Obchádzajú ho cez križovatku Prešovská - Sečovská, kde sa potom tiež tvoria kolóny, rovnaká situácia je i na nadväzujúcich ťahoch. Niektorí vynaliezavci obchádzajú Jazero po okolitých obciach. Zlá správa je, že zápchy sa tak skoro minulosťou nestanú, Národná diaľničná spoločnosť plánuje ukončenie prác až v októbri.
KOŠICE. Škrípajúce brzdy, zápach spálených spojok, nervózne vytrubovanie a hromženie šoférov. Zápchy v takmer celom meste spôsobila čiastočná uzávierka dvoch zo štyroch jazdných pruhov na moste VSS - Nižné Kapustníky. Ľudia ani samospráva spočiatku netušili, čo sa deje, keďže rekonštrukciu robí Národná diaľničná spoločnosť.
NDS: Opravy sú kvôli bezpečnosti vodičov
NDS neplánuje opatrenia na zabezpečenie priechodnosti. "Akékoľvek iné riešenia by značne predražili a zároveň predĺžili čas čiastočnej uzávierky," vyjadril sa jej hovorca Marcel Jánošík. Uzávierku naplánovali v termíne "od 21. 6. 2009 do 23. 10. 2009". Chcú meniť mostný zvršok až po nosnú konštrukciu a urobiť sanáciu spodnej stavby a podhľadu nosnej konštrukcie.
"Technický stav mosta bol nevyhovujúci a bola preto potrebná komplexná oprava," uviedol Jánošík s tým, že ju zafinancuje NDS. Obchádzka podľa nich nie je potrebná, keďže premávku obojstranne presmerovali. "Prosíme vodičov o trpezlivosť a disciplinovanosť. Opravy sú realizované pre vodičov a hlavne pre ich bezpečnosť," dodal hovorca.
Zdržíte sa aj hodinu
Ako sa však v praxi ukázalo, rekonštrukcia spôsobila dopravný kolaps. Obmedzuje najmä Jazerčanov. Na Slaneckej sa v raňajších a poobedňajších hodinách stále tvorili kolóny, teraz na jej prechod potrebujú priam božskú trpezlivosť. Zdržanie môže v špičke predstavovať aj hodinu, motoristi majú z toho nervy na dranc.
"Ak sa chcem ráno dostať cez Jazero, musím vyraziť o hodinu skôr. Ale ani to nemám isté, že prídem načas! Dúfal som, že to budú robiť len pár dní. Ako mám teraz chodiť do roboty? Alebo sa rovno mám presťahovať? Jednoznačne sa to nedomyslelo," rozčuľoval sa vodič Štefan, ktorý cez Jazero chodí každý deň. Využíva však i obchádzky.
Slanecká neprejazdná
Včera ráno sme sa preto vybrali zmapovať dopravnú situáciu. Na Slaneckej, ktorá slúži i ako zberná komunikácia pre Košice-okolie, sú odstavené semafory. Autá sa aj tak takmer nehýbali. Súvislá kolóna siahala od Krásnej až po VSS. Vodiči sa ani nevedeli zaradiť zo sídliska na hlavnú. Ďalšie vozidlá čakali pred mostom z Južného nábrežia a Opátskeho v rade siahajúcom až po Bytový podnik! V opačnom smere to vyzeralo rovnako. Ďalšie problémy vznikali pripájaním sa na most z vedľajších ciest. Dopravu v týchto miestach organizujú policajti. Premávku cez samotný most riadia prenosné semafory, ktoré striedavo púšťajú v oboch pruhoch naraz jeden, potom druhý smer.
Polícia: Použite iné cesty
Krajský dopravný inšpektorát preto žiada vodičov o ohľaduplnosť, disciplinovanosť, rešpektovanie cestného signalizačného zariadenia, ako aj dopravného značenia. Upozorňujú aj na striedavé radenie pred zúžením vozovky.
"Navrhuje využiť pre osobnú dopravu aj iné komunikácie, napr. v smere od Prešova - Zelený dvor, smer Košice - Seňa - štátna hranica, využiť okruh mesta cez ulicu Hlinkova, Trieda KVP, Červený rak s napojením na štátnu cestu l/50," uviedla krajská policajná hovorkyňa Jana Mesárová.
Vodiči našli obchádzky
Samotní vodiči sa už aj tak mostu všemožne vyhýbajú. Prechádzajú radšej cez Opátske na Sečovskú - Prešovskú, ktorá je následkom toho tiež preťažená. Z križovatky smerom do centra siahala kolóna od rázcestia Prešov - centrum až po svetlá na Palackého. Zápchy boli i z Južného nábrežia do centra. Niektorí sa vybrali smerom na Prešov popod Furču, odniesla si to tak i Hlinkova a Watsonova.
Most a Jazero obchádzajú i po blízkych obciach. Jazdia cez Barcu, Valaliky, Geču, Čaňu, Ždaňu, Nižnú Myšľu do Krásnej. Táto asi 16 km trasa zaberie približne štvrťhodinu. Kreatívnejší motoristi prišli i na inú kratšiu, len desaťminútovú obchádzku. Z Furče za benzínkou bočia doľava na Sady nad Torysou a pred Košickou Poliankou doprava cez most do Krásnej.
Pomohol by obojsmerný prejazd
O vyjadrenie ku kolapsovej doprave sme požiadali dopravného experta.
"Z môjho pohľadu by sa situáciu podarilo zmierniť tým, že by vozidlá nezastavovali striedavo z obidvoch jazdných pruhov raz v jednom a potom v druhom smere. Semafory, ktoré riadia teraz dopravu na moste, sú absolútne nefunkčné, motoristi ich nerešpektujú a neboli by potrebné, keby bola obojsmerná premávka na moste. Skrátiť kolóny by pomohlo, keby sa doprava nasmerovala do jedného jazdného pruhu. Prejazdný by bol v každom smere jeden jazdný pruh. Vozidlá by sa radili zipsovaním z dvoch do jedného pruhu z oboch smerov ešte pred mostom a po ňom by sa prechádzalo stále obojsmerne. Považujem to za optimálnejšie riešenie, ako je teraz. Dočasné dopravné značenie o tom, že na ceste sa pracuje, je nedostatočné," navrhuje riešenie dopravný inžinier Pavel Titl.
Podľa P. Titla by sa doprava mala odkloniť aj na Južnú triedu. Jedným z riešení je v čase špičky odstaviť aj kamiónovu dopravu z Maďarska, čo by značne zmiernilo kolapsové situácie. "Stojí aj Prešovská a teraz sa potvrdzuje to, že nebolo veľmi dobré riešenie ponechať dopravu v dvoch pruhoch od Sečoviec a jeden od Prešova. Prejavuje sa to upchatím Prešovskej a následne aj Hlinkovej ulice," dodal dopravný inžinier.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári