KOŠICE. Finančná kríza zanechala svoju stopu v správaní potencionálnych dovolenkárov, ktorí si teraz kľučky v cestovkách nepodávajú tak ako po iné roky. Pri výbere miesta oddychu sú opatrnejší.
Ľudia sú opatrnejší
"Ľudia viac zvažujú, prejdú si celé mesto a vrátia sa k nám aj trikrát," vysvetlila vedúca košickej pobočky CK Satur Gabriela Sutórisová. Podľa nej dôsledky krízy je zatiaľ privčas hodnotiť, júnové termíny vraj majú komplet vypredané. "Ak určitá skupina nemá na dovolenku, možno necestuje vôbec," myslí si.
V CK Ruefa Reisen však už začiatkom roka zaznamenali pokles predaja. "Urobili sme potrebné opatrenia, napr. šetrenie nákladov a ponuku neustále prispôsobujeme meniacej sa situácii na trhu CR," povedala konateľka Anna Vargová.
V CK Koala takisto zaznamenali "nižší celkový dopyt". "Klesol nám predaj o 15 až 20 percent," informoval jej riaditeľ Oliver Kluch.
Turecko má úspech
Východniari, ktorých kríza neodradila, stavajú pri výbere dovolenky väčšinou na istotu, vyberajú si rokmi overené miesta oddychu. Medzi ne patrí najmä Bulharsko, ale aj Grécko. Mimoriadnej obľube sa teší Turecko: "Najväčší záujem je o Turecko, pretože klienti oceňujú výbornú úroveň služieb za adekvátnu cenu a o grécke ostrovy napr. Rhodos, Zakynthos," zhodnotila Vargová.
Individuálne do Chorvátska
Dovolenkychtiví stále nezanevreli ani na "slovenské more" v Chorvátsku. "Vyberajú si ho tí, ktorí neradi lietajú a majú radi individuálnu dovolenku. Nie je to trhák, ale tradičný cieľ," vysvetlila Sutórisová. Tvrdí, že záujem o zájazdy je u nich rovnomerne rozložený. K tradičným cieľom sa už radí i Egypt. "Tí, ktorí ho poznajú a nevadí im arabský svet, tam chodia opakovane." V CK Koala tours je v kurze aj Španielsko.
Prasacia chrípka nestraší
Menej sa predávajú exotické destinácie, aj keď cestuje sa na Kubu, Maledivy, Seychelly, Maurícius či do Thajska, Dubaja, Dominikánskej republiky a ďalších. Mexiko teraz z pochopiteľných dôvodov nepatrí medzi vychytené destinácie. Podľa cestoviek sa však ich klienti pracacej chrípky neobávajú.
"Každý si uvedomuje, že na to sa dá pripraviť. Tým, že nebudeme cestovať, tak sa chrípke nevyhneme," zhodnotila Sutórisová. "Ak Ministerstvo zahraničných vecí SR odporučí obmedziť niektoré cesty, budeme to rešpektovať."
All inclusive v móde
Ľudia majú vraj tie isté požiadavky ako po iné roky, uprednostňujú leteckú dopravu a all inclusive služby. V Sature klesol záujem o autobusy, v Koale sa "asi pol na pol" predávajú letecké a autobusové zájazdy. "Klienti si obľúbili zájazdy so službami all inclusive prípadne s polpenziou v troj- a štvorhviezdičkových hoteloch, leteckou dopravou a radi si pre poznávanie krajiny požičajú auto," uviedol Kluch. Cenový rozdiel medzi polpenziou a all inclusive je zvyčajne minimálny, doplnková strava by stála viac. Úplne bez stravy sa cestuje hlavne do Bulharska či Chorvátska.
Last minute bude menej
Ponuka last minute zájazdov však bude nižšia. Tohto roku sa zrejme neoplatí spoliehať na náhodu, pretože zájazdov bude celkovo menej.
"Počet ponúk sa výrazne znížil oproti minulému roku aj preto, že cestovky očakávali pokles pod vplyvom krízy a negatívneho vývoja ekonomiky a nenakontrahovali také kapacity ako v minulosti," uviedol Kluch. Kapacity asi dodatočne dokupovať nebudú.
Pripustila to i Sutórisová: "Môže sa stať, že last minute nebude. Zatiaľ na jún máme vypredané, ale vždy sa dá niečo nájsť."
Novinkou je skladačka či kreditka
Ešte stále novinkou sú tzv. skladačkové pobyty, najmä vo veľkomestách. "Podľa želania klienta vieme zostaviť dovolenku z ponuky leteniek, ubytovania a ďalších služieb," vysvetlila Vargová. Stúpa vraj i počet klientov, ktorí si pobyt rezervujú cez internet, platia prevodom a cestovné doklady obdržia emailom alebo poštou.
V Koale ponúkajú špeciálnu Dovolenkovú kartu. "Je to medzinárodná kreditná karta, ktorá vracia tri percentá zo zaplatenej sumy kdekoľvek," vysvetlil Kluch.
Dovolenka na Slovensku
Predaj slovenských pobytov takisto klesá. "Záujem je, ale o niečo menší ako po iné roky," uviedla marketingová špecialistka spoločnosti Sorea Beáta Töröková. "Ľudia sa nám asi kvôli financiám prihlasujú väčšinou na poslednú chvíľu." V cestovných kanceláriách je predaj nízky, klienti sa ozývajú individuálne. V liečebných kúpeľoch zaznamenali 10-percentný pokles. V niektorých trojhviezdičkových hoteloch aj 30 percent. V lete sa u našincov obľube tešia Vysoké Tatry, ale dopyt je i po termálnych kúpaliskách a akvaparkoch.
"Každý si pomáha tak ako vie, lebo zo štátu je pomoc minimálna," dodala Töröková s tým, že čakajú na opatrenia vlády.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári