u a Košicami. Tunel za obdobie svojej existencie ušetril veľa ľudských životov a materiálnych škôd.
BEHAROVCE. V súvislosti s výročiami otvorenia dvoch najvýznamnejších diaľničných tunelov na Slovensku - Sitina a Branisko - vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia (STA) v období od 15. júna do 15. júla na Slovensku Mesiac tunelov. Cieľom je upozorniť na význam týchto stavieb z hľadiska časového, ekologického, ale v neposlednom rade bezpečnostného.
Pokles nehôd
Najväčším prínosom tunela Branisko je výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré mali pred jeho otvorením za následok zdravotné a majetkové ujmy ako aj obete na životoch. V roku 2002 bolo napríklad na úseku I/18 a D/1 zaznamenaných 42 dopravných nehôd. Ako uviedla Lucia Špazierová z STA, z celkového počtu nehôd na tejto trase mali tri osoby ľahké zranenia, štyri ťažké a dva prípady boli smrteľné. „V roku 2004, teda v čase prevádzky tunela, sa tieto počty výrazne znížili. Počet nehôd klesol zo 42 na 11, teda takmer o 74 percent, pričom nebolo zaznamenané ani jedno smrteľné či ťažké zranenie a jeden prípad sa skončil s ľahkými zraneniami. Tento trend pokračoval aj v ďalších rokoch, počas ktorých sa ročne stalo na tejto trase asi sedem nehôd bez smrteľných následkov. Za šesť rokov svojej prevádzky tak tunel pomohol ušetriť možno až 12 ľudských životov," uviedla.
Menšie škody
S dopravnými nehodami sa úzko spájajú aj materiálne škody, ktoré v roku 2002 na tejto trase predstavovali 141 572,06 eura. V roku 2004 zaznamenávame zníženie až na 39 998,67 eura. V priemere sa škody v rokoch od spustenia prevádzky tunela pohybovali okolo 29 874,52 eura ročne, čo je necelá štvrtina v porovnaní s obdobím pred jeho otvorením.
Ďalším prínosom je tiež úspora času. Počas bežnej prevádzky ušetrí vodičovi nákladného vozidla až 11 minút a vodičovi osobného vozidla 8 minút. Pri sťažených podmienkach počas zimnej prevádzky, ako sú námraza či sneženie, sa tieto čísla pohybujú okolo 11 a 19 minút. Počas dopravnej špičky ušetrí vodič osobného automobilu minimálne 20 minút a vodič nákladného vozidla až 35 minút. Priemerná rýchlosť pri prejazde cez tunel je pritom pri bežnej premávke asi o 24 km/h vyššia než mimo tunela.
Najdlhší tunel
Tunel Branisko si už niekoľko rokov drží svoje prvenstvo ako najdlhší tunel na Slovensku, ktorý meria až 4 975 metrov. Ide o tunel s jednou tunelovou rúrou a obojsmernou prevádzkou.
Autor: sta
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári