nenáročné artefakty, prispievajú významnou mierou k dokumentácii roviny kultúrnej histórie nášho mesta, akým je divadlo so svojím repertoárom. Práve na týchto plagátoch sa nám zachovali stovky známych mien interpretov divadelných žánrov zo všetkých kútov Európy i sveta. Podľa mena tak poznáme vyše 500 principálov, divadelných riaditeľov či správcov, ktorí na naše územie priviedli svoje divadelné spoločnosti.
V pravidelnej Zbierke mesiaca si práve jeden z týchto plagátov vybral riaditeľ Štátneho divadla v Košiciach Mgr. Peter Himič. "Vyučujem dejiny slovenského divadla na filozofickej fakulte v Prešove, som preto rád, že som svojím výberom mohol verejnosti predostrieť, kam až siaha naša divadelná história. Mnohí ľudia ani nevedia, že Košice patrili k veľmi frekventovaným mestám, kde sa stretávali divadelné spoločnosti. Tunajšie divadlo bolo postavené ako šieste v Uhorsku a prvá premiéra v ňom bola odohraná 1. apríla 1790," hovorí Peter Himič.
Najstarší plagát z uvedenej zbierky je datovaný šesť rokov po začatí jeho fungovania. Obsah jednotlivých plagátov, bolo ich asi 90 ročne, nám pomáha vytvoriť si ucelený obraz o repertoári divadelných sezón v Košiciach najmä v rozmedzí rokov 1890 až 1920.
Plagáty sú vytlačené väčšinou na rôznofarebnom jemnom papieri. Unikáty, z ktorých jeden si do svojej zbierky vybral i riaditeľ Himič, boli tlačené na hodvábe. Odzrkadľuje tak vysoké kritérium vnímania umenia vtedajšou spoločosťou. "Tento plagát je vôbec jedným z prvých, z roku 1796. Je v nemčine a avizuje predstavenie Dievča z Marienbourgu. Ide o divadelnú spoločnosť Franca Wasbachena a práve tento plagát je jedinou zmienkou na Slovensku, ktorý dokladuje účinkovanie tohto riaditeľa u nás," vysvetľuje Peter Himič.
Ďalšie dva plagáty vybraté riaditeľom divadla sú z roku 1816 a 1834. Po prvýkrát sa v technike ich spracovania použila farba na ručnom papieri a sú bohaté na informácie, možno až na úrovni dnešného bulletinu. "Dnes plní plagát ako informačnú, tak aj estetickú funkciu, tá druhá možno prevažuje nad prvou. Žiaľ, v súčasných podmienkach tento artefakt zostáva na konci rozpočtu. Niekedy naň peniaze nezostanú vôbec. Je to škoda, pretože má nepopierateľný zmysel. Navyše je častokrát jediným hmatateľným spojivkom s obdobím, kedy sa to-ktoré predstavenie v divadle uskutočnilo," dokončí Peter Himič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári