KOŠICE. Všetci seniori odvčera platia 0,20 eura za každých započatých 50 km. Nový dodatok k cenovému výmeru nahradil ten s platnosťou od 1. 1. 2009, podľa ktorého platili dôchodcovia rovnakú sumu, ale len do vzdialenosti 25 km. Nižšie cestovné pre dôchodcov zaplatia daňoví poplatníci v Košickom kraji prostredníctvom Úradu KSK vo forme zvýšenej dotácie pre košický Eurobus a michalovskú SAD vo výške 33-tisíc eur (asi 1 milión Sk).
Šéf Eurobusu: Seniori tvoria zanedbateľnú časť tržieb
"Išlo o návrh KSK, keďže ten je náš cenový orgán a my sme toto prilepšenie pre starších spoluobčanov akceptovali. Najväčší rozdiel je v tom, že sa zdvojnásobuje počet kilometrov, ktoré môžu dôchodcovia prejsť za cestovné 20 centov. Neočakávame od toho nejaký výrazný nárast cestujúcich a nemyslím si, že by sa to nejako veľmi dotklo našich tržieb za cestovné. Celkovo nám aj kvôli ekonomickej kríze klesol počet cestujúcich za prvých 5 mesiacov roka až o 18 percent oproti roku 2008. Najciteľnejšie je to na diaľkových linkách, no pokles nastal aj na prímestských. Napriek tomu zatiaľ neuvažujeme nad žiadnymi úpravami cestovných poriadkov, prípadne cestovného. Podľa mojich informácií majú problémy s poklesom cestujúcich všetci prevádzkovatelia prímestskej dopravy na Slovensku," povedal nám predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Eurobusu Ľubomír Gerši.
Stačí sa preukázať občianskym preukazom
Úrad KSK považuje spolufinancovanie dopravy za zvýhodnené cestovné za nástroj svojej sociálnej politiky. "Touto úpravou vychádzame v ústrety starším ľuďom, keď sme zohľadnili ich súčasnú ekonomickú situáciu. Pre uplatnenie nároku na výhodnejšie cestovné stačí, ak sa senior v autobuse preukáže dokladom totožnosti," skonštatovala Soňa Jakešová z Úradu KSK.
Obnovujú vozový park
KSK uhrádza straty za dopravu vo verejnom záujme (študenti, dôchodcovia, ZŤP, atď.) dvom prevádzkovateľom pravidelnej autobusovej prímestskej dopravy - SAD Michalovce a košickému Eurobusu. Za uplynulý rok išlo z rozpočtu KSK dopravcom ako dotácia 10,77 milióna eur (324,6 milióna Sk). V tom je už zarátaný aj príspevok na obnovu vozového parku, odvlani v michalovskej SAD pribudlo 50 nových autobusov a v košickom Eurobuse 26.
Podľa Ľ. Geršiho vymenili najstaršie a najporuchovejšie autobusy za úplne najmodernejšie, ktoré teraz jazdia na prímestských linkách z Košíc. Priemerný vek autobusov v SAD Michalovce je 13,5 roka, v košickom Eurobuse 11 rokov. Košický kraj má v porovnaní s ostatnými krajmi po Bratislavskom druhý najnižší vek autobusov v prímestskej doprave.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári