KOŠICE. Samospráva Jazera dlhodobo poukazuje na nepriaznivú dopravu, spísala dve petície, mestu a DPMK podala viacero interpelácií.
Starostka: Naddimenzovali kapacitu
"Situácia v MHD je katastrofálna. Pripravované zmeny neveštia pre Jazerčanov nič dobré," uviedla starostka Anna Jenčová (HZDS). Nesúhlasí s výsledkami prieskumu, na základe ktorého sa nové linkové vedenie MHD navrhovalo.Tvrdí, že spoje využíva viac ľudí, ako uvádza prieskum DPMK. Prieskumné zastávky totiž podľa nej boli na konci, na začiatku sídliska, pri VSS a na Južnom nábreží pri gymnáziu. "Prieskum nebral do úvahy ľudí, ktorí cestujú v rámci Jazera a na Opátske. "Urobili si prieskum sami pre seba a sami sú spokojní s novým linkovým vedením," vyjadrila sa.
Starostka poukázala aj na to, že DPMK vychádzal z naddimenzovanej kapacity. Pracoval s koeficientom k8, podľa ktorého stopercentná obsadenosť znamená 8 osôb na meter štvorcový. "Je to absolútne neprijateľné, pretože tam sa už nedá dýchať. Posudzovať obsadenosť takto a hovoriť, že 36-percentná vyťaženosť sú vlastne prázdne spoje, je nezmyselné tvrdenie. Pritom to znamená, že na metri štvorcovom cestujú traja ľudia."
Podľa DPMK bol ich prieskum v súlade s metodikami, používanými u dopravcov na Slovensku i v Česku. "Údaj o obsaditeľnosti vychádza z oficiálnych údajov výrobcov vozidiel. Napriek tomu DPMK úpravy nastavuje tak, aby neboli vozidlá obsadené na viac ako 75 percent," povedal riaditeľ úseku dopravy DPMK Michal Dekánek.
DPMK dali známku 3,62
Samospráva Jazera sa rozhodla urobiť vlastný prieskum. Do schránok poroznášali dotazníky. Obyvatelia v ňom spokojnosť so súčasnou dopravou ohodnotili v škále od 1 do 5 priemernou známkou 3,62. Za najvyužívanejšie smery označili Námestie osloboditeľov, Námestie Maratónu mieru a železničnú stanicu. Až 43,5 percenta žiada vrátiť linky 19 a 27 na pôvodné trasy, 16,8 percenta chce vrátiť spojenie severnej časti sídliska, ktorá nie je pokrytá električkou, s Námestím osloboditeľov, 13 percent chce spojenie s Furčou a 9,4 percenta požadovalo zastavovanie spoja 52 na zastávke Rovníková."Za povšimnutie stojí, že zo 7-tisíc oslovených domácností sídliska sa do prieskumu zapojilo 852, teda iba 11 percent," reagovala hovorkyňa DPMK Monika Murová.
Žiadajú zmeny
Podľa samosprávy z vyhodnotenia prieskumu vyplýva, že návrh nového linkového vedenia nekorešponduje s požiadavkami občanov. Za najpálčivejší problém považuje dopravné riešenie severnej časti sídliska, býva tam podľa evidencia obyvateľstva 4 500 ľudí. Ak sa odtiaľ chcú dostať na Námestie osloboditeľov, musia prechádzať aj 500 metrov od zastávky električky k zastávke autobusu cez nezastavanú oblasť popod most okolo osady Nižné Kapustníky.Mestská časť chce, aby zrýchlený spoj 52 išiel cez Južné nábrežie. Okrem toho chce zachovať električku č. 3, ktorá by po novom mala premávať iba v rannej špičke a aby autobus 54 opäť zachádzal na sídlisko.
DPMK: Vychádzame Jazeru v ústrety
"DPMK musí zohľadňovať požiadavky všetkých mestských častí, nemôžeme vyhovieť separátnym požiadavkám jednotlivcov či jednej mestskej časti na úkor iných. Už sme zapracovali do optimalizácie linkového vedenia takmer 100 pripomienok," uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.O tom, že DPMK venuje Jazeru pozornosť, svedčí vraj to, že rekonštruujú električkovú trať. "Zachovali sme tiež niektoré spoje linky 52, s ktorými sa pôvodne neuvažovalo. DPMK zabezpečí aj lepšiu obsluhu severu sídliska priamymi spojmi do U. S. Steel," povedal M. Dekánek. "Električkovú dopravu v meste neobmedzujeme. Na linkách, ktoré by podľa návrhu mali jazdiť, zlepšujeme intervaly medzi spojmi. Práve to bolo jednou z požiadaviek, ktorú nám zaslali obyvatelia Jazera. Mrzí nás problematický prístup k niektorým zastávkam MHD, avšak chodníky nespadajú do kompetencie DPMK."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári