Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
JE NAJDLHŠÍM DIAĽNIČNÝM NA SLOVENSKU

Tunel Branisko oslavuje šieste narodeniny

Tunel Branisko na trase Beharovce - Fričovce včera oslávil šieste výročie uvedenia do prevádzky. Ide v súčasnosti o najdlhší diaľničný tunel na Slovensku, ktorý je prínosom pre dopravu na jednom z najťažších a najnehodovejších úsekov na ceste medzi Žilino

Tunel. Často sa v ňom konajú Dni otvorených dverí pre verejnosť.Tunel. Často sa v ňom konajú Dni otvorených dverí pre verejnosť. (Zdroj: top)

u a Košicami. Tunel za obdobie svojej existencie ušetril veľa ľudských životov a materiálnych škôd.

BEHAROVCE. V súvislosti s výročiami otvorenia dvoch najvýznamnejších diaľničných tunelov na Slovensku - Sitina a Branisko - vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia (STA) v období od 15. júna do 15. júla na Slovensku Mesiac tunelov. Cieľom je upozorniť na význam týchto stavieb z hľadiska časového, ekologického, ale v neposlednom rade bezpečnostného.

Pokles nehôd

Najväčším prínosom tunela Branisko je výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré mali pred jeho otvorením za následok zdravotné a majetkové ujmy ako aj obete na životoch. V roku 2002 bolo napríklad na úseku I/18 a D/1 zaznamenaných 42 dopravných nehôd. Ako uviedla Lucia Špazierová z STA, z celkového počtu nehôd na tejto trase mali tri osoby ľahké zranenia, štyri ťažké a dva prípady boli smrteľné. „V roku 2004, teda v čase prevádzky tunela, sa tieto počty výrazne znížili. Počet nehôd klesol zo 42 na 11, teda takmer o 74 percent, pričom nebolo zaznamenané ani jedno smrteľné či ťažké zranenie a jeden prípad sa skončil s ľahkými zraneniami. Tento trend pokračoval aj v ďalších rokoch, počas ktorých sa ročne stalo na tejto trase asi sedem nehôd bez smrteľných následkov. Za šesť rokov svojej prevádzky tak tunel pomohol ušetriť možno až 12 ľudských životov," uviedla.

Skryť Vypnúť reklamu

Menšie škody

S dopravnými nehodami sa úzko spájajú aj materiálne škody, ktoré v roku 2002 na tejto trase predstavovali 141 572,06 eura. V roku 2004 zaznamenávame zníženie až na 39 998,67 eura. V priemere sa škody v rokoch od spustenia prevádzky tunela pohybovali okolo 29 874,52 eura ročne, čo je necelá štvrtina v porovnaní s obdobím pred jeho otvorením.

Ďalším prínosom je tiež úspora času. Počas bežnej prevádzky ušetrí vodičovi nákladného vozidla až 11 minút a vodičovi osobného vozidla 8 minút. Pri sťažených podmienkach počas zimnej prevádzky, ako sú námraza či sneženie, sa tieto čísla pohybujú okolo 11 a 19 minút. Počas dopravnej špičky ušetrí vodič osobného automobilu minimálne 20 minút a vodič nákladného vozidla až 35 minút. Priemerná rýchlosť pri prejazde cez tunel je pritom pri bežnej premávke asi o 24 km/h vyššia než mimo tunela.

Skryť Vypnúť reklamu

Najdlhší tunel

Tunel Branisko si už niekoľko rokov drží svoje prvenstvo ako najdlhší tunel na Slovensku, ktorý meria až 4 975 metrov. Ide o tunel s jednou tunelovou rúrou a obojsmernou prevádzkou.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 036
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 874
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 894
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 337
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 340
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 234
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 754
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po konflikte v pôrodnici natočili video. Vyjadril sa lekár, ktorý mal službu

Ostatné mamičky o Covid teste: Pohoda, je to bezbolestné.

Areál nemocnice.
Nemocnica v Spišskej Novej Vsi.

Pôrod bez rúška a testu. Praktiky advokátky analyzuje už aj polícia

Komora ju môže napomenúť, pokutovať, vyčiarknuť i pozastaviť výkon.

Košická nemocnica.
Dávid Gedeon. Z väzby sa dostane najskôr na budúci rok v januári.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop