. A to pritom kultúra patrí medzi oblasti, ktorú od začiatku svetovej krízy poznačil pokles záujmu verejnosti azda najviac.
Po štyroch desaťročiach sa tento rok ŠFK rozhodla omladiť svoj orchester. Dvaja zo zakladajúcich členov odišli, kolektív bolo treba doplniť o nové tváre najmä na prioritných postoch. "Preto sme mali v máji konkurz, po 20 rokoch azda najväčší, na obsadenie niekoľkých sláčikových a dychových nástrojov. Prihlásilo sa 22 záujemcov, dokonca dvaja až z Bratislavy, a čo je dobré, šlo všetko o kvalitatívne veľmi dobrých hráčov. Myslím si, že je to aj vďaka tomu, že ŠFK urobila v posledných rokoch veľa pre to, aby sa jej dobré meno dostalo do povedomia verejnosti," myslí si J. Klein.
O úspešnosti 40. sezóny ŠFK hovoria podľa jej riaditeľa aj štatistiky. V porovnaní s predošlou sezónou zaznamenali na vlastných akciách nárast v priemere o 109 návštevníkov na akciu (vlani 438, teraz 546). Pri nezmenenom počte 48 koncertov a nezmenenej výške vstupného pribudlo do kasy takmer o 12-tisíc eur viac (vlani 24,6 tisíca eur, teraz 36,5 tisíca eur). "Myslím si, že ľudia si začínajú uvedomovať, čo je pravá kultúra a čo je lacné umenie. Som rád, že k akejsi ´výchove´ verejnosti prispela svojou troškou aj ŠFK," povedal J. Klein. Aj preto túto sezónu pokladá za veľmi vydarenú. Nárast návštevnosti i tržieb v čase svetovej krízy označil za famózny úspech.
Kým riaditeľ ŠFK sa venoval skôr ekonomike, dramaturgička Mgr. Mária Kornucíková vyzdvihla tie projekty 40. sezóny, ktoré vyvolali kladnú odozvu laickej aj odbornej verejnosti a mnohé boli v rámci Európy unikátne. "Spomeniem aspoň multimediálny projekt ´Severná ruža – hudba Puškinovej poézie´, v ktorom došlo k spojeniu troch druhov umenia (hudobného, filmového a dramatického). Tento projekt sme ponúkli aj školám, u ktorých mal vynikajúcu odozvu. Efektným a pôsobivým predstavením bol večer s názvom ´Balet vo filharmónii´, ktorý úžasne skĺbil balet na choreografiiu Ondreja Šotha s hudbou Ravelovho Bolera.
Pre divákov nemenej atraktívny bol aj projekt "Petra Janů spieva Gershwina", na ktorom, hoci bola zdravotne indisponovaná, predviedla česká speváčka mnoho zo svojho umenia. Zaujalo aj netradičné podanie operety s trefným komentárom herca Ivana "Tuliho" Vojteka. A do tretice, projekt "Od pesničky k jazzu", na ktorom sa autorsky podieľal Marián Čekovský a Adrian Harvan. Pätnásť ľudových piesní upravili pre symfonický orchester ŠfK a džezových hudobníkov tak, ako ich ešte nikto nezahral.
Po zakúpení koncertného krídla najlepšej značky na svete Steinway&Sons mu ŠfK venovala jeden hudobný večer, kde v košickej premiére zaznel Koncert pre tri klavíry od W. A. Mozarta. ŠfK v rámci 40. sezóny pozvala do Košíc aj umelcov svetovej úrovne, ako napríklad Magdalénu Koženú, Adrianu Kučerovú, či Václava Hudečka. "Vyzdvihnúť by som chcel aj fakt, že pokračujeme v organizovaní troch festivalov," pokračuje J. Klein. "Medzinárodného organového festivalu I. Sokola, Festivalu súčasného umenia a Košickej hudobnej jari. Čo sa týka posledne menovaného - pri poklese koncertov z desať na deväť sme zaznamenali nárast návštevnosti oproti minulému roku o tisíc návštevníkov a tržieb až o sto percent."
Čo si riaditeľ ŠFK veľmi cení, bol fakt, že aj napriek miernemu zníženiu rozpočtu nemusel kvôli kríze prepustiť ani jedného zamestnanca a zrušiť ani jednu naplánovanú akciu. V januári nastolili šetriaci režim, ktorý sa však v žiadnom prípade nedotkol umeleckej stránky práce ŠFK. V podobnom duchu by radi pokračovali aj v sezóne číslo 41, ktorá sa otváracím koncertom začne 8. októbra 2009.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári