na základe čísla karty zablokovať jej platbu. Ani to však nejde tak jednoducho a okamžite. Softvér v strojčekoch zabudovaných v autobusoch sa totiž obnovuje vždy až po príchode autobusu do domovskej stanice."
Dobíjať kredit na karte môže cestujúci v každom z autobusov i na stanici. Pritom sám rozhodne, kedy kredit minie. Nový systém však so sebou nesie i rad tzv. detských chorôb, ktoré bude podľa J. Štofančíka potrebné doliečiť.
"Stávajú sa prípady, že si človek dobije kredit v autobuse, ten sa mu zapíše na kartu, ale vodičovi sa na displeji ukáže, že operácia nebola úspešná. Nezoberie teda hotovosť a po príchode na stanicu má manko. Je to však ojedinelé a vždy, keď sa zavádzajú nové veci, je potrebné takéto muchy vychytať. Viete, vodiči veľkú dôveru voči tomuto zatiaľ nemajú, predsa len boli radšej, keď zobrali hotovosť a mali peniaze vo vlastnej peňaženke."
Na druhej strane by systém čipových kariet mal konečne zamedziť neúmernému falšovaniu žiackych preukazov, ktoré tým stratili platnosť. Čipová karta sa vraj zneužiť tak jednoducho nedá.
"Veríme tomu, veď kto by chcel vyrobiť falzifikát, či si ju špeciálne dobiť, musel by mať údaje od výrobcu. Navyše, my vieme, kedy je ktorá karta naplnená kreditom a naopak, koľkokrát z nej kredit ubudne. Z takejto štatistiky potom nie je ptoblém zistiť, či niekto podvádza, alebo nie."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári