KOŠICE. Podľa Stanislava Macka zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr pristúpili cestovky k redukcii počtu letov kvôli ekonomickej situácii. Dopredu odhadnúť záujem o dovolenky bolo na jeseň, keď sa sezóna pripravovala, ešte nemožné.
"Ku redukcii letov prikročili cestovné kancelárie až na základe dopytu v prvých mesiacoch roku 2009," uviedol. "Preto došlo ku spájaniu letov niektorých cestovných kancelárií do jedného lietadla a jedného termínu."
Závisia od hlavných chartererov. Subchartereri, čo môžu byť tak chartereri, ako aj menšie cestovky, sa im časovo prispôsobujú. Už by však mali byť známe všetky zmeny termínov odletov z Bratislavy aj z Košíc.
Termín nepoistia
Pri zmene termínu musí v prvom rade zostať zmluvne dohodnutá dĺžka zájazdu nezmenená. Všetky podrobnosti o dovolenke, teda aj túto zmenu, má cestovka klientovi oznámiť aspoň sedem dní vopred. Napriek tomu sa každý z pracovných či iných dôvodov nedokáže prispôsobiť novým dátumom. Poistiť sa proti takejto situácii však nedá. V poistení storna v rámci komplexného poistenia totiž nie je zahrnuté storno v súvislosti so zmenou odletu.
Storno by pýtať nemali
Odstúpiť od zmluvy by sa pri nevyhovujúcej zmene termínov mohlo klientovi podariť bez zaplatenia pokút. Podľa zákona sa tak dá v prípade, keď cestovka zmenila podstatnú podmienku zmluvy. "Tie sú spravidla obsiahnuté vo všeobecných podmienkach pre zájazd, ktoré publikuje cestovná kancelária v katalógoch alebo sú súčasťou zmluvy," vysvetlil Macko. "Cestovné kancelárie riešia zmeny termínov priamo s klientmi, s ktorými už podpísali zmluvy o zájazde a vzhľadom na vzniknutú situáciu sú určite ústretové voči klientom," myslí si.
Sťažujte sa najprv v cestovke
Cestovka by teda mala hľadať možnosti, ako zákazníkovi vyhovieť, a to nielen ponukou nového termínu toho istého zájazdu, ale aj ponukou iného zájazdu. V prípade, že sa vhodné riešenie nenájde, môže ešte na dovolenku vycestovať náhradník. O tom musí byť cestovná kancelária informovaná písomne.
Prípadné sťažnosti má klient riešiť v prvom rade s cestovkou. Ak nepochodí, môže podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo obrátiť sa na súd.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári