uhradia majiteľom aspoň čiastočne spôsobenú škodu, mnohí z nich sa určite rozhodnú radšej svoje auto predať a kúpiť si nové. Dá sa preto očakávať pretlak na trhu ojazdených vozidiel. V susedných Čechách sa už objavili autá zo zaplavených oblastí. Predajcovia ojazdených áut ich vykupujú za minimálne ceny a po opravách s výrazným, až niekoľkonásobným ziskom odpredávajú. Česká colná správa preto už zvažuje prijatie určitých opatrení. Ak ich zavedie, reálne hrozí, že sa zahraniční predajcovia budú snažiť umiestniť autá na ďalších blízkych trhoch. Vystáva preto obava, že tieto autá môžu zaplaviť aj náš trh. Sondovali sme, ako vyzerá situácia u nás medzi niekoľkými košickými predajcami ojazdených áut.
"Priamo zo zahraničia autá nevykupujeme, berieme ich len od slovenských majiteľov," povedal nám vedúci košickej pobočky spoločnosti Darex Pavol Hasaralejko. "Samozrejme, ak si niekto dovezie takéto auto zo zahraničia a príde k nám s ponukou na jeho kúpu, tak posúdime jeho stav a ak bude adekvátna cena, tak ho zoberieme. Máme aj vlastnú dielňu, kde môžeme prípadné potrebné opravy uskutočniť."
Podobne len od slovenských majiteľov vykupujú autá aj v autobazáre RT Car. "Ak príde majiteľ auta, ktoré doviezol zo zatopených oblastí, prezrieme ho, a ak sa nám bude páčiť cena, tak ho zoberieme," uviedol majiteľ autobazáru Róbert Timko. Opýtali sme sa ho aj na to, aké škody môže voda na vozidle napáchať. "Predovšetkým sa môže poškodiť elektronika, prípadne riadiace prvky, ale takéto závady sa prejavia okamžite."
Majiteľ autobazáru BP Košice Peter Barger uviedol, že nemajú problém doviezť autá aj priamo zo zahraničia. "Ceny by však museli byť zaujímavé," zdôraznil.
O špecifikáciu možných rizík pri kúpe zatopeného auta sme požiadali Imricha Vlasatého, autorizovaného predajcu vozidiel značky Seat, ktorý sa zaoberá výhradne predajom nových áut, a tak jeho názor možno považovať za nezaujatý. "Je veľa vecí, ktoré sa môžu v dôsledku zatopenia auta na vozidle pokaziť. Elektronika, motor, katalyzátor môže zaniesť špina, svetlá a reflektory môžu byť poškodené, voda sa môže dostať aj prakticky do celej karosérie, poškodené môžu byť sedadlá. Je síce pravdou, že opraviť sa dá všetko, ale ak dôjde k poškodeniu motora, pomôže už len jeho výmena."
Zaujímalo nás, ako môže bežný klient zistiť, či ojazdené auto, ktoré chce kúpiť, bolo zatopené. "Najlepšie je dať auto odborne posúdiť príslušnému značkovému servisu, aby sa predišlo prípadným skrytým vadám, ktoré sa môžu prejaviť s odstupom času až počas samotnej prevádzky vozidla. Laik môže prípadné závady zistiť len veľmi ťažko. Už pri samotnej vizuálnej prehliadke však treba detailne skontrolovať aspoň sedadlá, koberčeky a kufor."
Česká colná správa údajne pripravuje opatrenia na zamedzenie dovozu takýchto vozidiel zo zahraničia. Zaujímalo nás, či slovenskí colníci neuvažujú o podobnom kroku. Informoval nás námestník riaditeľa košického colného úradu Mgr. Stanislav Medvec. "Zatiaľ sa aspoň v našej spádovej oblasti nevyskytol ani jeden prípad dovozu auta z nedávno zatopených oblastí. Myslím, že nie je potrebné zo strany colnej správy prijímať nejaké zvláštne opatrenia. Auto vážne poškodené záplavami je možné previezť cez hranicu rovnako, ako auto poškodené napríklad pri havárii. Pri určovaní colnej hodnoty, z ktorej sa vypočítava výška cla, sa berie do úvahy aj stupeň poškodenia vozidla. Je možné dovážať dokonca aj nepojazdné autá. Predpokladám, že ak by bol záujem o dovoz takýchto áut, záujem bude najmä o novšie značky. Pri určovaní colnej hodnoty sa však berie do úvahy aj vek vozidla," uviedol S. Medvec.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári