Korzár logo Korzár Košice

Tunel Branisko oslavuje šieste narodeniny

Tunel Branisko na trase Beharovce - Fričovce včera oslávil šieste výročie uvedenia do prevádzky. Ide v súčasnosti o najdlhší diaľničný tunel na Slovensku, ktorý je prínosom pre dopravu na jednom z najťažších a najnehodovejších úsekov na ceste medzi Žilino

Tunel. Často sa v ňom konajú Dni otvorených dverí pre verejnosť.Tunel. Často sa v ňom konajú Dni otvorených dverí pre verejnosť. (Zdroj: top)

u a Košicami. Tunel za obdobie svojej existencie ušetril veľa ľudských životov a materiálnych škôd.

BEHAROVCE. V súvislosti s výročiami otvorenia dvoch najvýznamnejších diaľničných tunelov na Slovensku - Sitina a Branisko - vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia (STA) v období od 15. júna do 15. júla na Slovensku Mesiac tunelov. Cieľom je upozorniť na význam týchto stavieb z hľadiska časového, ekologického, ale v neposlednom rade bezpečnostného.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokles nehôd

Najväčším prínosom tunela Branisko je výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré mali pred jeho otvorením za následok zdravotné a majetkové ujmy ako aj obete na životoch. V roku 2002 bolo napríklad na úseku I/18 a D/1 zaznamenaných 42 dopravných nehôd. Ako uviedla Lucia Špazierová z STA, z celkového počtu nehôd na tejto trase mali tri osoby ľahké zranenia, štyri ťažké a dva prípady boli smrteľné. „V roku 2004, teda v čase prevádzky tunela, sa tieto počty výrazne znížili. Počet nehôd klesol zo 42 na 11, teda takmer o 74 percent, pričom nebolo zaznamenané ani jedno smrteľné či ťažké zranenie a jeden prípad sa skončil s ľahkými zraneniami. Tento trend pokračoval aj v ďalších rokoch, počas ktorých sa ročne stalo na tejto trase asi sedem nehôd bez smrteľných následkov. Za šesť rokov svojej prevádzky tak tunel pomohol ušetriť možno až 12 ľudských životov," uviedla.

SkryťVypnúť reklamu

Menšie škody

S dopravnými nehodami sa úzko spájajú aj materiálne škody, ktoré v roku 2002 na tejto trase predstavovali 141 572,06 eura. V roku 2004 zaznamenávame zníženie až na 39 998,67 eura. V priemere sa škody v rokoch od spustenia prevádzky tunela pohybovali okolo 29 874,52 eura ročne, čo je necelá štvrtina v porovnaní s obdobím pred jeho otvorením.

Ďalším prínosom je tiež úspora času. Počas bežnej prevádzky ušetrí vodičovi nákladného vozidla až 11 minút a vodičovi osobného vozidla 8 minút. Pri sťažených podmienkach počas zimnej prevádzky, ako sú námraza či sneženie, sa tieto čísla pohybujú okolo 11 a 19 minút. Počas dopravnej špičky ušetrí vodič osobného automobilu minimálne 20 minút a vodič nákladného vozidla až 35 minút. Priemerná rýchlosť pri prejazde cez tunel je pritom pri bežnej premávke asi o 24 km/h vyššia než mimo tunela.

SkryťVypnúť reklamu

Najdlhší tunel

Tunel Branisko si už niekoľko rokov drží svoje prvenstvo ako najdlhší tunel na Slovensku, ktorý meria až 4 975 metrov. Ide o tunel s jednou tunelovou rúrou a obojsmernou prevádzkou.

Autor: sta

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 060
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 876
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 070
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 872
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 166
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 789
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 470
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 757
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 326
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 709
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 898
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 344
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 589
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu