Na január tohto roka bol stanovený termín rekonštrukcie staničnej budovy. Ten nielenže padol, ale náhradný je v nedohľadne. Dôvod? Kríza.
Vlani v apríli sme informovali o tom, že železničná stanica sa začne opravovať začiatkom tohto roka. "Ak pôjde všetko podľa plánu, rekonštrukcia môže začať v januári 2009. V záujme ŽSR je, aby potom práce prebehli počas niekoľkých mesiacov," vyjadrila sa vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Takmer polovicu roka 2009 máme pomaly za sebou a stanica vyzerá rovnako. Plány podľa všetkého niečo zabrzdilo a ani s ďalším termínom na rekonštrukciu to nevyzerá ružovo.
"ŽSR plánujú prostredníctvom investora rekonštrukciu prenajatých priestorov v železničnej stanici Košice - prijímacia budova, pod názvom ´Stavebné úpravy železničnej stanice Košice´," povedala nám Zuzana Chalupová z odboru komunikácie ŽSR. "Tá obsahuje rekonštrukciu hlavných priestorov odchodovej a príchodovej haly vrátane obchodných a prislúchajúcich priestorov. Začiatok rekonštrukcie železničnej stanice v Košiciach je plánovaný na druhý polrok 2009. ŽSR stále počítajú so zapojením súkromného investora do obnovy tejto stanice, lebo nemajú dostatok vlastných zdrojov na jej financovanie. Konkrétny investor ale nie je v súčasnosti známy." Okrem toho, že nie je známy investor, plány na rekonštrukciu brzdí aj hospodárska kríza. "ŽSR v súčasnosti analyzujú výsledky ekonomickej a právnej previerky stavu stanice. No momentálna kríza a problémy so získaním finančných prostriedkov investorov môžu ovplyvniť celý proces z hľadiska rozsahu i z hľadiska časovej realizácie."
Ak sa teda nájde dostatok financií plus súkromný investor, rekonštrukcia staničnej budovy by sa mohla začať ešte tento rok. Železničná stanica svoj charakter po modernizácii nezmení. Po jej rekonštrukcii prídu na rad nástupištia a podchody i celé koľajisko v areáli stanice. "Zásadnou zmenou bude vybudovanie ďalších ostrovných nástupíšť, čím sa zruší kolízny prístup cestujúcich k vlakom na jestvujúce nástupištia, prístupné v úrovni koľají. Berúc do úvahy výstavbu nových ostrovných nástupíšť č. III a IV. je zrejmé, že ich vybudovanie si vyžiada rozsiahlu rekonštrukciu koľajiska. Vzhľadom k oprave nástupíšť čaká modernizácia a oprava aj podchody. Tie sa predĺžia až k novovzniknutému nástupišťu IV. s riešením bezbariérového prístupu imobilných cestujúcich výťahmi k nástupištiam č. II, III, IV. Tiež sa predĺži aj batožinový tunel k nástupištiam č. III a IV. "
V súčasnosti generálny projektant predmetnej stavby spracováva dokumentáciu pre vydanie stavebného povolenia. Celkové náklady na stavbu nástupíšť a podchodov by mali byť 348,4 mil. eur (10,497 mld. Sk) bez DPH. Keďže však koľajnice, podchody a nástupištia prídu na rad až po rekonštrukcii budovy, termín je predbežne stanovaný po roku 2015. Nástupište č. III, ktoré je už dlhší čas označované ako dočasné, si toto označenie ešte niekoľko rokov ponechá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári